תעודות סל: כל מה שצריך לדעת עליהן

תעודות סל הנסחרות בבורסה הן בעלות חשיבות רבה וכוח רב בענף ההשקעות ושוק ההון. מכשיר פיננסי זה זכה לפופולריות עצומה בשל הרב-גוניות, הנגישות והפוטנציאל לגיוון שלו והוא בא לידי ביטוי בתצורות שונות. בין אם אתם משקיעים ותיקים או רק מתחילים לחקור את עולם הפיננסים, הכרת המונח תעודות סל וכל המשמעויות הנלוות לאליו הכרחית לניהול תיק ההשקעות שלכם. אילו תעודות סל יש? מה מאפיין כל אחת מהן ואילו יתרונות הן מציעות? אם אתם רוצים לדעת על כך קצת יותר לעומק, אתם מוזמנים לקרוא את המאמר שלפניכם.

 

מהי תעודת סל?

תעודת סל היא סוג של קרן השקעות ומוצר נסחר בבורסה לצד מניות הנסחרות בבורסה, בדומה למניות בודדות. המאפיין הייחודי של תעודות סל, וכפי שמצוין בכל מדריך שוק ההון למתחילים, הוא שהן שואפות לעקוב אחר הביצועים של נכס בסיס או מדד, בין אם אלו מניות, סחורות או אג"ח. הן מציעות למשקיעים הזדמנות להשקיע במגוון של נכסים, והן משמשות דרך פשוטה וחסכונית לפזר באפיקי השקעות שונים. תעודות סל ידועות בשקיפות ובנזילות שלהן, מה שהופך אותן לבחירה אטרקטיבית למשקיעים מכל הרמות.

המבנה של תעודת סל נועד לשקף את תנועות המחיר והתשואות של נכסי הבסיס שהן עוקבות אחריהם. כאשר אתם משקיעים בתעודת סל, אתם בעצם קונים מניות המייצגות חלק מתיק הסל כולו. תעודות סל אלו מנוהלות באופן פסיבי, כלומר הן שואפות לשכפל את הביצועים של המדד המתאים שלהן במקום לבצע ביצועים טובים יותר באופן אקטיבי. משקיעים יכולים לסחור במניות תעודות סל לאורך כל יום המסחר, מה שמעניק גמישות ונגישות בניהול ההשקעות שלהם.

אילו סוגי תעודות סל קיימים?


יש סוגים שונים של תעודות סל, בדיוק כמו שיש סוגים שונים של פעילויות בשוק ההון, לרבות פוזיציה. כל אחד מסוגי תעודות הסל נועד לעקוב אחר סוגי נכסים או אסטרטגיות השקעה שונות. סוגים אלה מספקים מענה למגוון רחב של צרכים והעדפות השקעה, ומציעים למשקיעים גמישות והזדמנויות לגוון את תיקי ההשקעות שלהם. הינה סוגי תעודות הסל הקיימים ומאפייניו של כל סוג:

מניות


כל ברוקר יודע כי מניות, סוג של תעודות סל, מציעות למשקיעים חשיפה למגוון רחב של חברות נסחרות בבורסה, מה שמאפשר להם ליהנות מפוטנציאל הצמיחה של שוק המניות ללא צורך ברכישת מניות בודדות. תעודות סל אלו פופולריות בעיקר בשל הגיוון שלהן, והן מספקות דרך חסכונית ויעילה להשקעה במבחר רחב של אפשרויות. הן נבחרות בדרך כלל על ידי משקיעים המחפשים צמיחה לטווח ארוך ומעוניינים להשתתף בביצועים הכוללים של שוק המניות או מגזרים ספציפיים בתעשייה. הן מציעות נזילות, שקיפות וקלות מסחר, מה שהופך אותן לבחירה מצוינת למשקיעים בודדים ומוסדות כאחד.

אג"ח

אג"ח, או בשמן המלא, איגרות חוב, ידועות גם בשם תעודות סל בעלות הכנסה קבועה. תעודות סל אלו משקיעות בעיקר בתיק מגוון של ניירות ערך ברי הכנסה קבועה, כולל אג"ח ממשלתיות וקונצרניות, אג"ח עירוניות או אפילו אג"ח בין-לאומיות. תעודות סל מספקות למשקיעים דרך להשיג חשיפה לשוק האג"ח, מה שמאפשר להם ליהנות מתשלומי ריבית קבועים ומעליית מחירים פוטנציאלית של האג"ח הבסיסיות. תעודות סל אלו מועדפות בשל יצירת ההכנסה והיציבות היחסית שלהן, מה שהופך אותן לבחירה פופולארית בקרב משקיעים שמרניים המחפשים זרם קבוע של הכנסה ופחות תנודתיות, המאפיינת מניות. תעודות סל של אג"ח יכולות להציע גיוון בין מנפיקים ומועדים שונים, כמו גם איכויות אשראי שונות, המאפשרות למשקיעים להתאים את חשיפת האג"ח שלהם לסובלנות הסיכון וצרכי ההכנסה שלהם. הן מוערכים בשל השקיפות, העלות-תועלת והנגישות שלהן למשקיעים מכל הרמות.

סחורות


תעודות סל של סחורות נסחרות בבורסה ומטרתן לספק חשיפה לסחורות פיזיות או חוזים עתידיים על סחורות. תעודות סל אלו עוקבות אחר הביצועים של סחורות שונות, כגון זהב, נפט, כסף, גז, תירס או חומרי גלם אחרים. הן משמשות כדרך נוחה למשקיעים להשיג גישה ישירה או עקיפה לשוקי הסחורות, והן מאפשרות להם להשתתף בתנועות מחירים פוטנציאליות ללא צורך בחוזים עתידיים או בעלות פיזית. אפשר לסווג תעודות סל של סחורות לשתי קבוצות עיקריות: אלו שמחזיקות את הסחורות הפיזיות בפועל באחסון ואל המשתמשות בחוזים עתידיים כדי לשכפל את תנועות המחיר. תעודות סל אלו משמשות לעיתים קרובות להגנה מפני אינפלציה, לגוון תיק השקעות או לספקולציות באשר למגמות מחירי סחורות. תעודות סל של סחורות מציעות גמישות ונזילות, מה שהופך אותן לבחירה פופולרית בקרב משקיעים המעוניינים לקבל חשיפה לסחורות שונות ללא המורכבות של המסחר בנכסים הפיזיים עצמם.

מט"ח

תעודות סל מסוג מט"ח (מטבע חוץ) הן מכשירים פיננסיים שנועדו לעקוב אחר הביצועים של מטבעות חוץ או צמדי מטבעות שונים בשוק המט"ח. תעודות סל אלו מספקות למשקיעים חשיפה לשוקי מטבעות ללא צורך במסחר במט"ח מסורתי. תעודות סל של מטבעות יכולות לעקוב אחר הערך של מטבע בודד, כגון אירו או ין יפני, או הביצועים היחסיים של שני מטבעות בצמד מטבעות, כמו אירו או דולר אמריקאי. משקיעים משתמשים בתעודות סל במטבע חוץ למספר מטרות, כולל הגנה מפני סיכון מטבע, ספקולציות על תנועות מטבעות או פיזור תיקי ההשקעות שלהם. תעודות סל אלו מציעות דרך פשוטה יותר לגשת לשוק המט"ח, בדרך כלל ללא צורך בחשבון מסחר במט"ח, מה שהופך אותן לכלי שימושי למשקיעים המעוניינים במסחר במטבעות או בניהול סיכונים.

פיקדון


תעודות סל מסוג פיקדונות הן קטגוריה ייחודית של תעודות סל שמטרתן לספק חשיפה למכשירי שוק הכסף, כגון חוב ממשלתי או תאגידי לטווח קצר, תעודות פיקדון ועוד בסיכון נמוך, גבוה של נכסים פיננסיים נזילים. תעודות סל אלו נועדו לחקות את הביצועים של ריבית ספציפית או עקומת תשואה והן נתפסות בדרך כלל אפשרויות השקעה שמרניות בעלות סיכון נמוך המתאימות למשקיעים המעוניינים לשמר הון תוך כדי השגת תשואה תחרותית על הכספים שלהם. הן יכולות להיות אטרקטיביות מאוד בתקופות של חוסר ודאות בשוק או כאשר שיעורי הריבית צפויים להישאר נמוכים, מה שהופך זאת לאפיק בטוח להשקעות במזומן תוך יצירת הכנסה מסוימת. תעודות סל מסוג פיקדונות מספקות דרך למשקיעים לגשת לניירות ערך קצרי טווח ואיכותיים בהכנסה קבועה, כל זאת תוך שהם נהנים מהנזילות ומהגמישות שמציעות תעודות סל.

שורט

תעודות סל מסוג שורט נועדו לספק תשואות הפוכות למדד מסוים. כאשר המדד יורד בערכו, תעודות סל שורט שואפות לעלות בערכן, וכאשר המדד עולה, תעודות הסל הללו יורדות. הן משתמשות במכשירים פיננסיים שונים, כולל נגזרים וחוזים עתידיים, כדי להשיג ביצועים הפוכים אלה מה שמוביל אותן בפועל לתוצאה הפוכה, כאמור. תעודות סל שורט יכולות לשמש משקיעים כדרך להתגונן מפני ירידות בשוק או להרוויח מירידת מחירי הנכסים מבלי למכור ישירות את הנכס. עם זאת, חשוב לציין שתעודות סל שורט בדרך כלל אינן מתאימות להשקעה לטווח ארוך, מכיוון שהן טומנות בחובן סיכונים ויכולות לספוג הפסדים גדולים אם השוק נע נגד עמדת המשקיע. תעודות סל אלו משמשות יותר למסחר לטווח קצר וככלים טקטיים בתיק מגוון.

האם תעודות סל וקרנות סל הן אותו הדבר?

במסגרת קורס בשוק ההון לומדים לא אחת על ההבדלים בין קרנות סל לתעודות סל, המסייעים רבות בהבנת שוק ההון עצמו. קרנות סל ותעודות סל אולי נשמעות דומות, אך יש כמה הבדלים מהותיים במבנה שלהן ובמעמדן המשפטי. תעודות סל הן בעצם איגרות חוב שהונפקו על ידי תאגידים, מה שאומר שהמחזיק חשוף לסיכון של חדלות פירעון מנפיק. כדי להפחית סיכון זה, לרוב נרשם שעבוד בלתי מוגבל ממדרגה ראשונה לטובת מחזיקי תעודות סל על כל הנכסים המגבים את התעודה.

תעודת סל מייצגת התחייבות לשלם מדד מסוים, המאפשרת למשקיעים לעקוב מקרוב אחר מדד הייחוס. מצד שני, קרנות סל הן קרנות נאמנות המורכבות מתערובת של ניירות ערך, פיקדונות ומזומנים. הנכסים בתוך קרנות סל אלו רשומים על שם נאמן לטובת בעלי היחידות. אם מנהל הקרן מתמודד עם קשיים כלכליים, בעלי היחידות עדיין מחזיקים בנכסים בתוך הקרן.

לסיכום

מתעניינים בשוק ההון? עליכם להכיר את תעודות הסל וכל המשמעויות הנלוות להן. יש סוגים שונים של תעודות סל, כפי שציינו מעלה, כאשר לכל סוג מאפיינים מסוג אחר המשפיעים על אופי ורמת הסיכון של ההשקעה עצמה. את המידע הזה תוכלו לקבל כמובן ברשת, תוך למידה עצמית, אך אין כמו הצטרפות למסגרת מסודרת שתספק לכם את כל המידע הרלוונטי והחשוב על אודות תעודות סל אלו.

מאמר זה מוגש כאינפורמציה בלבד. אין בסקירה זו המלצה או חוות דעת בקשר לרכישת הנייר או למוכרו. קבלת החלטה כלשהי המתבססת על סקירה זו הינה על אחריותו של המשתמש בלבד

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן