פוזיציה: מה לה ולשוק ההון? – מכללת פסגות

פוזיציה הוא בלי שום ספק אחד המושגים החשובים והבסיסיים ביותר בהקשר של מסחר בשוק ההון. אם גם אתם נתקלים במושג הזה כעת לראשונה ומרגישים קצת מבולבלים, המאמר הזה יעשה לכם סדר. בואו נלמד על המושג פוזיציה, מתחילים.

מה זה פוזיציה בהקשר של שוק ההון?

פוזיציה היא המונח הגנרי והמוכר ביותר לעסקה פתוחה בבורסה. כלומר – במקום להשתמש במושגים כמו עסקה, מכירה, קנייה, חוזה וכדומה, משתמשים במונח "פוזיציה" וזהו למעשה השם המקצועי והכולל לכל עסקה שהיא המתבצעת בשוק ההון. פוזיציה הוא מונח שגור בשווקי הון בין-לאומיים וכך גם בבורסה הישראלית לניירות ערך. המשמעות של פוזיציה באנגלית היא "העמדה", כאשר הכוונה בפועל היא העמדה של סוחר או משקיע בשוק ההון לעסקה כזו או אחרת. באופן מסורתי סוחרים נכנסים להרבה יותר פוזיציות בהשוואה למשקיעים, מפני שאלו נכנסים בדרך כלל להרבה עסקאות לתקופת זמן נתונה. לעומתם, המשקיעים נכנסים לכל פוזיציה לתקופת זמן ארוכה יותר.

 

מהי פוזיציה פתוחה?

הכוונה בפוזיציה פתוחה היא בעצם עסקה שהפרטים שלה טרם סוכמו. אם אנחנו מחזיקים למשל בפוזיציה מסוימת שנמצאת במצב של רווח, אזי שהרווח הוא על הנייר בלבד ועדיין לא מומש. זה נכון גם אם הפוזיציה היא במצב של הפסד – דהיינו שזהו הפסד על הנייר שעדיין לא קיבל תוקף. כאשר נכנסים לפוזיציה, המצב האידיאלי הוא תכנון של הצעדים קדימה, כלומר מהו הסיכון שאנו מוכנים לקחת כשאנחנו נכנסים לעסקה. לצורך הדוגמה, אנו מוכנים לספוג הפסד מקסימלי של 8 אחוזים וכאשר נגיע לרווח של 12 אחוזים נבחר לממש אותו. פוזיציה סגורה אם כך היא כל עסקה בשוק ההון שנסתיימה ומומשה.

 

סגירת פוזיציה – איך עושים את זה נכון?

אם כך, השאלה החשובה ביותר לסוחרים בשוק ההון היא איך לסגור פוזיציה נכון ואיך להתייחס לפוזיציות פתוחות שאנו נמצאים בהן בכל רגע נתון. ובכן – התשובה מורכבת ותלויה בסוג הפוזיציה ובעוד שלל פרמטרים חשובים. ככלל אפשר להגדיר אפשרויות שונות לניהול הפוזיציה – למשל עצירת הפסד במכירה אוטומטית של המניה או נייר הערך כאשר מגיעים להפסד מסוים, לקיחת רווחים באופן אוטומטי כאשר מגיעים לרווח כזה או אחר, מעקב אחר מניה כלשהי שנרצה לקנות כאשר היא תגיע למחיר מינימלי כלשהו ועוד. כמובן שהכול ממש על קצה המזלג וניהול פוזיציות הוא הבסיס החשוב ביותר למסחר בשוק ההון. כדי להבין איך לסגור פוזיציה ואיך להתנהל בכל פוזיציה, מומלץ בחום להירשם לקורס שוק ההון למתחילים ולהתחיל לסחור אך ורק כשיש לכם ידע מקצועי בסיסי מתאים.

 

לסיכום

לסיכום הדברים – פוזיציה הוא המושג הבסיסי ואולי החשוב ביותר כשמדובר בהשקעות ובמסחר בשוק ההון, ובגלל זה גם לימודי פוזיציות הם הבסיס של לימודי שוק ההון. אם אתם מעוניינים להתחיל לסחור בשוק ההון ולמקסם את הכסף שלכם והמושג הזה עדיין זר עבורכם, נראה שאתם צריכים ללמוד את הדברים הבסיסיים והחשובים בתחום. מכללת פסגות היא בדיוק המקום שיאפשר לכם לרכוש את הידע הבסיסי הזה ומעבר גם בלימודי שוק ההון למתקדמים. מוזמנים להכיר את מכללת פסגות עוד דרך האתר וליצור קשר טלפוני לשאלות ולמידע נוסף. בעזרת הידע המקצועי המתאים, תוכלו להתחיל לסחור בעצמכם באופן בטוח ורווחי ממש בקרוב. בהצלחה!

 

 

 

 

 

 

 

 


שאלות ותשובות

פוזיציה פרטנית (או פוזיציה ספציפית) היא כזו המתארת עסקה מסוימת ומתייחסת למשל לנייר ערך כלשהו או למניה, כאשר התחזית היא שערכן יעלה במהלך תקופת ההשקעה. לעומת זאת פוזיציה כללית מתארת את העמדה הרחבה והכללית יותר של משקיעים, סוחרים וגופים מוסדיים פיננסים בהקשר של עסקאות בשווקי ההון. כשמדברים על פוזיציה כללית לרוב מתכוונים לשאלה האם חברה מסוימת או גוף פיננסי מסוים נמצאים במגמת עלייה או ירידה.

פוזיציית שורט היא למעשה טכניקה לעשיית רווחים המכונה גם מכירה בחסר. זוהי בעצם שיטה להרוויח כסף דווקא מירידת מחירים של מניות ומעליית מחירים כמקובל. זוהי טכניקה מורכבת מעט שכדאי לעשות רק כשיש ידע מקצועי מתאים, משום שהסכנה כאן היא דווקא עלייה של המניות שיביאו להפסדים כספיים משמעותיים למדי. אחת הסכנות הגדולות היא מה שנקרא שורט סקוויז. מצב שבו כל המחזיקים בפוזיציית שורט מתחילים ברכישת מניות מאסיבית כדי לצמצם הפסדים, מה שמביא לכך שמחירי המניה עלולים לזנק אפילו יותר ורק להעמיק את ההפסדים.

פוזיציית לונג היא בעצם הבסיס למסחר בבורסה. "ההימור" בפוזיציה זו מתבסס על קנייה במחיר נמוך ומכירה במחיר גבוה. השם עשוי להטעות, אך לא מדובר בעסקאות ייחודיות, אלא בעסקאות הנפוצות ביותר בשוק ההון. למעשה, מרבית המשקיעים בשוק ההון ישקיעו בפוזיציות לונג. ההשקעה לכאורה בטוחה יותר, ובהתאם הרווח מתון יותר. לעומת זאת פוזיציית שורט, שהיא מסוכנת הרבה יותר, יכולה להניב רווחים גדולים יותר.

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן