מה זה שמאי מקרקעין ומה תפקידו בפועל?

כשמדובר בעסקאות נדל״ן בסכומים גבוהים למדי, אחד מבעלי התפקידים החשובים ביותר בתהליך הוא לא אחר מאשר שמאי המקרקעין. אם תרצו לקחת משכנתא ולרכוש נכס או שהבניין שבו אתם גרים עומד לעבור תהליך של התחדשות עירונית – אתם צפויים להכיר שמאי המקרקעין היטב, איך תפקידיו רחבים יותר. במאמר שלפניכם נבין מהו תפקידו של שמאי מקרקעין, מתי נזדקק לשירותיו ועוד עובדות חשובות שכדאי לדעת באשר למקצוע. מתחילים.

 

מה בעצם שמאי מקרקעין עושה?

תפקידו של שמאי מקרקעין הוא הערכת שווי של נכסי דלא ניידי – כלומר נדל״ן. שמאי מקרקעין מוסמך לבחון את הנכס לעומק, על שלל ההיבטים השונים שלו, ולקבוע הערכה של השווי שלו. ובכן, בניגוד למסחר בשוק ההון למשל, שבו יש זירת מסחר מרכזית, בשוק הנדל״ן הנכסים פזורים ברחבי הארץ ונבדלים זה מזה. מטרתו של שמאי המקרקעין היא לספק הערכה של שווי העסק שלהם וכך בעצם להציע את הנכס למכירה. כדי להבין את תפקידו לעומק, בואו נכיר את המצבים שבהם נזדקק לשירותים של שמאי מקרקעין.

 

מתי נצטרך את שירותיו של שמאי המקרקעין?

התשובה לשאלה מתי יש להיעזר בשמאי מקרקעין היא שברוב המקרים כאשר ישנו צורך בהערכת שווי של נכס או קרקע כלשהם. הינה כמה מהמקרים הנפוצים ביותר שבהם נצטרך את שירותיו:

  • הערכת שווי דירה בעסקאות נדל״ן: כאשר רוצים לקחת משכנתא לצורך רכישת נכס, הבנק ירצה לדעת שהוא אכן מלווה כספים בהתאם לשווי האמיתי של הנכס. במקרים האלה שמאי מקרקעין יבצע הערכת שווי דירה ולפי ההערכה שלו יתקבל המימון.
  • התחדשות עירונית: בפרויקטים של התחדשות עירונית מציעים יזמים לבעלי דירות בבניינים ברחבי הארץ תוכנית שיפוץ בתמורה מסוימת. במקרים האלה יש צורך בשמאי שיבחן את התוכנית של היזם ויקבע אם משתלם לבעלי הדירות להסכים להצעת הפרויקט.
  • שמאות לבדיקת מיסוי מקרקעין: כמעט בכל עסקת נדל״ן ישנו אלמנט כלשהו של מיסוי – מס רכישה, מס שבח, וכן הלאה. שמאי מקרקעין יכול להעריך את גובה המס באמצעות הערכת שווי הנכס. למשל כאשר נעשה שיפוץ ברחוב מסוים, הרשות המקומית תגבה היטל השבחה (אם אכן הושבח הנכס) ושמאי מקרקעין יהיה זה שייקבע את שוויה. אגב, אפשר לערער על גובה המס שנקבע ולהביא שמאי מקרקעין באופן עצמאי שייתן הערכה נגדית.
  • חוות דעת משפטית: במקרים של סכסוכים בנושאי נדל״ן שמגיעים אל בית המשפט תפקידו של שמאי המקרקעין הוא לספק חוות דעת מקצועית בהתאם לצד שהוא מייצג. השמאי בצד הנגדי ינסה לשכנע את בית המשפט שההערכה שלו היא הנכונה מבין השתיים.

 

שמאי מקרקעין נדרש בעוד הרבה מאוד מקרים כמו הכנה להגשת הצעה למכרז, פירוק שותפויות, גירושים וחלוקת רכוש, כינוס נכסים, חלוקה בין יורשים ועוד.

 

עובדות חשובות על שמאי המקרקעין שכדאי להכיר

ביקוש גבוה בשוק העבודה

שוק הנדל״ן נמצא בצמיחה מתמדת בשנים האחרונות, מה שאומר ששמאי המקרקעין הם מבעלי מקצוע מבוקשים ביותר נכון להיום. השוק סובל ממחסור רב, מה שגורם לא אחת לעיכוב של פרויקטים.אם אתם תוהים מהו הביקוש לשמאי מקרקעין ואם כדאי לעסוק בזה, שווה להיכנס לקישור ולגלות.

 תפקידו החיוני של שמאי בעסקאות מקרקעין

שמאי מקרקעין הוא דמות מפתח בעסקאות מקרקעין ורלוונטי ביותר הן לצד שמוכר והן לצד שרוכש. שמאי המקרקעין יעריך את שווי הנכס בשביל המוכרים ויאפשר לקבוע מחיר ריאלי והגיוני, ומנגד יספק הערכה לבנק לטובת הרוכשים המבקשים לקבל משכנתא.

הגופים הנעזרים בשירותיו של שמאי מקרקעין

מעניין לדעת שלא רק אנשים פרטיים זקוקים לשירותיו של שמאי מקרקעין אלא גם גופים רבים אחרים – קרנות הון סיכון, תאגידי נדל״ן, מנהל מקרקעי ישראל ועוד.

 תנאי הקבלה ללימודי שמאות מקרקעין

לימודי שמאות מקרקעין יאפשרו לקבל רישיון ולעסוק בתחום, ומעניין לדעת כי תנאי הקבלה לתפקיד שמאי מקרקעין הם לא מאוד נוקשים. כל שצריך הוא להיות בעל תואר ראשון כלשהו המוכר על ידי המל״ג (המועצה להשכלה גבוהה) או להיות בעיצומו של תואר שכזה.

 מהם התנאים לקבלת רישיון שמאי מקרקעין ממשרד המשפטים?

כדי לקבל רישיון לאחר הלימודים ולעסוק בשמאות מקרקעין בפועל, יש לעמוד בכמה תנאים מסוימים. ראשית צריך להיות בגיל 23 לפחות במועד הבחינה, לעבור בהצלחה את כל בחינות מועצת השמאים בישראל, לעבור שנת התמחות אצל שמאי מקרקעין, להחזיק בתואר ראשון המוכר על ידי המל״ג (בגלל זה אפשר להתחיל ללמוד שמאות מקרקעין כבר במהלך לימודי תואר ראשון, אך כדי לעסוק בזה יש להשלים את הלימודים ולקבל את התואר) וכן להחזיק בפרופיל משטרתי נקי ללא עבר פלילי.

 האם כדאי לעבוד כשכיר או כעצמאי?

התשובה לשאלה הזאת תלויה מאוד בסיטואציה, שכן שתי האפשרויות הן אפשרויות טובות שיתאימו לסוגים שונים של אנשים. לאחר הלימודים יש צורך בשנת התמחות ועל כן יש לעבוד כשכירים במשרדים של שמאים ונוסף לכך אפשר לעבוד כשמאי מקרקעין גם במקומות אחרים כמו רשויות מקומיות, חברות ציבוריות, קרנות הון סיכון, בנקים, חברות נדל״ן ועוד. מנגד אפשר לעבוד גם באופן עצמאי ולתת שירות לכל אותם גופים בתור ספק חיצוני, מה שמאפשר גמישות גבוהה יותר בשעות העבודה ופוטנציאל הכנסות גבוה יותר. בוגרים רבים של לימודי שמאות מקרקעין בוחרים לשלב בין שתי האפשרויות וזו אכן אופציה לא רעה.

לסיכום

שמאי המקרקעין הוא איש מקצוע שתפקידו לספק הערכת שווי לנכסים וקרקעות בתחום הנדל״ן. השירותים של שמאי המקרקעין נדרשים במצבים שונים כמו מכירה של נכס או קבלת משכנתא, תהליכים של התחדשות עירונית, מיסוי מקרקעין ועוד. באופן מפתיע למדי מדובר במקצוע שלו ביקוש עצום ומחסור רציני. בשביל מי שמחפש קריירה יציבה ורווחית ומתעניין בתחום הנדל״ן זהו בהחלט כיוון מעניין ששווה לחקור.


שאלות נפוצות

השירותים של שמאי מקרקעין והידע שלו נדרשים בכל פעם שיש צורך בערכה שווי של נכס או קרקע. רק השמאי יכול להעריך באופן מקצועי ורשמי ערך של נדל״ן ויש בכך צורך במגוון מצבים שונים.

יש צורך בהבאת שמאי מקרקעין לדירה כאשר רוצים להעריך את שוויה, בין אם מדובר ברצון לקבוע סכום למכירה שלה ובין אם לקראת קבלת מימון מהבנק, מקרים שבהם יש צורך בהערכה כדי לקבוע את גובה המימון שיינתן.

כדי להיות שמאי מקרקעין יש ללמוד את התחום, לעבור בהצלחה את הבחינה של מועצת השמאים, להיות בלי עבר פלילי ולעבור שנת התמחות אחת במשרד של שמאי מקרקעין ותיק.

על פי נתונים שונים השכר הממוצע של שמאי מקרקעין עומד על כ-12,000 ש״ח בחודש. השכר משתנה בהתאם לניסיון כמובן וככל שצוברים יותר ותק בתחום אפשר להרוויח יותר כסף.

אפשר ואף מומלץ לעשות שמאות מוקדמת לפני קבלת משכנתא מהבנק וחתימה על חוזה, וזאת כדי לברר אם המימון המבוקש אכן יתקבל מהבנק או שישנו פער גדול בין הסכום המבוקש על נכס לבין הערכת השווי שלו.

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן