מה זה ESG

מה זה ESG

עולם ההשקעות הוא עולם מגוון, ומשקיעים בוחרים את ההשקעות שלהם לפי מגוון פרמטרים שונים, והמרכזי שבהם הוא לרוב רמת התשואה והרווח הפוטנציאלי. עם זאת, אפשר לראות בשנים האחרונות מגמה ברורה של משקיעים הבוחרים להשקיע באפיק כזה או אחר ממניעים שונים. אחד המניעים החשובים והפופולריים הוא השקעת ESG, שהיא בעצם השקעה חברתית ובת קיימא. למשקיעים מתקדמים בבורסה ואלו המבינים את החשיבות של קידום תפיסת עולם סביבתית וחברתית זוהי אופציה מצוינת, וכאן ננסה להבין מי המשמעות שלו, איך בונים תיק השקעות ESG, למי זה מתאים ואיך תוכלו להבין את טיבה של כל השקעה שתבצעו.

מהי המשמעות של המונח ESG?

ESG היא למעשה גישה כלכלית הנותנת דגש על השקעה שהיא מצד אחד רווחית, אך מצד שני גם כזו התומכת בעקרונות סביבתיים, חברתיים ומוסריים. הכוונה היא בעצם בחינה של התשואה ושל פוטנציאל הרווח של ההשקעה, אבל גם של התרומה של החברה שבה משקיעים לעולם, לסביבה ולחברה טובה יותר למען כולם. גישת ESG קשורה במידה מסוימת לשאלה מיהו משקיע כשיר, אך אפשר בהחלט לומר שהיא מקיפה יותר.

מהם ראשי התיבות של ESG?

בואו נדבר על ראשי התיבות של המונח ESG:

סביבתי E (Environmental)

ההיבט הזה מעריך את ההשפעה של החברה על הסביבה ועל כדור הארץ. הוא כולל בין היתר שיקולים כמו טביעת הרגל הפחמנית של החברה, היעילות האנרגטית שלה, ניהול פסולת, זיהום אוויר ועמידה בתקנים ונהלים שונים של קיימות סביבתית.

חברתי  S (Social)

המרכיב החברתי עוסק במערכות היחסים של החברה עם העובדים שלה, עם הלקוחות, עם קהילות שונות ועם הציבור ועם בעלי עניין נוספים. הוא בוחן בין היתר את נהלי העבודה של החברה, הגיוון של צוות העובדים ומדיניות ההכלה והקבלה, מערכות היחסים בין העובדים, פערי השכר והשפעה על החברה המקומית.

ממשל  G (Governance)

היבט הממשל מתייחס למערכות הפנימיות, למבנים ולבקרות שיש לחברות. הוא בוחן פרמטרים שונים כמו איכות המנהיגות התאגידית, נהלי הממשל התאגידי, זכויות בעלי המניות, תגמול בכירים וכן הלאה.

כל הפרמטרים האלו משמשים משקיעים ואנליסטים ועוזרים להם לקבל פרספקטיבה רחבה יותר על החברה, על הרווחיות וההתנהלות הכלכלית שלה וגם על השפעות רחבות יותר שלה על הסביבה ועל החברה.

בניית תיק השקעות  ESG

כשמדברים על בניית תיק השקעות ESG, מדובר באחת משתי אפשרויות שונות:

  • השקעה ישירה בניירות ערך של חברות עם דירוג ESG גבוה או כאלו עם חזון והתנהלות התואמת את תפיסת העולם החברתית-סביבתית. חשוב לזכור שגם אם משקיעים מתוך חזון שכזה, צריך להקפיד על פיזור נרחב של ניירות הערך בין מוצרים שונים ולא לשים את כל הביצים בסל אחד. הם אפיק משתלם למי שרוצה לבצע השקעות ESG בעצמו בחוכמה
  • השקעה עקיפה דרך קרנות המחזיקות ניירות ערך של חברות שונות עם דירוג ESG גבוה. בתיקי השקעות מהסוג הזה הפיזור נעשה על ידי הקרן, ולרוב זה נעשה בצורה אחראית ובטוחה יותר

היתרונות של  ESG

דיברנו בתחילה על חברות הנותנות דגש על רווחיות ועל תשואה טובה ומנגד על חברות הפועלות מתוך חשיבה סביבתית וחברתית, אך מתברר שהדברים האלו כלל לא סותרים זה את זה. על פי מדדים רבים, אותן החברות החותרות לדירוג ESG גבוה הן כאלו שההשקעה בהן מתבררת בטווח הארוך להשקעה משתלמת עם תשואה גבוהה. מעבר לכך, חברות עם דירוג ESG הן לרוב חברות עם שקיפות גבוהה מאוד וכאלו המקפידות על התנהלות תקינה. יש לא מעט סיפורים על השקעות גדולות שירדו לטמיון כאשר פרשיות שונות התגלו ופגעו קשות ברווחיות החברה, למשל חברת תרופות מסוימת שתמחרה מוצרים שלה במחירים מופרזים, ולאחר שהפרשייה התגלתה היא הפסידה באופן אוטומטי כמעט 70 אחוזים מערכה.

למי מתאימות השקעות ESG?

השקעות ESG יכולות להיות משתלמות באופן כללי, מה שאומר שאלו הם אפיקי השקעה שכדאי לכל משקיע לבחון לעומק. מי שנושאים סביבתיים וחברתיים קרובים לליבו ומי ששואף לעולם מתוקן וטוב יותר בהחלט צריך להכיר את האופציות האלו, אבל צריך לזכור שהן מתאימות לכל משקיע בגלל פוטנציאל התשואה הגבוה. למתעניינים בתחום שרוצים לקבל מידע ראשוני על השקעות ESG והשקעות מניבות באופן כללי יש כמה ספרי שוק ההון מומלצים שבהחלט כדאי לקרוא – הם ייתנו לכם את הידע והכלים הבסיסיים שאתם צריכים כדי להתחיל.

דירוג חברות לפי  ESG

דירוג חברות לפי שיטת ESG מאפשר למשקיעים לקבל תמונה רחבה לגבי התנהלות החברה ומידת האחריות הארגונית, החברתית והסביבתית שלה. יש כמה מדדים שונים הבוחנים דירוג ESG של חברות, והמוכרים שבהם הם מדדי GRI, SASB ו-SDG. גם למדדים הרגילים והמוכרים יש כלים שבאמצעותם אפשר לבחון את מדד ה- ESG של חברות. כלומר – אפשר לברר די בקלות לגבי האופי של כל ארגון ולהבין האם מדובר בהשקעת ESG או לא.

לסיכום

השקעות ESG הן השקעה שיכולה להיות משתלמת לא רק בגלל שבאמצעות ההשקעה אתם תורמים לחברה ולעולם טוב יותר, אלא גם כי לרוב מדובר בהשקעות חכמות ובטוחות יותר, ובטח כשמדובר בחברות המתנהלות בשקיפות כלפי המשקיעים והציבור. אם גם אתם מעוניינים לגוון את תיק ההשקעות שלכם ועל הדרך לתרום לעולם, השקעות ESG הן אופציה שצריך להכיר. כך או כך, לפני שקופצים למים ומחליטים על השקעה כזו או אחרת, לימודי שוק ההון הם צעד חכם במיוחד שיאפשר לכם לשמור על עצמכם מפני הפסדים גדולים מצד אחד ומנגד יאפשר הגדלה של פוטנציאל הרווח.

מתעניינים בקורס? השאירו פרטים ונתקשר אליכם בהקדם

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן