השקעות סולידיות: אגרות חוב ממשלתיות

כותב: מכללת פסגות
בימים אלו שהשווקים סוערים המון משקיעים מחפשים השקעה סולידית. במאמר זה אכתוב על אג"ח ממשלתית של מדינות בעלות דירוג גבוהה.
האג"ח הממשלתיות של מדינות בעלות דירוגים גבוהים הן כיום אחד העוגנים הבטוחים ביותר שמציע השוק הסוער. המדינות מדורגות על ידי חברות הדירוג הבינלאומיות, שבודקות בין היתר את יכולת ההחזר של המדינה ואת היציבות הבנקאית שלה.  ככל שהמדינה מדורגת גבוה יותר, כך יש סיכוי גדול יותר לשמירה טובה על הכסף.

מס' נקודות שיש לדעת בהשקעה באגרות חוב ממשלתיות

כיצד רוכשים את האג"ח הממשלתיות העולמיות?
באמצעות כל אחד מהבנקים הגדולים או באמצעות ברוקרים גדולים.

האם מדובר בהשקעה נזילה?

כן. האג"ח הממשלתית העולמית היא סחירה ונזילה. היא מתנהלת יותר כמו תוכנית חיסכון ולא כמו מניה, במובן זה שההשקעה בה היא לטווח ארוך יותר ושהתנודתיות שלה נמוכה יותר בגלל חשיפה מצומצמת לשוק.
באופן עקרוני ניתן למשוך את האיגרת בכל יום, אולם חשוב לשים לב שהריבית מובטחת רק אם נשארים עד סוף התקופה; אם יוצאים לפני תום התקופה הדבר עלול להסב נזק כספי.

מהי המשמעות של הצמדת האיגרת למטבע?

איגרות החוב הממשלתיות צמודות בדרך כלל ליורו או לדולר. עבור המשקיע הישראלי משמעות הדבר היא עלויות נוספות שצריך להביא בחשבון – כגון עלויות המרה ועמלת תשואה בעת המעבר מהמטבע הזר לשקלים; סכום זה יש לנכות מסך התשואה העתידית.

מהו הנתון המרכזי והחשוב ביותר בחישוב הרווח?

התשואה לפדיון – כלומר התשואה השנתית שתניב האיגרת למשקיע אם ימשיך להחזיק בה עד מועד פירעונה ולא ימכור אותה במהלך התקופה. התשואה נגזרת גם ממחיר האיגרת העדכני וגם מהקופון (שעליו נסביר מיד), ולכן היא משתנה בכל יום.

מהו הקופון, ומה ההבדל בינו לבין תשואה לפדיון?

הקופון הוא הריבית התקופתית שמקבל המשקיע (בדומה לדיבידנד שמקבלים מחזיקי מניות). לאיגרות שונות יש קופונים שונים, הנבדלים זה מזה בתדירותם ובשיעור שלהם.

מהו מח"מ?

מח"מ (משך חיים ממוצע) הוא התקופה הממוצעת (בשנים) עד לקבלת התשלומים מאיגרת החוב. באיגרת שאינה משלמת ריבית המח"מ הוא משך התקופה עד לפדיון המלא של האיגרת; באיגרת המשלמת ריבית המח"מ תלוי במחיר האיגרת, בשיעור הריבית ובתדירותה. למעשה, המח"מ הוא אינדיקטור למידת הסיכון הטמונה באג"ח. ככל שהמח"מ גבוה יותר, כך לאגרת החוב יש יותר "הזדמנויות להיפגע". כמעט תמיד, המשקיעים מתוגמלים על כך בריבית אטרקטיבית יותר.
המדינות המדורגות כיום בדירוג גבוהה הינן: צרפת, פינלנד, אוסטריה, הולנד ,גרמניה ובלגיה.

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים

 

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן