מה בין מעבר חציה לניהול סיכונים בשוק ההון?

שלומי טטרו מרצה במכללת פסגות

מאמר מאת שלומי טטרו, סוחר בכיר בשוק ההון – swing , day trade, מניות וחוזים עתידיים. סוחר מעל 7 שנים במספר נגזרים פיננסיים. שהעיקרי ביניהם הוא העולם המופלא של חוזים עתידיים. סגנון המסחר שלי מתבטא בהבנת התהליכים וקריאת הגרפים בצורה שיפוטית (הפסיכולוגיה/פילוסופיה של מאחורי הקלעים) וניהול סיכונים כערך עליון.
לעמוד המרצה שלומי טטרו>>>

מהו מבחן "מעבר החציה" והאם בשוק ההון יש מי שמסתכן יותר?

משה ודוד הם אנשי עסקים שמעוניינים לקדם את עסקיהם, וליצור שותפויות בין שתי החברות שלהם. הם קבעו להיפגש בבית קפה בפינת הרחוב.
בכדי להגיע לבית הקפה, עליהם לחצות במעבר חציה, בצומת מסוכנת.
משה, מתפרץ לכביש וחוצה אותו באלכסון תוך כדי התבוננות בנייד.
דוד, לעומתו, ממתין שהאור ברמזור להולכי הרגל יתחלף לירוק. לפני חצית הכביש, מתבונן שמאלה וימינה. ושוב פעם שמאלה – רק אח"כ חוצה את הכביש בזהירות ובמהירות תוך כדי תשומת לב לרכבים ולתנועה בצומת.
שניהם הסתכנו במעבר החציה. משה ודוד צלחו את מעבר החציה ומתיישבים לשתות קפה.
מי מהם הסתכן יותר?
מי מהם ניסה את גורלו/מזלו בחציית הצומת?
משה נכנס לצומת ללא שום היסוס אם האמרה הידועה לכולנו " יהיה בסדר, לא יקרה לי כלום" . לעומתו, דוד, נכנס בתשומת לב רבה. תוך כדי חישוב וניהול במעבר החציה.
מסקנה : ניהול סיכונים זהו כלי בלתי נפרד מחיינו. הוא יגיע בכל סיטואציה. בין אנשים, בין עסקים, בין מעבר חציה, ובטח שבשוק ההון!
ניהול סיכונים עם תוכנית עסקית

מהו ניהול סיכונים?

ניהול סיכונים הוא תהליך הקשור בניהול שוטף, שמטרתו לאתר סיכונים/מפגעים, הערכת עוצמת הפגיעה/הנזק, תעדוף הטיפול בהם על פי העוצמה, הגדרת השיפור הנדרש וההשקעה הנדרשת לשיפור ובקרה על ביצוע פעילויות השיפור.
ישנם אין ספור מאמרים מקצועיים וספרים שלמים על ניהול הסיכונים בארגון/בין אנשים וכיו"ב.
כבר למעלה מ-8 שנים אני מתעסק למחייתי במסחר בבורסה. מניות וחוזים עתידיים.
מוצרים ממונפים, שבקלות ניתן להגיע להפסדים כאובים מאוד עד כדי מחיקת תיק.
ישנם כמה מקרים, בהם צרוב לי אחד מהטריידים שלי, שמאז משהו השתנה לי בקופסה.
נכנסתי לעסקה בחוזים עתידיים על מדד ה-sp500 . עסקה מעולה, סטופ לוס (פקודת הגנה) של 150 דולרים, עם רווח של 450 דולרים. בתום העסקה, כולי מאושר וחושב שהצלחתי לנצח את השוק. נכנסתי לעוד עסקה. אך הפעם עם תיאבון גדול, ותאוות בצע מחרידה! הפעם ללא פקודת סטופ לוס כלל. בתחילת העסקה עוד הייתי ברווח קטן של 125 דולרים. אך לאחר 3-4 דקות בעסקה. ההפסד שלי היה כל כך צורם ( 1700 דולר) כך ששקלתי אם בכלל להתקרב למחשב אי פעם בחיים שלי.

אוקי. האם יש תרופה למכה?

ועוד איך שכן. אמנה לכם כמה דגשים לביצוע:

  • נוסחה מסודרת לניהול סיכון. לא משנה איזו מניה, חוזה מטבע וכד'. בשפה של הסוחרים – לסכן x בכדי להרוויח y . נניח שבכל עסקה אני מוכן לסכן 100 דולרים בכדי להרוויח 300 דולרים. במהלך חודש מסחר יש 20 ימים. נניח והפסדנו 12 ימים, אזי ההפסד הוא 1200 דולרים.

אם הרווחנו 8 ימים, בכל עסקה 300 דולרים. אנו מרוויחים 2400 דולרים.
הפסד 2400-1200  רווח = 1200 דולרים.
זה מדהים! גם אם אנו מופסדים ברוב ימי המסחר שלנו. אם נשכיל לפתח מיומנות ומשמעת ברזל, ולא ניכנס לכל טרייד אם האמרה של " הכל יהיה בסדר, מקסימום נפסיד. מספיקים 8 ימי מסחר מורווחים, ואנו מסיימים את החודש ברווח.

  • מסחר על הקרן – נניח ופתחתי חשבון השקעות של 10 אלף דולרים. בשלושת העסקאות הראשונות שלי הרווחתי 300 דולרים לעסקה. כרגע הגדלתי את חשבון ההשקעות שלי ב600 דולרים. כאן מגיע הבעיה של רוב הסוחרים. לא רק שהתיאבון גדל, אלה הם מוכנים לסכן יותר בכדי להרוויח יותר ( וזו שטות גדולה לגמרי – זה כבר למאמר אחר ). והם מגדילים את הסטופ לוס ולא פועלים על פי העיקרון הראשון.

תרופה למכה? בוודאי שכן.

המטרה היא לצבור רווחים מעסקאות. ולהיכנס לעסקאות עתידיות אך ורק מהרווחים.
וכך נשמרת הקרן של הסוחר. ובכך הוא כביכול לא מפסיד "כסף מהבית".

  • הימנעות מפעולות אימפולסיביות:

כל סוחר מקצועי לבטח יאמר לכם שזהו המקצוע הכי קשה בעולם מבחינה מנטלית. הסוחר נדרש לקבל החלטות תחת לחץ. לעיתים במהירות ( מסחר תוך יומי). נדרש להחליף דיסקט במוח לגבי כיוון המגמה וכו'.
זה עלול ליצור פעולות מהירות, חסרות שיקול דעת נכון ויעיל. ובכך להיכנס לעסקאות מיותרות, לא הגיוניות, ושלא תואמות את תכנית העבודה של הסוחר עצמו.
תרופה למכה? בוודאי שכן. יש לפעול על פי תכנית מסודרת שהכנו מראש. לא מבצעים מסחר על הדרך. ברגע שאני מתנהל על פי תכנית עבודה. אני ממתין לעסקאות שיגיעו אליי. מה שרוב הסוחרים עושים בדיוק ההיפך, רודפים אחרי עסקאות.

לסיכום –

ניהול סיכונים הוא כלי חיוני בכל פעולה שאנו מקיימים במהלך היום. לבטח זה מקבל משנה תוקף במסחר בבורסה. ככל שתתנהלו בצורה מסודרת, מתוכננת מראש, עם כללים ברורים לכניסה/יציאה מעסקאות.
אזי הרווחים וההפסדים יתנהלו בצורה מסודרת. בדרך להיות סוחרים מקצועיים! מקווה שקיבלתם ערך.

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן