מכפיל רווח: איך הוא יעזור לך בבחירת השקעה

מכפיל רווח הוא כלי חשוב מאוד בעולם שוק ההון. אם גם אתם שוקלים להתחיל לסחור בשוק ההון בקרוב או שאולי בכלל כבר התחלתם, סביר להניח שתרצו לדעת שאתם עושים תמיד את ההשקעות החכמות ביותר. מהסיבה הזאת חשוב מאוד ללמוד את התחום לעומק לפני שמתחילים לסחור כמו כן להכיר כלים כמו מכפיל רווח. כמובן שעולם שוק ההון הוא ממש עולם ומלואו ושאי אפשר ללמוד איך להשקיע נכון ביום אחד, אבל בשלב הראשון אפשר בהחלט להכיר את המושגים הבסיסיים החשובים למסחר. במאמר זה נכיר את הכלי "מכפיל רווח" – למה משתמשים בו, אילו אינדיקציות הוא נותן, איך מחשבים אותו ועוד. מתחילים.

 

מה זה מכפיל רווח?

מכפיל רווח הוא כלי שנותן אינדיקציה כלכלית ומשמש להערכת שווי של חברות. מכפיל הרווח מוגדר כיחס בין שווי השוק של החברה לבין הרווח הנקי השנתי שלה. מכפיל הרווח נחשב לאחד מהכלים החשובים ביותר לניתוח הכדאיות של השקעה כלשהי ומשתמשים בו לרוב כאשר רוצים להעריך שווי של מניות, אבל לא רק. חשוב לומר כבר עכשיו – מכפיל הרווח הוא אכן כלי חשוב שעוזר לנו להבין כדאיות של השקעה, אך הוא בהחלט לא היחיד. ישנם עוד לא מעט כללי ברזל להשקעה נכונה שחשוב להכיר ולא כדאי להסתמך על מכפיל הרווח בלבד. יחד עם זאת, כאשר מדובר באינדיקציה ראשונית לכדאיות של השקעה, מכפיל הרווח הוא בהחלט הנתון שנרצה לברר קודם לכן.

 

מה המשמעות שלו?

בגדול מכפיל הערך נותן לנו הערכה בתוך כמה שנים נוכל לקבל בחזרה את ההשקעה שלנו בחזרה באמצעות הרווחים של החברה, זאת בהנחה כמובן שהרווחים יישארו קבועים. אם לצורך העניין חברה מסוימת נסחרת במכפיל 10, אם נרכוש את המניות שלה היום אזי שהרווחים יחזירו את ההשקעה בתוך עשר שנים ולאחר מכן אנחנו בעצם מתחילים להרוויח – אם רכשנו היום עסק שעלה לנו מיליון שקלים ובכל שנה העסק הזה מרוויח מאה אלף שקלים, בתוך עשר שנים נחזיר את ההשקעה ורק לאחר מכן נתחיל להרוויח.

 

איך מחשבים אותו?

החישוב הוא בעצם פשוט מאוד והמכפיל בעצם מבטא את היחס בין רווח נקי של מניה לבין שווי השוק שלה. אם נרצה לחשב את המכפיל השנתי של מניה, כל מה שנצטרך לעשות זה לקחת את שווי השוק שלה, לחלק אותו ברווח הנקי של המניה ב-12 החודשים האחרונים ולקבל את התוצאה. בואו ניקח לצורך הדוגמה מניה שנסחרת בבורסה במאתיים שקלים והרווח שלה עומד על 20 שקלים. במקרה הזה מכפיל הרווח יעמוד על 10. שימו לב כי פעמים רבות כשרוצים לקבל מכפיל רווח המשקף את המציאות בשטח, נהוג להפחית מהרווח הנקי הכנסות והוצאות חד פעמיות. כמו כן, כדי להגיע לתוצאה מהימנה יותר משתמשים לעיתים ברווח התפעולי במקום ברווח הנקי. כאמור, היכרות עם חישוב מכפיל הרווח היא אחד הצעדים הראשונים להשקעה בבורסה וחשוב מאוד ללמוד עליו לעומק.

 

השימוש במכפיל רווח

השימוש במכפיל הרווח הוא אינדיקטור ראשוני בלבד וזה משהו שחשוב להבין. כלומר, הוא נותן לנו הבנה בעיקר לגבי המצב הנוכחי והוא לא מביא בחשבון פרמטרים אחרים שהם חשובים וקריטיים, כשמדובר על חישוב כדאיות של השקעה. כלומר – כשרוצים לדעת אם כדאי להשקיע במניה מסוימת או לא, חשוב בהחלט לחשב את מכפיל הרווח בתור אחד מהצעדים הראשונים, אך אין לקחת את הנתון שהתקבל כתורה מסיני. לדוגמה, אם יצא לנו מכפיל רווח 3 (שאומר שנחזיר את ההשקעה בעוד 3 שנים) ואם יצא לנו מכפיל רווח 60 (שאומר שנחזיר את בעוד 60 שנה), זה לא אומר שכך הדברים יהיו בהכרח.

 

לסיכום

מכפיל הרווח הוא מושג בסיסי ביותר, שכל מי שעוסק במסחר בשוק ההון ומעוניין לקבל אינדיקציה ראשונית לגבי כדאיות השקעה צריך להכיר. יחד עם זאת חשוב מאוד לחזור ולהדגיש כי מכפיל הרווח הוא נתון אחד בלבד מתוך שורה ארוכה של נתונים שצריך לחשב ולנתח ואין להסתמך עליו באופן בלעדי לעולם. ככלל צריך לזכור כי שוק ההון הוא זירה שצריך ללמוד ומומלץ שלא להשקיע לפני שרוכשים את הכלים המתאימים.

 

קורס לימודי שוק ההון של מכללת פסגות יעזור לכם להפוך מחובבים למקצוענים ויאפשר לכם היכרות עם השווקים המובילים, פלטפורמות השקעה, כלים לניתוח פיננסי ודרכים לשמור על עצמכם בג׳ונגל של עולם המניות. מכפיל הרווח הוא נתון חשוב אבל הוא חוליה אחת בשרשרת וזה הזמן לעשות את הצעדים הראשונים שלכם וללמוד לסחור באופן עצמאי עם מכללת פסגות.

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים


שאלות נפוצות

חד משמעית לא. מכפיל הרווח הוא לא פרמטר מספיק בפני עצמו וללא חישוב של נתונים נוספים אפשר לקבל החלטה לא נכונה. כאשר רוצים לבחון השקעה במניות חייבים להתחשב בנתונים פיננסיים נוספים כמו המכפיל בענף, שיעור הרווח העתידי המשוער של החברה, המכפיל ההיסטורי ועוד. תוכלו לקבל אינדיקציה בסרטון "מבוא לשוק ההון" על פרמטרים חשובים נוספים בשוק ההון:

מכפיל רווח עתידי נתון שנותן אינדיקציה על הביצועים העתידיים של חברה מסוימת. אם ישנו צפי לירידה ברווח של מניה למשל, משקיעים ימכרו מניות וזה נכון גם למקרים בהם מכפיל הרווח נמוך. מנגד אם הצפי הוא לעלייה ברווחים וצמיחה ייתכן וחלק מהמשקיעים יבחרו לקניות מניות גם אם מכפיל הרווח שלהן גבוה.

כדי שנוכל לדעת אם מכפיל רווח של מניה כלשהי הוא גבוה או נמוך עלינו לבדוק מהו המכפיל המקובל באותו ענף. אם לצורך העניין מכפיל הרווח של חברות בתחום הסייבר הוא 5 ומכפיל הרווח של חברה ספציפית עומד על 10, אזי שמדובר במכפיל רווח גבוה.

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן