פרשנות לעניין תכנית המיסוי על הדירה השלישית של שר האוצר משה כחלון.

כותב: דוד טרזי , מרצה יזמות נדל"ן במכללת פסגות.
כאשר באים לדבר על מחולל אי השוויון הגדול בישראל, אני מציע לכל המודאגים מפערי העושר בגין אחזקות הנדל"ן לעצור רגע ולבדוק נתון מעניין שאף אחד לא נתן עד היום את דעתו עליו. מה אחוז העלייה ביזמים צעירים ומלאי מוטיבציה (שחלקם הגדול מהפריפריה), שלמדו בשנים האחרונות לעשות נדל"ן ולנפץ את תקרת הזכוכית וליהנות מהזדמנות להגיע לדירה באופן של יזמות, מה חלקם מתוך כלל המשקיעים ה"נוראיים" שכל כך מפחידים את שר האוצר.

אם יש דבר מובהק במגמת עליית מחירי הנדל"ן בשנים האחרונות (ולא היה בהכרח במחזורים הקודמים) זו ההזדמנות של כל אחד, מכל מקום ומכל מעמד (במחילה) להיות יזם נדל"ן וזאת גם אם אין בידיו את סכום ההשקעה הנדרש. במשך השנים הייתה עשייה זו נחלתם של מעטים יודעי דבר, עשירים מבית שלמדו את הסוד בתוך המשפחה.

דור חדש של יזמים שחלקם הגדול מהפריפריה, פרץ את החסמים והצליח לעבוד נכון ולהרוויח יפה. חלקם בעסקאות מניבות וחלקם בעסקאות אקזיט ואני מדבר על השקעה בדירות למגורים. מגוון גדול של מכללות נדל"ן נפתחו וחלק לא מבוטל מכם חברי יודע שאני גם מלמד נדל"ן ובזו הגדולה שבהם.

אני מחייך לעצמי בסיפוק רב על שני תלמידים מקריית מלכי שאחד מהם היה עובד כפועל שיפוצים והשני היה נהג סוכן בחברת הפצה, לאחר שסיימו את הקורס לפני כשנה, הקימו השניים מנהלה עם עובדים רבים וכיום יוזמים פרויקטים של פינוי בינוי במספר ערים בארץ ובפועל כבר עשו ומימשו עסקאות.

לכל אלה "בעיית" עליית מחירי הנדל"ן לא מהווה משבר. גם לא ללקוחות שלהם בעלי הדירות בשיכונים, הפוך, היא מהווה הזדמנות לעשייה מבורכת ולשיפור רמת החיים ממנה באו. כך רבים מתלמידי, שחלקם אף פדו חסכונות ותוכניות פנסיה שצברו במהלך השנים כיוון שהעדיפו בצדק לרכוש דירות להשקעה. לא לכולם יש את חלום ההתעשרות הטייקונית (כינוי שחביב על השר כחלון), הם בסך הכל רוצים להשקיע בתבונה את כספם הנקי ממס שעליו עמלו קשה ולהיות פחות תלויים בכל מיני מנהלי קרנות בעלי שכר ודמי ניהול שערורייתיים.

אז מה רוצה שר האוצר, לפגוע באותם אזרחים שמניעים את גלגלי העשייה, האם באוצר חשבו כמה גורמים מרוויחים מעשייה זו. חשוב להבין, דיבורים על הורדת מחירי דירות היא שגיאה ביסודה, זה כמו לחשוב איך לפגוע בדבר משמעותי כל כך בכלכלה, ראוי וצריך לדבר על בלימה של מחירי הדירות, ולבלום יש רק דרך אחת בלבד – בנייה, לספק את הביקושים שההיצע הקיים לא מספק כפי הצורך.

אני בספק אם כל תכנית המיסוי של הדירה השלישית תבלום את עליית מחירי הדירות. ללא ספק הקנס הזה ייפול על השוכרים ובכך יגרום לעליית מחירי השכירות, כאשר שכר הדירה עולה התשואה על הנכס עולה ואז מחירי הדירות עולים, זווית נוספת לראות את הדברים.

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן