מי שעומד מלפני מאחורי ומצדדי – הוא השורטיסט

כסוחרים בשוק ההון עלינו ללמוד כל הזמן. הסיבה לכך היא שככל שאנחנו צוברים יותר ידע כך משתפרים הסיכויים שלנו לחזות את כיוון המניה הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך.כל שכן כמות המידע שקיים על שוק ההון הוא אין סופי ולכן כל הזמן ניתן להוסיף עוד ועוד כלים שישפרו את המסחר שלנו ויכולת הניתוח.
ישנם נתונים שחברות אשר מונפקות בבורסה חייבות בדווח עליהם ואנחנו כסוחרים יכולים להשתמש במידע הזה לצרכינו. במאמר זה נכיר קצת יותר לעומק את האנשים ה"פסימים" של שוק ההון – השורטיסטים.
שורטים זה בעצם הדרך שלנו להרוויח במצבים בהם יש ירידה במחיר של נכס מסוים. זה מתבצע כאשר אנחנו מקבלים הלוואה על מניה ומוכרים אותה בשוק בצפייה שבהמשך נוכל לקנות אותה בזול יותר ולהחזיר את ההלוואה.
השורטיסט נהנה מההפרש שהוא משאיר בכיסו.
סקרנים? רוצים ללמוד יותר על תחום שוק ההון?>>>

פירוט על שלושה סוגי שורטים עיקריים:

short float

כמות המניות שניתנו בהלוואה נרשמות אצל הברוקרים או הבנקים מה שמאפשר מעקב אחרי כמות המניות שנמצאות בפוזיציה של שורט. כל חברה שנסחרת בארה"ב מחויבת לדווח אחת לחודש (ב-15 לחודש) על כמות המניות אשר נמכרו בשורט. הבורסה מפרסמת נתון זה אחרי 8 ימי עסקים.
נתון זה נקרא short float ומשמעותו היא: כמה מתוך כל המניות שיש בשוק הן בשורט. נתון זה מפורסם באחוזים.
לדוגמא: לחברה א' יש 100 מניות ומתוכן 10 מניות נמכרו בחסר, משמע  10 אחוז מהמניות נמכר בשורט.
שורטיסט
בנתון זה יכול להשתמש גם סוחר טכני וגם פונדמנטלי. לרוב פוזיציות שורט פתוחות יפעילו לחץ לירידות. מאידך, אם המגמה העולה ממשיכה אזי השורטיסטים יצטרכו לקנות חזרה את המניות (כיסוי שורט) מה שייתן זריקת האצה לעליות. מצב של עליה חדה עקב התכסות השורטים נקרא short squeeze אותו נדון בהמשך.

אז מה אני מסיק מהנתון הזה בעצם?

כאשר אחוז השורטים על מניה או על שוק גבוה  (מעל 20 אחוז) אני מבין שהרבה סוחרים חושבים שהמחיר גבוה והוא צריך לרדת. אינדיקציה טובה על כיוון המגמה בעתיד הקרוב לבוא.

  • חשוב להשוות נתון זה לחודשים הקודמים ורק במקרה ונחזה בעליה בכמות השורטים נוכל להסיק שזה אכן המצב.

short ratio

נתון מעניין נוסף מראה לנו כמה זמן לכל הפחות צריכים השורטיסטים בכדי  להתכסות על הפוזיציה שלהם.
החישוב של הנתון הזה מבוצע כך: מספר המניות בפוזיציות שורט בשוק (short float) חלקי ממוצע המניות שנסחרות ביום (ממוצע מחזור מסחר יומי)
לדוגמא: 20 מניות של חברה א' נמצאות בשורט בשוק והמחזור הממוצע היומי שלה הוא 10 מניות.
מכאן נובע שאם כל הסוחרים ירצו לכסות את השורטים שלהם יקח להם יומיים שלמים.

שורט סקוויז

שורט סקוויז זה מצב בו יש עליה בשוק מה שגורם לשורטיסטים להיכנס ללחץ (בעליה הם מפסידים כסף) כאשר הם מפסידים יש להם שתי ברירות. האחת היא לספוג את ההפסד ולחכות שהמחיר ירד והשנייה היא לקנות חזרה את המניה בכדי להתכסות על השורט. האפשרות השנייה פופולרית יותר בקרב הסוחרים לטווח הקצר והבינוני.
הסיכוי לשורט סקוויז גדל כאשר השורט ראטיו גדל.

מה למדנו מכל זה?

לסיכום, לדעת ולהתחשב באינטרסים של המשקיעים על נכס מסוים מקנה לנו יתרון במסחר, ולכן חשוב להכיר את המושגים הללו.
עם זאת חשוב לזכור שגם שורטיסטים כמו שאר המשקיעים לא תמיד צודקים ולכן אנחנו צריך להיעזר בידע הזה בתבונה ולא להפריז במשקל שאנו נותנים לו.
כותב המאמר: אילן בירנבוים

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים

 


שאלות ותשובות

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן