מה קשור "ריבית" עכשיו?

 

אם ראיתם חדשות בחודשים האחרונים, אם עשיתם קניות בסופר, אם יש לכם משכנתא, אם אתם גרים בשכירות או אפילו אם אתם רק "חיים", כנראה שנתקלתם, בדרך זו או אחרת, בעליית הריבית החדה של החודשים האחרונים ודרכה בעלייה כללית של המחירים במשק.

זו לא עלייה בריבית על המשכנתאות, זו עלייה בריבית בנק ישראל, היא משפיעה כמובן על המשכנתאות, אבל לא רק, היא בעצם משפיעה על כל חלק מחיינו.

בשנים האחרונות, התרגלנו לחיות עם סביבת ריבית אפסית. לאורך השנים האחרונות לא חלו כמעט שינויים בריבית בנק ישראל, ואם חלו, הם היו בעיקר בכיוון למטה, עד לריבית של 0.1%, כלומר ריבית אפסית.

על פניו, זה היה נפלא, מחיר הכסף הזול אפשר מינוף של כסף קיים או של נכסים, בעלות ריאלית מאוד נמוכה.

אלא שלכל דבר בחיים יש מחיר, גם ל"כסף זול", כך למשל בשוק הנדל"ן הישראלי, יצר הכסף הזול ביקושי שיא שהובילו לעלייה חדה מאוד במחירים (20% בממוצע בשנת 2022).

העלאה או הורדה של ריבית על ידי הבנק המרכזי, קשורה בדרך כלל לשליטה בגובה האינפלציה ועידוד הצמיחה במשק, ובדיוק כמו שהורדות הריבית של בנק ישראל החלו בתקופות בהן הצמיחה במשק היתה נמוכה, כך העלאות הריבית הנוכחיות קשורות לאינפלציה הגואה בחודשים האחרונים. אינפלציה שהחלה עם משבר הקורונה והסחורות בעולם, המשיכה עם המלחמה באוקראינה, ומוצאת היום ביטוי כאינפלציה של שירותים.

ריבית בנק ישראל זינקה בחדות בחודשים האחרונים, ומבחינת הצרכנים כולם היא מאוד גבוהה ויקרה. ריבית בנק ישראל משפיעה על כולנו, לא רק בהיבטי המשכנתא או שכר הדירה, אלא גם במסגרת האשראי בבנק, ואפילו ברוב המוצרים והשירותים שאנו צורכים, הכסף של כולם מתייקר.

מבלי לשפוט את העלאות הריבית הרבות והחדות של בנק ישראל (הנגיד צודק), חשוב לנו להבין את ההשפעה שלהן על שוק הנדל"ן והמשכנתאות, ואולי לנסות ולהבין מה צופן לנו העתיד.

בעולם המשכנתאות, כמו גם בעולמות הנדל"ן, אנו רואים האטה בחודשים האחרונים, אני לא בטוח שמדובר במגמה ארוכת טווח (בעיקר כי הביקוש לנדל"ן בישראל היה ויהיה גבוה וקשיח). הריבית הגבוהה המלווה את עסקאות הנדל"ן חדשה לנו, השיח התקשורתי על מחירי הכסף, ההחזרים החודשיים המאמירים של המשכנתאות ובעיקר חוסר הוודאות לגבי העתיד, מייצרים לחץ אצל הרוכשים והמשקיעים, ומכאן הירידה הנוכחית בהיקף העסקאות.

 

אבל, כמו לכל דבר חדש, אנו נתרגל גם לסביבת הריבית הנוכחית, וכאשר זה יקרה, גם היקף העסקאות יגדל. בסופו של יום, הביקוש לדירות בישראל הוא עניין תרבותי שלא ישתנה בטווח הזמן הנראה לעין, והגידול הטבעי בשוק גם הוא קשיח (כ-55,000 משפחות חדשות מדי שנה).

לאן הולכת הריבית?

אני לא יודע!!! גם נגיד בנק ישראל כנראה לא יודע בוודאות!!!

בעיקר כי למרות העלאות הריבית הרבות והחדות, אנחנו עדיין לא רואים בלימה של האינפלציה. הירידה בהיקף עסקאות הדיור כנראה תתרום להתמתנות האינפלציה בחודשים הקרובים (בשל משקל הדיור במדד המחירים לצרכן).

ההערכות של גורמים בשוק ושל בנק ישראל הן שאנו כבר כמעט בסוף העלייה (כנראה שנראה עוד עלייה אחת) ולאחריה התייצבות, ובטווח הארוך יותר כנראה שנראה גם ירידה, בעיקר כדי להימנע ממצב של כניסה למיתון כלכלי.

ומה בינתיים?

בעלי משכנתאות קיימות הם אלו שספגו את ההתייקרות היקרה מכולם, בייחוד לאור העובדה כי בשנים האחרונות, בשל הריביות הנמוכות והמדדים הנמוכים, נלקחו משכנתאות רבות במסלולים מרובי פריים או במסלולים צמודי מדד. אותם בעלי משכנתאות יכולים למחזרן גם עכשיו, למרות הריביות הגבוהות, בעיקר כדי לפרוס את המשכנתא לתקופה ארוכה יותר, להקטין את ההחזר החודשי ולהימנע ממצב של אי עמידה בפירעון התשלומים החודשיים. כמו שניתן עכשיו למחזר את המשכנתא "ולהרע" את התנאים מתוך מטרה לשפר את התזרים החודשי, כך יהיה ניתן למחזרה שוב, בעוד שנה או שנתיים, ולשפר את התנאים אם וכאשר הריביות ירדו.

בעלי משכנתאות לדירות להשקעה כבר גילמו את התייקרות ההחזר החודשי בשכר בדירה שהם גובים, ראיה לכך ניתן לראות בזינוק בגובה שכר הדירה!

נוטלי משכנתאות חדשות, יעשו טוב אם יתכננו את המשכנתא החדשה בראייה קצרת טווח, כלומר עד להזדמנות המחזור הראשונה, עם כמה שיותר גמישות מתוך הבנה שעמלות פירעון מוקדם יכולות לעלות לא מעט כסף ולמחוק חלק גדול מהחיסכון העתידי.

אנשי הנדל"ן מבינים שעכשיו זה הזמן שלהם, הריבית וחוסר הוודאות יצרו שוק של קונים, אל מול קהל שנמצא באמצע תהליך מכירה וקניה, או מוכרים שחוששים מפני ירידות מחירים.

 

ומה הלאה?

כנראה שלא נחזור לסביבת ריביות אפסית בעתיד הנראה לעין, וזה גם לא כל כך נורא! אבל בסופו של תהליך נראה התייצבות של הריבית, ובעיקר, הסתגלות שלנו הצרכנים, לסביבת ריבית ריאלית.

כאשר נתרגל מצב החדש (וכנראה הטוב יותר) נראה חזרה של היקף העסקאות והצמיחה בשוק הנדל"ן, אני רק מקווה שכשזה יקרה, לא נגלה כולנו כי המחירים שוב ברחו כלפי מעלה.

 

איתי גנור – יועץ משכנתאות


שאלות ותשובות

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן