מדד העוצמה היחסית – Relative Strength Index

כותב: מכללת פסגות
מדד העוצמה היחסית הוא אחד המדדים האמינים ביותר בניתוח הטכני ולכן הרוב המוחלט של המנתחים הטכניים משתמשים במדד זה, לפני שאכנס לפרטים השונים אתחיל דווקא מפישוט הדברים: מדד זה בעצם מודד על בסיס שערי סגירה את נחישות הקונים אל מול נחישות המוכרים או במילים אחרות את לחץ הביקושים אל מול לחץ ההיצעים. כאשר מדד הRSI נמוך מ30 ישנו לחץ של מוכרים באותו נייר, כאשר מדד הRSI גבוה משער של 70 ישנו לחץ של קונים בנייר.
למעשה מדד הRSI הוא מדד "חוזה מגמה" כלומר מגמת המדד היום משקפת את תנועת המניה בימים הקרובים. יש לזכור כי למרות אמינותו הגבוהה של המדד אין הוא משמש ככלי טכני העומד בפני עצמו, יש כלים טכניים חשובים יותר (הגרף, מחזורי המסחר, רמות תמיכה והתנגדות, קווי מגמה) בהם המתנד בא לתמוך ולאשרר את המסכנות המתקבלות מהניתוח הכולל.

השימוש במדד

וואלס וילדר הגדיר את רמות המדד 70 ו 30 כנקודות בהן לחץ הקונים או לחץ המוכרים (בהתאמה) גדול מדי ולכן אמור להיות תיקון טכני בנייר ולכן כאשר RSI גבוה מ70 אנו אמורים למכור את המניה וכאשר מדד הRSI נמוך מ30 אנו אמורים לקנות את המניה. אולם הניסיון מלמד כי מדד הRSI יכול להישאר זמן מה מעל או מתחת לרמות אלו ולכן ישנם שני פתרונות לבעיה:
הפתרון הראשון (הפחות מקובל בעיניי) הוא להשתמש ברמות קיצוניות יותר לדוג` רמות 80 ו20.
הפתרון השני (שבו אני משתמש בניתוחי) הוא לא לבדוק את רמת המדד מכיוון שהיא כלל לא רלוונטית בפני עצמה (בדיוק כפי שמחיר מניה לא יכול להעיד האם היא כדאית לקניה או לא), אלא לבדוק את רמת המדד לעומת רמותיו הקודמות כלומר לבחון את מגמת המדד.
כאשר המדד במגמת ירידה לא מומלץ להיכנס למניה וכאשר המדד במגמת עליה המדד בעצם "צופה" את המשך העליות ולכן זהו תזמון טוב לכניסה ע"פ המדד/

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן