כיצד לעשות כסף מכשלים בשוק ההון והמט"ח

כותב המאמר: שחר חן, מרצה במכללת פסגות ומאמן אישי. 

אחד הסוחרים הוותיקים שלי, שאל אותי השבוע על אסטרטגיות מסחר ללא סיכון. האמנם, בחרנו באחד המקצועות התובעניים בעולם, ויחד עם זאת- אנו יושבים הרבה מאוד פעמים על הר געש של סיכון. כך שנשאלת השאלה- האם בכל זאת ניתן לקבל ארוחה משביעה בחינם?

כמעט! אך יש להפעיל מעט חשיבה תחבולנית, יצירתיות, מהירות מחשבה ואצבע מהירה על העכבר.

במאמר זה אני אדבר איתכם על מסחר בארביטראז'. ארביטראז' היא האפשרות לבצע פעולה שבה נכס פיננסי מסוים- מניה, אג"ח, אופציה או סחורה, נמכר ונקנה בו זמנית במחירים שונים. סוחר ארביטראז' הוא סוחר המנצל 'כשלי שוק' הנובעים בעיקר מתמחור לא הוגן של נכס כזה או אחר, שיכול להווצר ממגוון רב של סיבות. מצב זה נקרא בכלכלה 'שיווי משקל חסר'.

אם אנשים רבים ידעו על "שיווי המשקל החסר" וינסו לנצלו ,האפשרות להפיק רווח מאותו "כשל שוק" תעלם במהירות . ועל  כן,  סוחרים פרטיים וגופים מוסדיים העוסקים בתחום נוהגים לשמור את האסטרטגיות האלו ודרך פעולתם קרוב לחזה ובסודיות מוחלטת. אותם סוחרים, אף שוקדים על פיתוח רובוטים ואלגוריתמים מתמטיים לזיהוי אותם עיוותים, וכך- אלו יכולים לבצע מספר רב של עסקאות במהירות העולה פי מליון ממהירות הזיהוי של עין האדם.

אתן כאן דוגמה לעסקת ארביטראז', אותה תוכלו לבצע כבר מחר בבוקר:

עגבנייה נסחרת בשוק ברחובות במחיר של 4 שקלים לק"ג, ובשוק בנתניה ב-6 שקלים לק"ג. חשבו על ההזדמנות הבאה: אנו יכולים לרכוש ק"ג עגבניות ברחובות, ובאותו היום למכור אותה בנתניה. מהפעולה ייווצר רווח חסר סיכון של 2 שקלים. כדי לכסות את עלויות ההובלה, כנראה שנבחר להשתמש בכמויות גדולות:

  • קניה של 1 טון עגבניות (1000 ק"ג) בשוק ברחובות בהשקעה של 4000 ש"ח.
  • העמסה-הובלה-ופריקה בנתניה
  • מכירה של 1 טון עגבניות בשוק בנתניה ב6000 ש"ח. כאן יצרנו על ידי שימוש בכשל שוק רווח חסר סיכון של 2000 ש"ח.

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן