יסודות פונדמנטליים – שווי שוק Market Capitalization של חברה / חלק ראשון

ליאור ברק
כותב המאמר: ליאור ברק, מנהל תחום אופציות במכללת פסגות.

לעמוד אודות ליאור ברק במכללת פסגות>>>

שווי שוק של חברה, market capitalization או ,market cap מחושב ע"י מכפלת מחיר המניה במספר מניות החברה

מכיוון שמחיר המניה יכול להשתנות כך גם שווי השוק יכול להשתנות.
לצורך הדוגמא, נבחן את שווי-השוק של חברת נטפליקס (NFLX). נטפליקס מעסיקה כ-2000 עובדים ומושבה בקליפורניה, ארה"ב. החברה עוסקת בשידורי סרטים על-גבי רשת האינטרנט. נבחן את שווי השוק של החברה (market capitalization) בשלושה מועדים שונים:  אפריל 2014 לקראת נסיקה של המניה, אוקטובר 2014 לפני פרסום הדוחות הכספיים ואוקטובר 2014 לאחר פרסום הדוחות הכספיים. תחזיקו חזק – אנו עומדים לעלות על רכבת ההרים של נטפליקס!

שווי-שוק של נטפליקס בתאריך 11/4/2014 – לפני נסיקה

מספר המניות של נטפליקס (shares outstanding) עומד על כ- 60.2M  נכון ל 11/4/2014. אם מחיר מניה באותו יום נסחר סביב 329.45$, אז כדי לדעת מהו שווי השוק של נטפליקס, נכפול בין שני המספרים ונגיע לכ- 19.7B דולר. למזלנו, החישוב מבוצע בשבילנו.
התבוננו על השורה בה כתוב Market Cap (intraday) בתמונה הבאה שנלקחה מאתר yahoo finance בתאריך  11/4/2014 וראו ששווי השוק של החברה עומד על 19.7B  דולר (ניתן להקיש על התמונה המצורפת כדי להגדילה):

שווי-שוק של נטפליקס בתאריך 10/10/2014 – לפני פרסום הדוחות

חצי שנה מאוחר יותר שווי השוק של נטפליקס עומד על 27.74B דולר.

שימו לב ששווי השוק של החברה עלה מ 19.7B ל 27.74B, עליה של כ- 40%. בהנחה שכמות המניות נשארה קבועה בחצי השנה האחרונה, ניתן להסיק שגם מחיר המניה עלה בערך ב-40% במהלך חצי השנה האחרונה. כדי לבדוק אם אכן המחיר על בכ-40%, נתבונן בגרף הבא ונראה שאכן המחיר עלה ב-40% במהלך חצי שנה בלבד:

שווי-שוק של נטפליקס בתאריך 21/10/2014 – כשבוע לאחר פרסום הדוחות

נשים לב שכעת שווי השוק של החברה עומד על 22.05B ורק לפני 11 ימים שווי השוק של החברה עמד על 27.74B. מירידת שווי השוק ניתן להסיק שמחיר המניה ירד בכ- 20% ב-11 ימים.
שווי-שוק
כדי לראות אם אכן המחיר ירד בכ-20% נתבונן בגרף הבא בו ציינתי גם את שווי השוק בתאריכים שהתייחסתי אליהם:

מדוע נטפליקס נפלה בפער בצורה כזו משמעותית לאחר דוחות הרבעון השלישי? בגדול בהשוואה לרבעון הקודם, התוספת נטו למספר המנויים של החברה בארה"ב הייתה שלילית ומספר זה היה נמוך מהתחזית ומקונצנזוס האנליסטים. כדאי לזכור שמשקיעים שמחזיקים במניה תנודתית לפני דוחות כספיים, יכולים לגדר את עצמם ע"י אופציות, כך שגם במקרה של פער אגרסיבי – ההפסד יהיה קטן ונסבל ולא הפסד של כ-20%.

ביליון טריליון ומה שבניהם

הנה כלל אצבע: ביליון בשיטה האמריקאית שקולים למיליארד בעברית.
טריליון בשיטה האמריקאית שקולים לטריליון בעברית.
בארה"ב, בקפיצות של פי 1000, נספור:
דולר, אלף דולר,   מיליון דולר,    ביליון דולר,       טריליון דולר
בישראל בקפיצות של פי 1000, נספור:
שקל, אלף שקלים, מיליון שקלים, מיליארד שקלים, טריליון שקלים
כך למשל, בשיטה האמריקאית כשכתוב 19.70B  (19.70 ביליון דולר) הכוונה היא בעברית ל- 19.70 מיליארד דולר (מיליארד=ביליון=אלף מיליונים).
יחד עם זאת, טריליון בעברית או בשיטה האמריקאית – משמעותו זהה (טריליון הוא מיליון מיליונים או 10 בחזקת 12).

כמה הם בכלל 27 ביליון דולר (שוויה של נטפליקס לפני פרסום הדוחות האחרונים)

27 ביליון דולר או 100 מיליארד שקלים חדשים (לפי 3.7 ₪ לדולר) הם סכום שקשה לתפוס. בחישוב גס הנה שקולים ל 27 ביליון דולר (נכון ל 9/10/14):

  1. יותר משווי השוק של חמשת הבנקים הגדולים בישראל שנכללים במדד ת"א בנקים ששווי השוק המצטבר שלהם יחדיו עומד על  כ- 70 מיליארד ש"ח (פועלים – 27 מיליארד ש"ח, לאומי –  21 מיליארד ש"ח , מזרחי-טפחות – 10 מיליארד ש"ח , דיסקונט – 6.7 מיליארד ש"ח והבינלאומי שעומד על כ-5 מיליארד ש"ח ).
  2. אם נניח ערימה של מטבעות של 1 ₪ זה על זה עד שיהיו בערימה 27 ביליון דולר (בשקלים כמובן) נקבל ערימה שגובהה כמיליון וחצי ק"מ – בערך פי 6 מהמרחק בין כדה"א לירח.
  3. אם נניח שאדם מרוויח בחייו כ-6 מליון ₪ (בחישוב גס מאוד של 10,000 ₪ בחודש למשך 46 שנים) שהם שקולים ל 1.6 מיליון דולר, נטפליקס יכולה לפרנס כ-15,000 ישראלים לכל שנות עבודתם (כלומר להוציא אותם לפרישה מוקדמת מעבודה בגיל 23).

לסיכום, למדנו מהו שווי שוק של חברה (market cap) וראינו ששווי השוק משתנה כל העת יחד עם מחיר המניה. כדוגמא בחנו את שווי-השוק של נטפליקס בחצי השנה האחרונה. למדנו על ההבדלים בספירה בין ישראל לארה"ב וראינו כדוגמא ששווי השוק של נטפליקס (מניה אחת) הוא יותר משווי השוק של חמשת הבנקים הגדולים בישראל יחדיו. במאמר הבא נדבר על  חלוקת מניות בארה"ב לפי שווי השוק שלהן ונשווה את המצב למדדים בישראל.
בואו לגלות מה הסודות של המומחים בשוק ההון – הירשמו עכשיו לקורס ניהול תיק השקעות עצמאי במכללת פסגות>>>

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים


שאלות ותשובות

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן