דעה אישית לא ממש פופולארית

נתחיל מהמחשבה הנאיבית שהריביות בשוק בכלל ובשוק המשכנתאות בפרט לא ישתנו, סליחה, לא יעלו, במהלך 30 שנה.
כשהריביות בשוק יורדות כולנו מקבלים את זה בשוויון נפש, כאילו היה זה המצב הרצוי, וכשריבית בנק ישראל אפסית לאורך שנים אנחנו מתעקשים על הזווית הצרה של הלווה שמרוויח לרגע, על פני השוק שמפסיד בטווח הארוך.
עכשיו, שלא ישתמע שאני איזה מתחסד שרוצה חלילה בטובת והמערכת הבנקאית וברווחיה, אני לא, וגם אני כיועץ משכנתאות אעשה הכל על מנת שלקוחותיי יקבלו את התנאים הטובים ביותר שניתן לקבל בכל זמן נתון.
אלא, שלריביות הנמוכות, יש גם מחיר, לעיתים יקר מדי ולא מידתי. כאשר מחיר הכסף מאוד נמוך (כמו שחווינו בשנים האחרונות) ושממשלות ישראל לדורותיהן לא בונות מספיק יחידות דיור, מחיר הדיור, גם בשל עלות המימון הנמוכה, מזנקים, ובטווח הארוך ופוגעים בכולנו.
אני עוד לא נתקלתי בלקוחות שאמרו לי בחודשים האחרונים, מחיר הכסף גבוה מדי ואנחנו מוותרים על העסקה, ואני גם בספק שזה יקרה.
צודק נגיד בנק ישראל בהעלאות הריבית האגרסיביות במהלך 4 החודשים האחרונים. המשק הישראלי משגשג לצד האינפלציה המאמירה, נתוני הצמיחה המרשימים של המשק לצד נתוני האבטלה המאוד נמוכים, מראים כי האינפלציה כאן, והיא לא ממש מרשימה אותנו הצרכנים (למרות שהכל מתייקר). אני סבור שטיפול יסודי ומהיר ייטיב איתנו בטווח הארוך ויסייע בהחזרת נתוני האינפלציה לטווח היעד של בנק ישראל  (3%-1%), ומשם גם לירידה בריביות בשוק.
ריסון האינפלציה יוריד את המדד, וגם הוא כידוע לכולנו, מייקר בחדות את יתרת קרן הלוואת המשכנתא.
חשוב לזכור שכמו שהריביות עולות, הן יודעות גם לרדת, וכשתנאי השוק מאתגרים, אנחנו, יועצי המשכנתאות, נדרשים לעבודה יסודית ואיכותית יותר על מנת לייצר ללקוחותינו הלוואות משכנתא יציבות, בטוחות, זולות ובעיקר שמתאימות ללקוחות כמו כפפה ליד.
אחרון ודי, משכנתא זו לא גזרת גורל, ואנחנו נדרשים להתאימה לתנאי השוק עם כל שינוי משמעותי. לקוחות שלוקחים היום משכנתאות "יקרות" ימחזרו אותן בעוד שנה או שנתיים, החיסכון שלהם יהיה שכרנו.
איתי גנור – יועץ משכנתאות


יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן