איך קונים מניות בבורסה?

רבים האנשים המתעניינים בעולם המרתק והמאתגר של מניות והשווקים הפיננסיים. היכולת לעבוד ללא תלות גיאוגרפית או ללא תלות בממד הזמן היא יכולת הקוסמת לרובנו. אך עם כל האיכויות של המקצוע הנחשק, שוק ההון זה אחד התחומים הבודדים, שבו רב הנסתר על הגלוי. אנו נוטים לחשוב שלמשקיע/הסוחר הביתי הממוצע אין את הכלים ואת הידע כדי להגיע לתוחלת רווח טובה לאורך זמן. אך לא כך הדבר. לסוחר הביתי יש יכולת בדיוק כמו כל אדם, להבין ולפרש תהליכים, להבדיל בין עיקר לתפל ולתרגם זאת סופית ללחיצה על כפתור.

מהו בכלל שוק ההון?

שוק ההון הוא בראש ובראשונה כלי מימון. ספק המימון של מדינות, חברות ועיריות- כן, שמעתם נכון, גם עיריות. כאשר גוף מסוים מעוניין לגייס כסף לשם מימון פעילותו הוא יכול להתדפק על דלתות מקורבים ולבקש זאת, והוא יכול לעשות זאת גם דרך הנפקת ניירות ערך לציבור (ני"ע).
ישנם מספר רב של סוגים של ניירות ערך- המפורסמת ביותר במשפחת ניירות הערך היא המניה.
מניה היא סוג של ני"ע המקנה למחזיק בו בעלות על חלק יחסי מחברה. כלומר, בעל מניות הוא שותף בחברה. שותף לרווחים ושותף להפסדים.
מניות

מניות בבורסה – כמה מילים

מניות נסחרות בזירת מסחר שנקראת בורסה. בורסה היא המקום הפיזי שבו המסחר מתבצע. בכל מדינה מתוקנת יש בורסה לניירות ערך- וסביב העולם יש יותר מ-120 בורסות.
מה מקור השם – בורסה היא מילה שלקוחה במקור מהשפה היוונית – מהמילה 'בירסה' שמשמעותה- עור. בורסקאי בעברית הוא אדם שעיסוקו לעבד עורות. ואנחנו מקבילים זאת לרוב לארנקים, אותו כלי שבתוכו מונח כספנו, שזה עשויי מאותו חומר.
הבורסה הגדולה ביותר בעולם (בהיבט שווי חברות) היא הבורסה בניו יורק NYSE, אשר נוסדה ב1792 ושוכנת ברחוב החומה wall st.
שעות פעילות הבורסה: בורסת ת"א- יום א', 09:45-16:30 ימים ב'-ה' 09:45-17:30 בורסת ניו יורק ונאסד"ק- ימים ב'-ו' 16:30-23:00.
מניות

כיצד ניתן להרוויח ממניות? מאוד פשוט.

אפשרות ראשונה היא להרוויח ממרכיב השבח בערך המניה. לדוגמה, אם קונים מניה במחיר 100$ ומוכרים אותה ב102$, הרווחנו 2$ לכל מניה שקנינו. כמובן שאפשר באותה מידה להפסיד בהתאמה. אפשרות שנייה היא להרוויח ממרכיב הדיווידנד. ישנן חברות שמחליטות על חלוקת רווחים לשותפים. חלוקת דיווידנד יכולה להיות סממן לכך שחברה מצליחה וזוכה לתוצאות יפות, מאידך, דיווידנד שמן יכול להוות סממן אזהרה לכך שהחברה מעוניינת בכל מחיר להזמין אליה משקיעים- תהליך שלעתים מתברר כחלום ושברו. כמובן שכל מקרה לגופו.

כיצד נקבע מחיר של מניה?

בדיוק כמו שנקבעים מחירים של פירות וירקות, בדיוק כמו שנקבעים מחירים של רכבים ובדיוק כמו מחירי השכירות בת"א. לפי היצע וביקוש. כשאנחנו סוחרים או משקיעים בשוק ההון, אנו עובדים למעשה מול אנשים אחרים ואינטרסים אחרים בצד השני. אם יהיה מי שמוכן לשלם יותר- מחיר המניה תעלה. אם יהיה מי שמוכן למכור בפחות- מחיר המניה יירד.
ישנם גורמים אשר יכולים לגרום לאותם אנשים ללכת ולבצע את פעולות הקניה והמכירה שלהם. באותם גורמים ניתן לכלול תהליכים בהתנהגות החברה.
דוחות רווח והפסד, מאזן נכסים והתחייבויות, שינויים וכוח אדם והנהלה, וכמובן היצע וביקוש למוצר או לשירות של החברה.

מדדי הבורסה

מדד הוא שקלול (מהמילה משקל) מצרפי של ערכי המניות שבתוכו. ניתן לקרוא לו גם ממוצע משוקלל. מצירוף של ערכי מספר ניירות ערך יחד, ניתן להרכיב מדד. למשל, מדד תל אביב 25- הוא מדד המגלם בתוכו את ערכן של 25 החברות בעלות השווי שוק הגבוה ביותר בבורסת ת"א.
מניות
מדד ה- S&P 500 הוא מדד המגלם בתוכו את ערכן של 500 החברות בעלות השווי שוק הגבוה ביותר בארה"ב. המדד הוא המצפן של הסוחר, המגדלור- התנהגות המדד מספרת לנו האם אנו נמצאים בנקודת מחיר וזמן נוחה להשקעה ולמסחר.

אז… איך בכלל מתחילים?

על סוחר מתחיל אשר רוצה להיחשף לראשונה לעולם הפיננסיים, קודם כל להתחיל בלמידה יסודית.
רכישת ידע בהיבט של הבנת תהליכים, עבודה עם שיטות מסחר בדוקות וברורות, וכן ליווי של סוחר מנוסה הם קריטיים לתחילת הדרך. מאז ומעולם ידע הוא כוח. וכיום, רכישת ידע לרוב עולה כסף. רבים הסוחרים המתחילים שאינם מעוניינים לשלם עבור אותו ידע ומתייחסים אליו בביטול.
תשובתי לסוחרים אלו היא – נסו את הבורות, ובטח נפגש לאחר מכן. זאת אחרי אלפי שעות מסך וניסיון, ומספר שנים בהוראת המסחר.

היכן ניתן ללמוד את שוק ההון?

את לימודי הפרקטיקה בשוק ההון, או לימודי ייעוץ השקעות לצורך העניין, חשוב ללמוד במקום בעל ותק ומדריכים מנוסים העוסקים במסחר במניות ובשוק ההון לפרנסתם ובעלי ניסיון מוכח. בנוסף, חשוב ללמוד במקום אשר מלווה את התלמידים שלו בכל התהליך ומתאים את הכפפה באופן ייחודי לכל סטודנט לפי הצרכים האישיים שלו.
כנסו עכשיו לפרטים אודות קורס מסחר יומי של מכללת פסגות>>>

סוגיה חשובה נוספת

רבים מבתי הספר למסחר הם גם בתי השקעות – כשכך הדבר, צריכה להידלק נורה אדומה. בית ספר שהוא גם בית השקעות, מהר מאוד מגיע לניגוד עניינים עם הלקוח. ועניינו של בית הספר הוא רק שתלמידיו יבצעו עסקאות (היבט הכמות)- מבלי להתעמק בטיב העסקה. זאת כיוון שלחיצה על כפתורי הקניה והמכירה מכניסה כסף רב לבית ההשקעות.
אצלנו במכללת פסגות, מלמדים מנטורים מהשורה הראשונה בתחום המסחר בשוק ההון. אנשים בעלי ותק וניסיון רב. אותם מנטורים עוסקים במסחר בשוק ההון לפרנסתם ובין היתר עוסקים גם בהוראת שוק ההון. בנוסף, מכללת פסגות אינה בית השקעות ולכן עניינינו הוא חניכת הסוחר החדש בצורה האיכותית ביותר תוך שימת דגש על בחירת עסקאות באופן סלקטיבי (מדד האיכות, ולא הכמות).

היכן אני יכול לסחור במניות?

מסחר בשוק ההון על מגוון מכשיריו יכול להיעשות בראש ובראשונה דרך הבנק. היתרון המרכזי בבנק הוא שהכסף נמצא בחשבון העובר ושב. החיסרון, הוא שרוב הבנקים מעוכבים התפתחותית בהיבט המסחר בשוק ההון, וכתוצאה מכך, הלקוח עלול לחוות שירות חובבני, עמלות גבוהות ומערכות מסחר מסורבלות.
רוב הסוחרים הפעילים יפתחו חשבון בבית השקעות (ברוקר), ישראלי או אמריקאי בהתאם לשוק בו הם מעוניינים לסחור. בית השקעות הוא גוף המתווך בינינו לבין הבורסה ומאפשר גישה לשוק עם שירות לקוחות מקצועי, חדר מסחר איכותי ומערכות מסחר נוחות, וכמובן, עמלות מינימליות.

מהן עלויות המסחר טובות?

עסקה בשוק המקומי עולה לרוב 0.1% משווי העסקה. עסקה בשוק האמריקאי עולה לרוב סנט למניה בודדת, עם מינימום לפעולה של 1.5$.
לסיום, מסחר בשוק ההון הוא עיסוק מרתק ומאתגר. יש בו סיכונים – כמו בכל עסק, אך גם טמונים בו סיכויים לרווחים נאים אם פועלים במשמעת ובניהול תיקים וסיכונים נכון.
מסחר בשוק ההון הוא אינו תחביב, הוא מקצוע. וכמו שאנחנו מצפים מהרופא שלנו או מהמוסכניק שלנו להיות מקצוען, כך גם אנחנו מצפים מעצמנו כסוחרים בשוק ההון. למידה, תרגול והפקת לקחים הם תנאי מפתח להצלחה.

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים

 

 

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן