איך לסחור בשוק ההון? מה לעשות ומה לא?

Roi Reuven, CEO of Psagot College

מאמר מאת רועי ראובן, מייסד ומנכ"ל משותף של מכללת פסגות, ראש תחום שוק ההון במכללת פסגות – מתוך הספר "לאן נעלמו 300%", שזכה פעמיים בפרס "ספר החודש" על ידי מגזין גלובס.
רועי ראובן הקים בשנת 2005 יחד עם יניב ארביב את הסניף הראשון של מכללת פסגות ברחובות. וכל זה רק בהיותו בן 24. בשנת 2007 הוכתר רועי, יחד עם יניב ארביב, על ידי מגזין "דה מרקר" בתואר "מפצחי המניות".

איך לסחור בשוק ההון בצורה נכונה? מה לעשות ומה לא?

אנא הקדש מס דקות מזמנך לקרוא מאמר חשוב זה אשר ימנע ממך המון שגיאות בעת מסחר בשוק ההון.
מתאים לכל סוחר בכל שלב בו הוא נמצא.

שעות מסך

עם הכניסה לעסקה לאחר הצבת הוראת הסטופלוס והטייק-פרופיט, עליך להתרחק מהמסך.
ברגע שאתה לא תעשה זאת אוטומטית ומאוד קשה להתגבר על כך אתה תשב ליד המסך ותפעיל את הרגשות. ברגע שהעסקה תלך נגד הכיוון אתה תילחץ, תפחד שטעית בכיוון ותחפש סיבות לצאת מהעסקה. ברגע שהעסקה תלך עם הכיוון אתה תשמח ותעקוב אחריה, ברגע שתראה את הכיוון משתנה ותהיה מורווח תרצה לסגור את העסקה גם אם זה לפני ההוראה של הטייק-פרופיט, אתה עלול לצאת מעסקה מצליחה בהפסד או ברווח פחות ממה שהצבת בתור יעד, לטווח הארוך זה מאוד משמעותי.
שעות המסך המרובות יגרמו לך להרבה לחצים ולרגשות מיותרים, יגרמו לך לדמיין עסקאות שבכלל לא קיימות ולהיכנס לעסקאות שלא רצית להיכנס אליהם בכלל.
אני יודע שבהתחלה מאוד קשה להתנתק, אני יכול להעיד על כך. הדרך הטובה ביותר היא להעסיק את עצמך בדברים נוספים כמו חדר כושר, הליכות וכו'. תוכל גם בצורת אימון שיטתית להגדיר לעצמך כל פעם טווח זמן מרבי שאתה מתרחק מהמסך. כך לדוגמא שעה, שעתיים, שלוש וכן הלאה. עד אשר תוכל להתרחק מן המסך בלי לשים לב בכלל.

תוכנית עבודה מסודרת

אחד הדברים שדאגתי לעשות בתחילת דרכי הוא לבנות לעצמי קלסר מסודר שבו סידרתי לי חומר במספר חוצצים: אסטרטגיות עבודה, עסקאות מצליחות, עסקאות נכשלות, ניהול התיק, חומר תיאורטי. דאגתי לכתוב את כל סוגי האסטרטגיות שלי לפי סדר.
עם כל כניסה לעסקה אני מדפיס את הגרף שמתאר בבירור את הסיבות לכניסה לעסקה עם נק' המתארות את הכניסה, היעדים ואת הוראת הסטופלוס.
בצורה כזאת שדרך העבודה מאוד מסודרת, קל יותר לשמור על שליטה עצמית. כאשר העסקה מורווחת אני דואג לנתח שוב את הסיבות להצלחתי, ובמקרה והעסקה כושלת אני מחפש את הסיבות לכישלון. באופן זה אני משקיע זמן בניתוח העצמי שלי.
נוסף על כך, כל תחילת שבוע ביום ראשון לפני פתיחת המסחר נהגתי לנתח את הגרפים של הצמדים העיקריים עימם אני עובד, סימנתי רמות שבהם ארצה לחפש את העסקאות. ורק על פי תכנון מראש עבדתי. נזהרתי כמה שיותר מלבצע עסקאות "
מהרגע להרגע" עסקאות כאלה מושפעות חד וחלק מאמוציות אין בהן יותר מדיי שיקול דעת. ולכן לטווח הארוך סוחר שמבצע עסקאות לא מתוכננות עלול להיעלם מהשוק.
כנסו עכשיו לכל הקורסים שלנו ללימודי שוק ההון באתר מכללת פסגות>>>

קביעת כמות מתאימה

ראשית עליך לקבוע את גודל העסקה הנכון בהתאם לשאלה?
אם הייתי מפסיד עכשיו 800$ איך הייתי מרגיש? האם הייתי נכנס לקיפאון? האם הייתי מפתח יצר נקמנות על העסקה שהפסדתי ומיד הייתי פותח עסקה נוספת בכדי "להחזיר את הכסף שכרגע הפסדתי?" האם הייתי ממושמע לסטופלוס שקבעתי והייתי נצמד אליו, או שהייתי סוגר את העסקה לפני שהסטופלוס נתפס כי לא הייתי מסוגל לספוג הפסד כל כך גדול?
האם ההפסד מהעסקה היה משפיע עליי לרעה לגבי המשך המסחר?
כלומר הדרך הראשונה לקבוע את גדול העסקה ואת המינוף הנכון הוא בהתאם לכמה אני יכול להפסיד בעסקה בודדת,
מבלי שהעסקה הזו תגרום ללחץ ולפגיעה בביטחון העצמי במסחר.
לכן כל אחד ואחד שנכנס לשוק ההון צריך להיות אמיתי עם עצמו ולדעת כמה הוא מסוגל להפסיד בעסקה בודדת מבלי שההשלכות של ההפסד ישפיעו על ההמשך.
הדרך השנייה של קביעת גודל העסקה הוא בהתאם לתוצאות.
אך לפני שמגיעים לעסקה גדולה צריך לספק תוצאות. ההמלצה שלי היא להתחיל בעסקאות קטנות בהתאם לתוצאות ולשיפור היכולת לעלות את כמות המניות בצורה הדרגתית. עם הזמן היכולת הטקטית והמנטאלית משתפרת אצל הסוחר ובהתאם להצלחות, יש לעלות בצורה הדרגתית את הכמות.
כל תקופה לעלות את כמות המניות מעט והיקף העסקאות יגדל בהתאם לתוצאות ולא בהתאם לפנטזיות על התעשרות מהירה.
אני מבין שזה כיף להתקשר לחדר מסחר ולהגיד לדילר לפתוח עסקה ב-20,000$ ,זה טוב לאגו לא ללמידה.
המטרה היא בשלב הראשון ללמוד לסחור ולהוציא כסף מהשוק באופן שיטתי וקבוע.
הצלחת הסוחר היא לא אותה המכה הבודדת אלא היכולת לצבור את ההון בצורה שיטתית.
בהמשך הדרך במקביל לתוצאות אפשר לכוון לרווחים גדולים יותר בעזרת המינופים הקיימים בשוק.

שמע רק לליבך, אל תלך בעצות אחרים

עצות של אחרים הם טעות גדולה מאוד במסחר, אני מוצא הרבה סוחרים ששוגים כאן לא במעט. ברגע שאתה שומע למשהו אחר ולא לעצמך דע כי גם אם תרוויח זה יהיה לזמן מוגבל. לא אתה זה שזיהית את הכיוון ואת העסקה זה משהו אחר שזהה זאת. ולכן הרווח מהעסקה הוא לא שלך באמת, אין כאן אופן שיטתי ומהר מאוד תמצא את עצמך מפסיד את כל מה שהרווחת.
אפילו אם אתה חושב שאותו אדם שנותן לך את העצה, הוא סוחר מצוין והוא מבין למה שהוא מתכוון. אל תכנס לעסקה לפני שאתה מנתח את העסקה מ-א' עד ת' על פי אותה אסטרטגיה שלך. אם אתה מוצא שהעסקה אכן עסקה טובה על פי האסטרטגיה שלך, שאל את עצמך את השאלה "האם אני נכנס לעסקה בגלל שהוא נכנס לעסקה?" אם אתה מהסס בתשובתך תזהר מהעסקה ואל תכנס.
הבעיה שלרוב אנחנו נחפש להצדיק את כניסתו של אותו אדם לעסקה ולא נראה באמת את מה שהיינו רואים אם היינו מנתחים את הגרף לבד.
אני יכול לומר מניסיוני שחוויתי הפסד גדול מכל ההפסדים שהיו לי, דווקא מהעסקאות שקיבלתי מחברים טובים שהם היו לדעתי סוחרים מצוינים שלא מפסידים אף פעם, כך חשבתי.
הייתי לאחר הפסד ורציתי כל כך להחזיר את ההפסד, כך שנכנסתי לעסקאות שאותם החברים אמרו לי שהם נכנסו, אני שניתחתי את אותם העסקאות לא מצאתי את הסיבות להיכנס לעסקה, ובכל זאת נכנסתי לאחר שאמרתי לעצמי "הוא סוחר טוב, אני בטוח שהוא יודע על מה הוא מדבר.. הוא לא טועה אף פעם.. מה כבר יכול לקרות".
מהר מאוד גיליתי שהשלתי את עצמי, כולם טועים ואי אפשר לסמוך על אף אחד כשזה קשור במסחר בשוק ההון, מלבד על עצמך.
זכור! כנס לעסקה לאחר ניתוח מעמיק שלך עצמך, ברגע שאתה מוצא סיבה לא להיכנס לעסקה, אל תכנס! גם אם אותו סוחר הוא סוחר מצוין "שלא טועה אף פעם". פעל לפי האסטרטגיות שלך ולא על פי מישהו אחר.

רק באופן שיטתי תוכל להפיק רווחים משוק ההון עתידיים לאורך זמן

" שאיפות וחלומות הם ממש כמו זרעים השתולים באדמה. חלקם מהזרעים יישארו באדמה ולא יושקו לעולם במים, הם לנצח יישארו חלומות במדבר הנצחי.
חלקם האחר יושקו במים, המהווים את אותם משאביי הכוח, האמונה והשאיפה הקיימים בנו. כאן אותם הזרעים מתחילים את המסע החוצה מהאדמה והופכים לנבטים, אנחנו צועדים עם הרבה אמונה לעבר שאיפה, מטרה ברורה להגשים את החלום.
תחילה האדמה רכה ,נראה שיש סיכוי לפרוץ אותה ,יש דרך ברורה ואפשרית. אנחנו ממשיכים במסע צעד אחר צעד ,רואים כיצד עוד רגע פרצנו מהאדמה והגשמנו חלומותינו. אך בדיוק, רגע, מילימטר אחד לפני פריצת הנבט החוצה מהאדמה אל אוויר העולם אל קרני החמה. הוא נתקל במכשול הגדול מכול, הוא נתקל באדמה יבשה ומוצקה כשל בטון.
למרות שבסך הכול מדובר במילימטר אחד בלבד, ודרוש ממש רק עוד מעט כוח, עוד מאמץ קטן בשביל לפרוץ החוצה ולהגשים את החלום.
למרות זאת כאן רובנו מרימים ידיים, בוכים על הדרך שנעשתה לחינם ועל הנזק הבלתי הפיך שנעשה. התקווה נעלמת ויחד איתה האמונה הופכת לפקפוק גדול בחיים, הופכת לטעות. הכול פתאום נראה שחור ובלתי אפשרי, החיים נראים גרוע אפילו עוד יותר מההתחלה.
אין ספק שהחלומות הפכו לסיוט האפל ביותר שיכולנו לבקש. רק אותם אלה שלמרות זאת לא וויתרו והמשיכו להאמין, יהפכו מנבטים לניצנים, אלה יפרצו את האדמה ויצאו לאוויר העולם אל אור השמש הנצחי, כאן אפילו השמים הם כבר לא גבול.
זכור! החיים נותנים לכולנו את ההזדמנות להגשים משאלות ליבנו, אך לא כולנו יודעים להאמין באמת במה שאנחנו רוצים, ולא כולנו יודעים איך להחזיק ולקבל זאת.
לכן רובנו נשאר לנצח באדמה ולעולם לא נראה אור יום. אך המעטים שיזכרו ויפנימו זאת, המעטים שידעו שדרך העולם היא להראות לנו את האפלה הגדולה ביותר שנייה לפני צאת החמה. הם שיזכו לחוות בה ולחוש בחומה של החמה. אז זכור הדרך לגן העדן עוברת תחילה בגיהינום, לאחר המסע בלהבות האש החורכות, תפגוש בדלת החוצה לגן העדן את הנורא מכל, את השטן.
רבים מאבדים כאן אמונתם ונכנס בהם הפחד כל כך חזק עד שמאבדים את נשמתם. רק מול דבר אחד השטן אינו יכול לעמוד, מול אמונה חסרת מעצורים שמקומה בגן עדן. לעולם אל תוותר!!!! "
ועם סוף זה אאחל לך הצלחה בדרכך ומקווה שאוכל לראות אותך, אחד מהסוחרים ששרדו והשיגו את חלומם.

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן