אופציות מעוף על מדד ת"א – מהי אסטרטגיית קונדור?

ליאור ברק כותב: ליאור ברק, מתכנן פיננסי, כלכלן ובעל רישיון סוכן פנסיוני. בוגר תואר שני בכלכלה במסלול מחקרי, תואר ראשון בהנדסת חשמל ומחשבים ובעל תעודת-הוראה וכיום ראש תחום ניהול פיננסי ואופציות במכללת פסגות, מפתח הסדנה לעצמאות פיננסית, ומרצה במרכז האקדמי רופין.
לעמוד מרצה של ליאור ברק במכללת פסגות>>>

סיכוי תשואה של מעל 1000% בהסתברות של 30% (סיכון גבוה)

בפוסט זה אציג יישום של אסטרטגיה באופציות על מדד ת"א-25 בשם קונדור . אסטרטגיה זו מתאימה בין היתר לשוק מדשדש, באופן שבו אם הפקיעה בסוף החודש תהיה בתחום הדשדוש אותו הגדרנו, האסטרטגיה תהיה רווחית. ככל שנקבע תחום צר יותר לדשדוש כך הרווח ליחידת אסטרטגיה יהיה גבוה יותר. ככל שנקבע תחום רחב יותר לדשדוש כך הרווח ליחידת אסטרטגיה ירד.

בואו נתבונן במדד ת"א 25 נכון ליום 11/6/13:

ניתן לראות כי מתאריך 16/5 ועד לתאריך 11/6 (19 ימי מסחר בפועל) מדד ת"א-25 נמצא בין רצועת 1210 נקודות לרצועת 1240 נקודות. כמובן שאין הכרח שהמדד ימשיך לשהות באיזור זה גם בהמשך החודש. יחד עם זאת, משקיע שחושב שהמדד ימשיך להיות בתחום זה יכול לבנות קונדור שבו הרווח המקסימלי יהיה בין מדד 1210 נקודות למדד 1240 נקודות. להמחשת האסטרטגיה, אנא בחנו היטב את הגרף מטה :
ציר אופקי  – ערכים שונים (עתידיים) של מדד ת"א-25, החל מ 1180 עד ל- 1270 נקודות.
• ציר אנכי   –  רווח/הפסד בשקלים ליחידת אסטרטגיה, בטווח של (₪ 90-) עד ל 1200 ₪.
• בתמונה – קונדור – עוף גדול מימדים. גרף הרווח/הפסד מזכיר בצורתו את הקונדור.

ניתוח הגרף

ניתן לראות שכל עוד מדד ת"א-25 יהיה בין מדד של 1210 נקודות לבין מדד של 1240 נקודות  (ציר אופקי), השקעה של 90 ₪, העלות של יחידת אסטרטגיה אחת, תניב לנו רווח של 910 ₪. באופן דומה השקעה של 180 ₪ תניב לנו רווח של 1820 ש"ח וכך הלאה. הפסד מקסימלי של 90 ₪ ליחידת אסטרטגיה יתקבל במדד שמעל 1250 נקודות או במדד שמתחת ל-1200 נקודות.

מסקנות

1. לפנינו אסטרטגיה מסוג קונדור, אסטרטגיה המניחה דשדוש במדד בתחום צר.
2. הפסד מקסימלי ליחידת אסטרטגיה עומד על 90 ₪ בעוד הרווח המקסימלי עומד על 910 ₪.
3. מכיוון שההסתברות להצלחת האסטרטגיה אינה גבוהה איני ממליץ לסכן סכום גדול מדי.
רוצים לדעת על מסחר בבורסה? בואו ללימודי שוק ההון במכללת פסגות>>>

הבהרות

1. ניתן לבנות אסטרטגיה זו לכל תחום דשדוש שנבחר, גם לתחום רחב יותר. במקרה כזה צורת גרף הרווח/הפסד תהיה שונה.
2. ההתייחסות כאן היא לאסטרטגיה אותה מחזיקים עד הפקיעה בתאריך 27/6/13, אסטרטגיה סטטית. במידה והשוק יחרוג מהגבולות המסומנים ניתן יהיה לנסות "לשפץ" את האסטרטגיה או להשאיר את האסטרטגיה כמו שהיא (עקב העלות הנמוכה).
3. תוחלת האסטרטגיה חיובית.  תוחלת חיובית משמעה, שאם נחזור על אסטרטגיה זו או דומה לה, באותן הסתברויות ואותם רווחים/הפסדים אינסוף פעמים, גם כשיהיו הפסדים בדרך, סכום הרווחים יהיה גדול מסכום ההפסדים.
חישוב התוחלת:  (הסיכוי לרווח כפול הרווח בש"ח) פחות (הסיכוי להפסד כפול ההפסד בש"ח).
למשל, בדוגמא זו התוחלת המתקבלת היא חיובית: 0.3*910-0.7*90=210
כאשר כאן, הסיכוי לרווח=0.3, הרווח המקסימלי: 910, הסיכוי להפסד: 0.7, הפסד מקסימלי:90.
4. אסטרטגיה מסוג זה,  לא ניתן ליצור במניות אלא רק על ידי שימוש באופציות מעו"ף.
בעזרת אופציות ניתן להרוויח במצבי שוק שונים, כולל דשדוש.
בניגוד למסחר במניות, באופציות ניתן לאמוד את ההסתברות להצלחה/כישלון של האסטרטגיה וניתן לבנות אסטרטגיות ביחס סיכוי/סיכון שונים מ 1:1 (למשל לסכן 1 בשביל לקבל 2).
5. ייתכן והכותב מחזיק באסטרטגיה המתוארת ובמידה זו ייתכן והכותב נכנס לאסטרטגיה במספר שלבים.  המחירים המתוארים נכונים ליצירת האסטרטגיה.
לשאלות ניתן לפנות אליי: ליאור ברק (liorb@https://psagot.org)
מידע זה הינו לצרכי לימוד בלבד ואינו מהווה הצעה, המלצה, או הכוונה לבצע פעילות מסחר לרכישה, מכירה או אחרת, והאחריות לשימוש במידע, העברתו הלאה או המלצה לאחרים לבצע פעולה כלשהי הינה באחריות מוחלטת ושיקול דעתו וסיכון של המשתמש בלבד. המשתמש אחראי ולוקח על עצמו מלוא הסיכון והעלות הכספית שתנבע משימוש שייעשה במידע זה.

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן