קבלת החלטות השקעה עם הראש ולא עם הלב

כותב: מכללת פסגות
אחד הגורמים השקטים אך המכריעים ביותר בתקופות של משברים פיננסים, כמו הנוכחית, הוא הפסיכולוגיה. הפאניקה, שמוזנת מכל כותרת או רפרוף של משק כנפי הפרפר, מניעה את המשקיעים לתגובה (במקרה הטוב) או לתגובת יתר לא רציונלית .

איך מתגברים על הפחד ומונעים ממנו להשפיע על קבלת ההחלטות השכלתנית?

1. מיצוע (Averaging). באמצעות המיצוע המשקיע מנסה לשפר עמדות. למשל, הוא יבצע רכישה נוספת של המניה במחיר נמוך יותר, כדי לצאת מהעסקה באיזון. זו דוגמה קלאסית להתנהגות בלתי רציונלית לחלוטין, עליה וורן באפט היה אומר, "כשאתה בתוך הבור, תפסיק לחפור".
2. מחקרים הראו בעבר שכאשר משקיע נמצא במצב של הפסד הוא נוטה לקחת סיכונים גדולים יותר כדי להחזיר את ההפסד מהר יותר. לעומת זאת, דווקא כשהוא מרוויח המשקיע ממהר לסגור פוזיציות ולנקוט בשמרנות יתר. מחקר נוסף הוכיח שמניות שנמכרו בטרם עת הניבו תשואה עודפת על מניות שנרכשו במקומן.
3. קיבעון מחשבתי. משקיע שהפסיד בבורסה לפני 20 שנה יימנע מהשקעה חוזרת בה. "כל משקיע בוחן את כדאיות ההשקעה שלו על סמך ניסיון העבר, במיוחד אם הוא לא היה מוצלחת במיוחד",. ולא, זו לא הגישה הנכונה. בחינת מדדי המניות לאורך עשרות שנים מראה שלאורך זמן הן מניבות תשואת יתר על אפיקים אחרים.
4. עיגון. המשקיעים מקובעים במחיר בו הם מעוניינים לבצע עסקה. מי שרכש מניה ב-100 שקל לא יסכים למכור אותה במחיר נמוך יותר, גם אם היא במגמת ירידה לאורך זמן, מנגד, משקיע שרוצה לרכוש מניה במחיר מסוים עלול לפספס את העלייה שלה, רק בגלל התעקשות על מחיר קנייה נמוך יותר".
5. הפחד מפני חרטה בעתיד. משקיעים נוטים להשקיע יותר זמן באיסוף חומר, קריאת מאמרים כלכליים ומעקב אחר חדשות כלכליות מאשר בבניית התיק. "הרבה יותר קל לקרוא חדשות מאשר לקבל החלטות.
6. התאהבות בפוזיציה. זו תופעה שכיחה מאד אצל משקיעים פרטיים, בה המשקיעים נוטים לעקוב יותר אחרי פוזיציות מרוויחות ועושים כל מאמץ להימנע מלברר על מצבה של השקעה לא מוצלחת. בשילוב עם כשלים פסיכולוגיים אחרים, הפגיעה בתשואות עלולה להיות משמעותית.
סיכום:
המלצתי בתקופות בהם הבורסה יורדת הינה לבצע שורטים (רכישת תעודות סל בחסר) ובכך להרוויח בבורסה גם כשהיא בירידה.זהו כלי פשוט וידידותי שאני מאד ממליץ עליו.

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן