פסיכולוגיית המסחר – למצוא את היתרון שלך

כותב: יואל צור

פסיכולוגיית המסחר היא חתיכת הפאזל החשובה ביותר

רוב הסוחרים יודעים שפסיכולוגיית המסחר היא חתיכת הפאזל החשובה ביותר בלימוד איך להפוך להיות סוחר רווחי.  אולם, רוב הסוחרים נמנעים מלעשות את הצעדים הדרושים על מנת לתקן או לשפר את התגובה שלהם להתנהגות השוק ובסוף משלמים מחיר יקר.

 

מוח

זה קשה להיכנס לתוך הראש שלך

פסיכולוגיית המסחר היא קצת יותר חמקמקה מטכניקת מסחר. בעבודה עם אינדיקטורים של מסחר ותבניות של גרפים, יותר קל לנו לראות איזה טעויות עשינו וגם יותר קל לתקן.
הרבה יותר קשה לנו להיכנס לתוך הראש ולהבין את הטעות ולכן גם קשה יותר לאמן אותו נכון ולתקן טעויות. אולם יש כמה צעדים ספציפים שאתם יכולים לקחת כדי לשפר את התגובה לפעילות השוק ולחזק את החוסן המנטלי שלכם.

שינוי פרספקטיבה

כאשר אנשים מתחילים לסחור בשוק ההון, אין להם שום דבר שהם יכולים להשוות אותו אליו. מאחר והם מעולם לא התנסו בשווקים, הם לא יכולים להשוות אותם לשום דבר אחר.
ברגע שמישהו מתחיל לסחור ולחוות הפסדים, הראש שלו מתחיל לתעד באופן אסוציאטיבי את האירועים ולקשר את המסחר העתידי בהתבסס על מה שקרה בעבר. מאחר ורוב האנשים בהתחלה מפסידים בשווקים ולא מצליחים בעסקה הראשונה, הראש מתחיל לקשר את השווקים הפיננסים עם רגשות שליליים.
אצל רוב האנשים זה גורם לכמה סוגי תגובות, מכאב ראש ועד התקפת פניקה. יותר מכך, המחשבות האלו יכולות להתקיים ברמה לא מודעת ועד שמישהו מציין זאת בפניכם או עד שאתם מצליחים לקשור את הדברים בעצמכם, אתם אפילו לא מבינים שזה מה שקורה.
למרבה הצער, זה יכול לקחת לכם כמה שנים לעשות את הקשר וברוב המקרים זה כבר מאוחר מדי. הרגשות השליליים יכולים לגרום לליקוי חמור בשיקול הדעת וביכולת המסחר שלכם.
אני מכיר סוחר אחד שנהיה כל כך נרגש מהמחשבה לסחור שהוא כל הזמן פתח וסגר חשבונות בבתי השקעות שונים רק כדי להימנע ממסחר. הוא היה מוצא אשמה בכל בית השקעות שבו פתח חשבון רק כדי להימנע מלסחור. הוא לא הבין למה הוא מתנהג בצורה כזו עד שהצליח להתגבר על הפחד שלו ואז בהסתכלות לאחור להתבונן ולנתח את ההתנהגות שלו . אני משווה זאת להתנהגות של מישהו שעבר חוויה טראומטית ונמנע בצורה מודעת או לא מודעת מהתנהגות שתזכיר לו את הטראומה שעבר.

להתגבר על חוויות מסחר מהעבר

עבדתי כבר עם עשרות סוחרים שחווים פחד משוק ההון ברמה לא מודעת. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הסוגיה זה בצורה ישירה.
במקום לחשוב שהשוק רוצה לפגוע בכם או לקלקל לכם איכשהו, אתם חייבים לתכנת מחדש את הראש כדי שיוכל לראות את השווקים בצורה אובייקטיבית. במציאות, השוק לגמרי נייטרלי ולא איכפת לו מה אתם עושים או איך אתם מגיבים. אין לו שום מניעים נסתרים או כוונות נגדכם באופן אישי.
הורדת הפוזיציה שלכם בגודל לכמות מניות קטנה יותר או לחוזה מיני במקרה של שוק הסחורות העתידיות או המט"ח, זו הדרך להתגבר על השליליות שלכם כלפי השוק. לאט ובעקביות כאשר אתם מתחילים לסחור בלי סיכון גדול מדי, הראש שלכם מתחיל לתכנת את עצמו מחדש ומתחיל להגיב לשווקים בצורה חיובית.
דיברתי עם מספר פסיכולוגים על הנושא והם הסבירו לי שהפסד של כסף יכול להיות מאוד טראומטי לחלק מהאנשים והחוויות האלו דומות למישהו שסובל מהפרעה פוסט טראומטית. הדרך היחידה להתמודד עם הסוגיה זה בצורה ישירה. טיפול בחשיפה עובד עם יוצאי מלחמות ואצל אנשים שעברו אירועים קשים בחייהם. לאנשים מסויימים הפסד של כסף יכול להיות חוויה טראומטית כמו פציעה פיזית וטיפול בחשיפה יכול לעזור להחזיר את הכל לאיזון.

אנשים מחווטים להפסיד כסף

שמתי לב שהסוגייה המרכזית השנייה בפסיכולוגיית המסחר שחוזרת על עצמה, מבוססת על עקרונות פשוטים של טבע אנושי. אנשים מחווטים להתנהג בצורה מסויימת מהזמן שבו הם נולדים. אנשים רגילים לקבל פרס על מעשה טוב ובתי ספר מחזקים זאת על ידי מתן ציונים שמתקשרים למספר הפעמים שבהם אנחנו צודקים.
החברה שלנו מכשירה אנשים לחשוב שכאשר הם יודעים את התשובה הנכונה הם עושים משהו טוב וכאשר הם נותנים תשובה לא נכונה הם עושים משהו שגוי.
ההתנהגות האנושית הבסיסית הזו אותה אנו מתחילים ללמוד מגיל מאוד צעיר עובדת לנו טוב מאוד כאשר רוצים לכוון אנשים להיות פרודוקטיבים ולחיות בחברה אנושית. אותה התנהגות גם מסבירה את הסיבה למה סוחרים בתחילת דרכם חותכים מוקדם מדי את העסקאות הטובות ונשארים יותר מדי בעסקאות כושלות. הראש מאמין שאם נחזיק את הפוזיציה הכושלת יש סיכוי שהיא תחזור אלינו. אם הפוזיציה חוזרת אלינו אז הסוחרים בטח קיבלו את ההחלטה הנכונה ואז זה אומר שהם סוחרים טובים. לחילופין, סוחרים שנמצאים בפוזיציה מצליחה, מהר מאוד לוקחים את הרווחים כדי שיוכלו להרגיש שהם קיבלו את ההחלטה הנכונה. שימו לב שבשני המקרים הדאגה העיקרית היא הצורך להיות צודקים.
למרבה הצער, אין קשר בין להיות צודקים למסחר בשוק ההון. רוב הסוחרים המקצוענים צודקים פחות מ-50% מהזמן. רווחים במסחר מבוססים על סיכון הפוזיציות המצליחות כדי שיוכלו להפוך לגדולות וסגירה במהירות של הפוזיציות הכושלות כדי שישארו קטנות. הדבר האחרון שמדאיג את הסוחרים המקצוענים זה איך להיות צודקים.
אני מכיר הרבה סוחרים שלוקחים על עצמם עשרות כישלונות קטנים ברציפות אבל בשורה התחתונה מסיימים ברווח מאחר והעסקאות המצליחות שלהם גדולות פי 20 מהעסקאות הכושלות. בניגוד לרוב הדברים האחרים בחיים, כאשר מדובר במסחר בשוק ההון, אין קשר בין להיות צודק ולעשות כסף.
על 90% מכל הסוגיות שקיימות היום בפסיכולוגיות המסחר, אחראיות שתי הסוגיות הפסיכולוגיות האלה. הצעד הראשון זה להבין שאתם סובלים מאחד או משתיים מהסוגיות האלה ואז לקחת את הגישה הנכונה לקראת הפיתרון. ראיתי סוחרים שעוברים מהפסדים גדולים להצלחה יציבה אחרי שמצאו את הפתרון לשני המחסומים המנטליים האלו ועם הזמן גם אתם יכולים.
מאחל לכם את הטוב ביותר,
יואל צור
מומחה לשינוי דפוסי חשיבה
מרצה ומנחה הקורס בפסיכולוגיית המסחר

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן