סודות הניתוח הטכני לזיהוי מגמות ודפוסים בשוק

דור מונפרד
כותב: דור מונפרד, מרצה ומאמן אישי במכללת פסגות.

סוחר למחייתו בשוק המניות והמט"ח, מתמחה –
במסחר במניות בבורסת וול סטריט (day trade + swing) וסוחר מט"ח לטווחים השונים

הניתוח הטכני ידוע כאחת הגישות הנפוצות בעולם למסחר במוצרים הפיננסים השונים 

המנתח הטכני נעזר בגרף במטרה לזהות מגמות ודפוסים שיאפשרו לו לחזות את התנודות העתידיות במוצר. המחשבה העיקרית העומדת מאחורי השימוש בגרף היא שציפיות המשקיעים הן הגורם העיקרי לתנודות בשוק.
גרפים במסחר למניות
כבר במאה ה 18 המציאו היפנים את גרף ה"נרות היפניים" למסחר בשוק האורז. צ'ארלס דאו נחשב לאבי השיטה הטכנית שלימים אימץ את השימוש בנרות היפנים.
כמו כל שיטה אחרת למסחר גם המנתחים הטכניים לא "פוגעים" ב 100% , דבר המחייב אותנו לעבוד על פי אסטרטגיה קבועה לאורך זמן. הגישה הטכנית באה לידי ביטוי ברמת אמינות גבוהה במוצרים פיננסיים שבהם היקפי המסחר גדולים (כמו למשל בשוק המט"ח), וכך נוכל למזער סיכונים מתנודות שיושפעו מגורמי חוץ.
בתורת הניתוח הטכני מגוון רחב מאוד של כלים, תבניות ומודלים המתבססים על תנועות העבר בגרף ומאפשרים לקבל את ההחלטות במסחר. מעבר לאמצעים הטכניים הרבים, יש מספר גדול של אסטרטגיות שכל אחת מהן מורכבת ממספר כלים/ תבניות/ מודלים המאפשרים לפעול בשוק בתנאים השונים.
לימודי שוק ההון במכללת פסגות – המקפצה שלך לעתיד כלכלי טוב יותר>>>

אני הולך להציג בפניכם 4 טיפים אישיים למסחר במניות –

1) מחזורי מסחר ( volume ) – כלי המציג את כמות הכסף/ מניות שהחליף ידיים בין ההיצע לביקוש בכל רגע נתון. באמצעות הכלי נוכל לזהות כניסה/ יציאה גדולה של כסף (בין היתר של גופיים מוסדיים) ומאפשר לנו להתחבר לכסף ה"חכם" שקיים בשוק. במידה ומחזורי המסחר יגדלו תוך היווצרות ה"טריגר" הדבר יחזק משמעותית את העסקה!!! חשוב להבין כי צירוף המקרים בין העובדה שנזהה "טריגר" ובין מחזור המסחר שבא בדיוק באותו הזמן, מחזק את עמדתי בהבנת הגרף. (העיקרון רלוונטי בעיקר למסחר במניות).
2) מיקום – בתחילת הדרך במסחר קיימים מצבים בהם זיהוי המודל/ התבנית יוצרים דחף רגעי להיכנס לעסקה מבלי לשים לב לאזור שבו הגיעה העסקה. זכורים לי מצבים בהם המודל היה "מעוור אותי" לא הייתי בודק האם הוא הגיע על הרמה הנכונה בגרף או במיקום הנכון שהוא היה אמור להגיע. חשוב להבין כי המיקום שבו המודל מגיע לא פחות חשוב מהיווצרות המודל בגרף. המיקום מהווה בסיס לעסקה, ולזה יש קשר ישיר לאמינות המודל. למשל, אני מבסס את העסקאות שלי באמצעות יונייטד לוול ( u.l ) שזוהי רמה המשלבת בתוכה 2 פרמטרים או יותר המהווים כתמיכה/ התנגדות בגרף (קווי מגמה, טווחי פיבואנצ'י, רמות תמיכה/התנגדות המחליפות תפקיד…).
3) בניית תוכנית פעולה (תרחיש) – דרך הפעולה שלנו בשוק דומה לדרכו של צייד לתפוס את טרפו. עלינו לבנות תרחיש/ תוכנית פעולה שבמידה והיא יוצאת לדרך על פי התכנון אני פועל! במידה ותכננתי מראש מהלך מסוים והוא יצא לדרך על פי התכנון רמת האמינות עולה פי כמה וכמה. צייד מאופיין בסבלנות רבה, דבר שבא לידי ביטוי במסחר "בהמתנה על הגדר" כאשר הטיימינג לפעולה צריך להיות מחושב ומהיר.
4) שילוב כלים – ככל שנשלב יותר כלים בניתוח הטכני כך רמת האמינות בעסקה תגדל. אני מגדיר אותם כ"סטנדרטים", תמיד נרצה להציב רף גבוהה לעסקאות שלנו, המטרה היא לא לשים את הדגש על כמות העסקאות אלא על איכות העסקאות. עסקאות טובות ואמינות לרוב מתאפיינות בשילוב של כלים טכניים אחד בשני.

ולסיכום,

  1. לבדוק את מחזורי המסחר בכניסה
  2. מיקום המודל במקום הנכון בזמן הנכון
  3. בניה ושרטוט של התרחיש על הגרף
  4. שילוב פרמטרים וכניסה לעסקאות איכותיות

שיהיה המון בהצלחה, שלכם, דור מונפרד.

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן