ניתוח פונדמנטלי מול ניתוח טכני

כותב: מכללת פסגות
סוחרים בשוק ההון מסתמכים על מנת לבצע מחקר שוק ולנסות לחזות תנודות מחירים, בדרך-כלל על שתי שיטות בסיסיות, שיטת הניתוח הפונדמנטלי ושיטת הניתוח הטכני. שיטת הניתוח הפונדמנטלי מסתמכת ככלל על לימוד מצבה הכלכלי של חברה מסוימת ,על ביצועיה הכספיים וחוזקה הפיננסי.
סוחר המשתמש בניתוח פונדמנטלי בדרך-כלל יהיה מעודכן תמיד לגבי זמני הפרסום של האינדיקאטורים הכלכליים, יעקוב בזמן אמת  אחרי הודעות כלכליות ואחרי כל ידיעה כלכלית שמופצת אודות החברה שהמשקיע מעוניין לרכוש.
ה-"תמונה הגדולה" של הניתוח הפונדמנטלי טובה לחיזוי מגמות ארוכות-טווח במניות, אך היא אינה נותנת מידע מספיק לגבי השקעה לטווח הקצר בינוני  שם האווירה בשווקים והפסיכולוגיה משפיעה באופן ישיר על ביצועי המניות.
השיטה הפונדמנטלית לא עוזרת בתזמון של נקודות יציאה וכניסה ממניות. מצד שני יש לנו את שיטת הניתוח הטכני. השיטה חוקרת את התנהגות השווקים בהתבסס על גרפים למטרת הבנת המגמה השולטת בשוק. השיטה מתבססת על חקר פסיכולוגיית המשקיעים וניסיון לצפות את התנהגותם על פי תקדימי העבר, שהרי אופי האדם איננו משתנה. גם לכלכלנים ולאנליסטים שאינם טכניים אין ספק כי תנועות השוק ומגמותיו מושפעות לא במעט מפסיכולוגיה והתנהגות ההמונים.
הניתוח הטכני נסמך על שלושה הנחות יסוד:
1. המחירים ומחזורי המסחר, כפי שהם מופיעים על הגרף, מספקים את כל הנתונים הדרושים. אין צורך לשלב נתונים נוספים על מנת לנתח טכנית.
2. השוק נע במגמות והתנהגותו איננה סתמית או שרירותית לאורך זמן.
3. ההיסטוריה חוזרת על עצמה.
הניתוח הטכני פועל על חישוב סטטיסטי ומצליח בין 65-75% על כל המוצרים שנסחרים בארץ ובעולם, כמו מדדים, מניות, תעודות סל, קרנות נאמנות, מטבעות וכו'.
בשיטה הפונדמנטאלית אין לנו נקודות כניסה, יציאה וקטיעת הפסד ברורות. דבר העלול לפגוע במשקיע בצורה משמעותית. כניסה לעסקה בלי לדעת היכן לצאת או היכן לחתוך הפסד, בקלות יכולה לגרום למשקיע לאבד את כל כספו. אין ספק שנקודה זו משמעותית והיא מקנה יתרון ברור לשיטה הטכנית, בה המנתח הטכני גוזר מן הגרף את הנקודות הללו בדיוק משמעותי. וכך למעשה מיישם מעשית עקרונות משמעת עצמית במזעור האויב הראשי של המשקיע- הרגש, בצורה נוחה ופשוטה, תוך מזעור ממשי של תוחלת ההפסד הפוטנציאלית הטמונה בכל ניסיון השקעה בשוק.
המלצתי למשקיעים לטווח הקצר (ימים עד חודשים) היא להשקיע על סמך השיטה הטכנית.
למשקיעים של הטווח הארוך(שנים רבות) לדעתי השיטה הפונדמנטלית עדיפה.

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן