על מנופים פיננסים ובטחונות

כאשר אנו סוחרים בשוק ההון, הן במניות והן במט"ח, אנו נחשפים לאפשרות למנף

אז מהו בעצם המינוף?

כשמו כן הוא, מינוף הוא למעשה מנוף. ומהו המנוף? אני בוחרת להמשיל זאת לתחום הבניה כי האסוציאציה הראשונית שלנו היא אותו מנוף שאנו רואים בגורדי השחקים. המנוף מאפשר לנו להרים משאות שמשקלן רב יותר עם נוכחות של משקל נמוך יותר משנדרש היה ללא המנוף. ואם פעם תהיתם איך המעלית פועלת – היא עובדת על מנוף לפי חוקי הפיסיקה.

ועדיין לא עניתי לשאלה מהו המינוף?

כשאנו מדברים על מינוף אנו מתכוונים למינוף פיננסי , זהו למעשה מנוף שעוזר לנו להגדיל את הסכום שבידנו. לדוגמא, אם יש ברשותי 1,000$ אוכל להשתמש במינוף הפיננסי על מנת להגדיל את הסכום שיש ברשותי. אז אם יש ברשותי 1,000$ וכעת אני רוצה להגדילם ל-2,000$ אצטרך לקחת הלוואה בגובה של 1,000$ כדי שבסופו של יום יהיו לי 2,000$ – זהו המינוף הפיננסי למעשה.
עד עכשיו הכל פשוט.
למעשה, אני יכולה להשתמש במינוף הפיננסי הודות לחברות הברוקראז' המאפשרות שלי לקחת הלוואה. מה הבעיה ? שחברות הברוקראז' אינם בנקים, ולכן, אם לקחתי הלוואה אני מתחייבת להחזירה שכן לא קיימת האפשרות "להיכנס למינוס".

אז איך בכל זאת פותרים את הבעיה ?

חברות הברוקראז' השונות מאפשרות ללקוחותיהם לקחת הלוואה – כלומר למנף את הסכום שיש ברשותם, וזאת לפי החלטתם האישית. ממש כמו שהבנקים מאפשרים ללקוחותיהם לקחת הלוואות מיידיות אך גובה ההלוואה לא בהכרח יהיה זהה לכל אחד מלקוחות הבנקים. מרגע שחברת הברוקראז' אפשרה לי למנף את הסכום שבידי, היא צריכה לבטח את עצמה שאחזיר לה את ההלוואה, ולכן היא דורשת בטחונות בהתאם לגובה ההלוואה, או במילים אחרות, בהתאם לגובה של המינוף.
רוצים לדעת הכל על לימודי שוק ההון ומינוף פיננסי? הצטרפו ללימודי שוק ההון במכללת פסגות>>>
למשל, אם יש ברשותי 10,000$ , אזי זהו ההון העצמי שלי. אותו אני רוצה למנף על מנת להגדיל את יכולת הקניה שלי. חברת הברוקראז' "שבלולה בע"מ" מאפשרת לי למנף את הסכום שברשותי עד פי 2 – כלומר, אני אוכל לקבל הלוואה עד פי 2 מהסכום שברשותי. בחישוב פשוט , מינוף של פי 2 יביא אותי למצב שבו יכולת הקניה שלי תעמוד על 20,000$. שימו לב! אין הדבר אומר כי כרגע יש בחשבוני 20,000$ אלא כי אני יכולה לקנות עד 20,000$ , וזאת, כי בחברות הברוקראז' ההלוואה הולכת יד ביד עם הביטחונות.

אם כך, מהם הביטחונות?

הביטחונות הם הערובה של חברות הברוקראז' כי אחזיר להם את ההלוואה הנקראת כעת  "מינוף פיננסי". חברות הברוקראז' יחשבו את הביטחונות בהתאם לשני שיקולים העומדים לרשותם :
1. ההון העצמי שלי – מה הסכום האמיתי שיש ברשותי ( הסכום "תאכלס" )
2. גובה המינוף שאפשרו לי – גובה ההלוואה בהתאם למינוף.
כדי להבין זאת לעומק, אמשיל זאת לרכישה של דירה.
אני רוצה לרכוש דירה שעולה 1,000,000 ₪. כרגע יש ברשותי רק 100,000 ₪ שהם למעשה רק עשירית מהסכום של הדירה. כדי לרכוש את הדירה אני צריכה עוד 900,000 ₪. אני מגיעה לבנק בכדי לקחת הלוואה, אבל כדי שהבנק יעניק לי הלוואה אני צריכה להעניק לו את הביטחון שיש באפשרותי לעמוד בהלוואה ולהחזיר לו את 900,000 השקלים. על כן, הבנק מגדיר לי את הסכום המינמלי שצריך להיות בידי כדי לקבל את ההלוואה הזו. סכום זה הוא ה"ביטחונות" שהבנק דורש. לדוגמא, בטחונות של 50% משמעותן שעל מנת שאוכל לקבל הלוואה ולרכוש דירה במיליון ₪, אצטרך הון עצמי של 50% מהסכום הרצוי ( 50% ממיליון הם חצי מיליון ). מרגע שיש ברשותי חצי מיליון ₪  לבנק יהיה בטחון של 50% כי אחזיר לו את ההלוואה שכן כבר חצי מסכום הדירה ברשותי.
במידה ויש לי סכום של 100,000 ₪ , והבנק דורש ביטחונות בגובה של 50%, גובה ההלוואה המקסימלי שאותו אוכל לקבל יעמוד על סכום של 200,000 ₪ , שכן 100,000 השקלים שברשותי מהווים 50% מהביטחונות שהבנק דורש.
לפי הדוגמא אנו מבינים כי הביטחונות שאנו נדרשים הם בהתאם להון העצמי שלנו ( הסכום שיש לנו תאכלס ) ולפער בגובה ההלוואה.
ולכן החישוב של הביטחונות מתבצע באופן הבא :
הביטחונות   =  הסכום שיש ברשותי
הסכום שיש ברשותי אחרי המינוף
לדוגמא – יש ברשותי 1,000$ וחברת הברוקראז' אפשרה לי מינוף של עד פי 10 , הביטחונות
שלי כסוחרת יהיו :     1,000$     = הסכום שיש ברשותי
10,000$ =  10 *  1,000$      = הסכום שיש ברשותי אחרי המינוף
כלומר, הביטחונות שלי יהיו בגובה של 1000 לחלק ל-10,000 והם 10% ( או 0.1 ).
ומה הדבר אומר ? תזוזה של 10% בעסקה מוצלחת בשוק תכפיל את הסכום שיש בידי ( יהיו בידי 2,000$ ) ותזוזה של 10% בעסקה כושלת יכולה למחוק את התיק ( יהיו בידי 0 ₪ ! )

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן