מהי הערכה עצמית

כותב: מכללת פסגות
הערכה עצמית היא ביטוי של העצמי ככשיר להתמודד עם אתגרי החיים ולהרגיש ראוי לאושר. הערכה עצמית היא בטחון ביכולת שלנו לחשוב ולנתח.  זה להיות בטוחים ביכולת שלנו ללמוד, לקבל החלטות באופן שקול ולהגיב נכון לשינוי מכל סוג. הערך הישרדותי של הערכה עצמית ברור כמו כן הסכנה בחסרונו.
הערכה עצמית אינה אופוריה זמנית כבעת שלוקחים סם, או מתאהבים, זה לא אשליה או פנטזיה.
במידה וזו לא דבר אשר מחובר למציאות, נמצא לאורך זמן, בקביעות זה לא הערכה עצמית.
שורשי הצורך שלנו לערך עצמי הוא כמו הצורך שלנו בתודעה לבטוח בעצמה. הבחירה האם ללמד את מוחנו לחיות חיים ראויים להערכה היא בידינו בלבד ומושא לבחירתנו.

הערכה עצמית במסחר

הערכה עצמית במסחר היא היכולת שלנו לחשוב ולנתח כמו שלמדנו  ולהגיב להצלחות ולכישלונות באותה צורה. להכניס  לנו לתודעה שאנו סוחרים ולא מהמרים.
העולם של הסוחר הוא עולם דינמי ולא תמיד מה שאנו מתכננים יוצא לפועל כיוון שאנו רוכבים על גלים ולא יוצרים את הגלים.

דימוי עצמי: (לא הערכה עצמית)

מכלול הדימויים שעל פיהם האדם תופס ומחשיב את עצמו מבחינת המשכל, כושר היצירה, תחומי ההתעניינות, העמדות, דרכי ההתנהגות וההופעה החיצונית.
התפיסה העצמית אפשר שתהיה חיובית ואפשר שתהיה שלילית. אם היא חיובית , האדם חש עצמו מוכשר וחביב; אם היא שלילית, האדם חש את עצמו נחשל ולא נעים.
חשוב לציין, כי התפיסה העצמית אינה תמיד זהה לדרך שבה אחרים רואים את האדם. לדוגמא, אפשרי שאדם בעלת תפיסה עצמית שלילית נחשב כמוכשר ונחמד בעיני האחרים.

השלילי

לעומתם, אנשים עם דימוי עצמי נמוך, נוטים יותר לדכאון, יותר למחלות לב ויתר לחץ דם, תוחלת חייהם נמוכה יותר, והם מדלגים ממשבר למשבר גם ביחסים האישיים וגם בקבלת החלטות.
יש להם נטייה להתבודד, ולהיצמד לאנשים עם בעיה דומה, למרות שהם מוכשרים ויצירתיים כמו אילו עם הערכה עצמית גבוהה, הרי שיש דיכוי מוחלט או חלקי של כישרונותיהם ויכולת ההצלחה שלהם.
הטיפול באנשים עם הערכה עצמית נמוכה מתבסס על לימוד מחדש של תפיסת המציאות שלהם, זה מצריך הרבה לימוד עצמי, ושיחות עם אנשים שיש להם הערכה עצמית גבוהה.

דימוי עצמי שלילי במסחר

אנשים עם דימוי עצמי שלילי במסחר לא יצליחו לשלוט על דימוי העצמי שלהם ורוב הפעמים לא יצליחו במסחר וינסו לרוב למצוא תעסוקה שונה מהמסחר וגם שם הם לא יצליחו. הם יכנסו לדיכאון ותמיד ישליכו את הייחוס לכישלון מחוץ לאדם עצמו כגון: לסביבה, לאדם שעמו נמצאים ביחסי גומלין, בדרישות התפקיד. לאדם עם דימוי שלילי יהיה מאד קשה להשליך את הדימוי השלילי על עצמו ולהבין שהוא צריך לתקן זאת.

בניית הערכה עצמית

ששת עמודי הטווח של הערכה עצמית לבניית ערך עצמי בריא ומחוזק:
1. לחיות במודעות – חיפוש אחר מידע, פתיחות, רכישת ערך לעובדות, להיות נוכח ומודע לעשייה, פתיחות לידע, ערכים, מטרות, הבנת העולם אבל יותר חשוב את העולם הפנימי. לעשות קורסים שיגבירו את התודעה האישית במסחר וגם בחיי היום יום.
2. קבלה עצמית – המוכנות לחוות, להתנסות, ולקחת אחריות, לרגשות, תחושות, מחשבות, רגשות שלנו מבלי להתחמק, להדחיק, או להתעלם מהם. להסתכל על העשייה של האחר מבלי לשפוט אותו אלה בשביל ללמוד ממנו ולחכות אותו.
3. אחריות אישית – אנחנו האדונים של הבחירות שלנו. לקחת אחריות על הבחירות שלנו. חיינו בידינו, לקחת אחריות על התיק העסקי שלנו ולא לסמוך על אחרים אלה רק על עצמנו.
4. אסרטיביות – להיות אותנטיים ואמיתיים עם עצמנו ועם אחרים.היכולת לעמוד על שלנו מבלי לרצות, לדעת את מיקומינו. לדעת האם אנחנו במגמת עליה או ירידה בעולם העסקי שלנו.
5. לחיות ולהגשים את הייעוד שלנו, מטרות שלנו – לזהות את המטרות לטווח קצר ולטווח ארוך, לבקר אותם, לארגן אותם, ליישם אותם, לדעת מהן ההשלכות, התוצאות ולארגן את העשייה שלנו בהתאם לכך. לבנות אסטרטגיה עסקית לטווח הקצר והארוך שעוסקת רק במסחר, ולבדוק אותה כל הזמן האם אנו עומדים ביעדים שקבענו ואם לא למצוא מדוע?
6. אינטגריטי – יושר פנימי – לחיות בעקביות עם מה שאנחנו יודעים, מה שאנחנו מיצגים, ומה שאנחנו עושים, להגיד את האמת, לכבד את המחויבויות שלנו, ליישם את הערכים שלנו.
אם נוסיף כלים לתודעה העצמית שלנו ונבין לעומק אך אפשר לשלוט על עצמנו אין ספק שאנחנו נהיה תמיד במגמת עליה.
ששת עמודי הטווח הם הליבה של החשיבה שלנו.
חשיבות נושא ההתמודדות – ערך עצמי
שאנחנו מחפשים אחר חיבור והתמודדות עם המציאות, אנחנו מעלים את הערך העצמי. כאשר כתוצאה מפחד או מדחף מסוים אנחנו מחפשים לברוח מהמציאות אנחנו מורידים את הערך העצמי.
כאשר אנחנו בורחים מהמסחר או מעסקים אנחנו מורידים את הערך העצמי שלנו ולאט אנחנו בורחים מבניית העצמאות שלנו.
אדם שלא מודע לעצמו לא יכול להיות בעל הערכה עצמית מכיוון שלמעשה המודעות שלו עיוורת ואינו יכול לבטוח בעצמו.
הערכה עצמית איננה מתנה מהטבע, היא דבר שצריך לעבוד ולחזק אותו, ובמיוחד להרוויח אותו. היא לא תלויה בדברים חיצוניים, אנשים אחרים מלבדנו, היא תלויה בנו ובנו בלבד – אף אחד לא יכול לתת לנו הערכה עצמית.
גישות מוטעות ביחס להערכה עצמית
מורים אשר לא נוטעים את השורשים בילד נוטים להעביר לתלמידים את המסר שערך עצמי הוא דבר נרכש מהמבוגר האחראי. הם לא מודעים למושג נבואה שמגשימה את עצמה
גישות חיוביות לשליטה והגברת הערך העצמי
1. הערך העצמי מתבסס על ההישגים החיצוניים שלנו  – הטענה הנכונה היא: שורשי הערך העצמי שלנו הן לא רק ההישגים שלנו, אלא הפרקטיקות שעוזרות לנו להגיע להישגים שלנו (הדרך) גורמות לנו לערך עצמי יותר גבוה).
2. הלמידה לאורך זמן והוספת כלים פסיכולוגיים וטכניים גורמת לנו להצלחות לאורך זמן.
3. פיזור תיק השקעות וניווט בן השקעות גורמת לנו להצלחות והגברת הערך העצמי.

משמעותה של הערכה עצמית

הערכה עצמית בנויה משני מרכיבים שקשורים זה בזה. האחד הוא תחושה של בטחון בסיסי אל מול אתגרי החיים: תחושת כשירות. הרכיב האחר הוא תחושה של זכאות לאושר: כבוד עצמי.
אני לא מתכוון לרמוז שאדם בעל הערכה עצמית גבוהה חושב ביודעין במונחי רכיבים אלו, אלא שאם נבחן לעומק את חוויית ההערכה העצמית, ללא ספק נמצא אותם בה.
תחושת כשירות: משמעה בטחון בתפקודו של שכלי, ביכולתי לחשוב, להבין, ללמוד, לבחור ולהחליט החלטות; בטחון ביכולתי להבין את עובדות המציאות הנוגעות לענייני ולצרכי, אמון בעצמי והסתמכות על עצמי ועל יכולתי.
כבוד עצמי: משמעו בטחון בערכי, הכרה נחושה בזכותי לחיות ולהיות מאושר, נוחות בעמידה נאותה על מחשבותיי, על רצונותיי וצרכי והתחושה שהאושר והסיפוק הם זכותי הטבעית.
אילו חש אדם שאינו בנוי או מצויד להתמודד עם אתגרי החיים, אילו היה אדם נטול אמון בסיסי בעצמו ובטחון בבינתו, אז היינו מזהים כאן חוסר הערכה עצמית, ויהיו שאר מעלותיו אשר יהיו. או, אילו היה אדם נטול תחושה בסיסית של כבוד עצמי, אילו חש שאינו או אינו זכאי לאהבה או לכבוד מידי הזולת, אינו זכאי לאושר, חושש מעמידה על מחשבותיו, רצונותיו או צרכיו – שוב היינו מזהים כאן חוזר בהערכה עצמית, יהיו מעלותיו אשר יהיו.תחושות הכשירות והכבוד העצמי הם הבסיס והחלק העיקרי בהערכה עצמית בריאה.
אין ספק שאנו צריכים עזרה מהסובבים אותנו כדי להגביר את הדימוי העצמי שלנו. אנו פנינו לפסגות כדי להעלות את הדימוי העצמי שלנו, אם לא הצלחנו להגביר את הדימוי העצמי שלנו סימן שאנו צריכים עוד כלים כדי להגביר את הדימוי העצמי שלנו. צריך הכוונה בשביל  לחפש את הכלים כדי להגביר את הדימוי העצמי שלנו. ועדיין אם לא מצאנו אין לשלול שיחה עם אחד המרצים או המנהלים שכבר התנסו בדבר.

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן