שער חליפין – מהו? כיצד נקבע?

בכלכלה מושגים ותחומים מגוונים בניהם מטבע חוץ. זהו למעשה מטבע של מדינה אחרת, המקובל במסחר בינלאומי.
מסחר במטבע חוץ נחשב לשוק עצום המתבצע על ידי בנקים, גופים רשמיים אחרים ומשקיעים פרטיים. לרוב, נעשית החלפת מטבע של מדינה אחת בזה של אחרת בעת מסחר במט"ח. אחד ממושגי היסוד הבסיסיים במסחר במט"ח הוא שער חליפין, אותו יכיר כל מי שעוסק בנושא.

מכללת פסגות הוקמה בשנת 2005 על ידי 2 מאסטרים בתחום מסחר פרקטי בשוק ההון

המכללה מקיימת קורסים רבים בתחומים מגוונים, הנותנים מענה לכל מי שרוצה לעסוק בהשקעות.

לדעת הכל על מסחר בבורסה עם לימודי שוק ההון במכללת פסגות>>>

מהו שער חליפין?

שער חליפין מטבע חוץ, נקבע לרוב מהביקוש וההיצע בשוק החופשי ונקרא גם יחס ההמרה.
יחס ההמרה נסחר במהלך עשרים וארבע שעות ביממה בבורסה לניירות ערך, בו נקבע מהו היחס שבהחלפת שני מטבעות. מדינות מסוימות מעדיפות לשמור על יחס המרה שנע בין גבול עליון לגבול תחתון וזאת כדי לשמור על אינטרסים כלכליים במדינה עצמה. אותן מדינות עושות זאת על ידי התערבות בקנייה או במכירה אגרסיבית של מטבע חוץ אשר משנה את יחס ההמרה כרצונם.

התנודות שבשער החליפין

כאשר מטבע מקומי של מדינה מסוימת מתחזק, כלומר המדינה רוכשת יותר מטבע זר, חל ייסוף במטבע, או כאשר מטבע מקומי של מדינה נחלש חל פיחות. קיימים גורמים שונים אשר יכולים להשפיע על תנודות שער חליפין בניהם:
החוזק של הכלכלה המקומית במדינה, הנתונים המקרו-כלכליים המרכזים והדירוג שמעניקות חברות בינלאומיות למשק.מאזן התשלומים, כלומר כאשר יש גירעון, קיים לחץ בקרב המוכרים בשוק המט"ח המקומי, אשר  יוצר פיחות.
שער הריבית הנהוג במשק אף הוא משפיע על שער חליפין, ריבית גבוהה, כפי שהייתה נהוגה בישראל, מושכת קונים למטבע המקומי וגורמת לייסוף.

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן