מדיניות השקעה לעת המשבר הנוכחי

כותב: מכללת פסגות
אנו נמצאים בימים אלה בעיצומו של משבר פיננסי עולמי המזעזע את כלכלות העולם. הגלובליזציה שכה התפארנו בה וראינו בה מכשיר לקידום הצמיחה בעולם, הייתה כבומרנג והרעידה את כלכלות העולם ללא יוצא מן הכלל .השווקים קורסים, מדדי המניות החל מוול סטריט , דרך אירופה, וכלה באחד העם בת"א קורסים בשיעורים שבין 30 ל- 40 אחוז. כל זאת החל מאוגוסט שנה שעברה, ועדיין אין רואים את התחתית.
הממשלות והבנקים המרכזיים , ובעיקר אלה של ארה "ב, יוצאים מגדרם ועושים כל אשר לעיל ידם בכדי לעצור את  "הדימום הפיננסי" בשווקי העולם, בתקוה שיצליחו לאחר עצירת ההידרדרות להניע מחדש את גלגלי הכלכלה לכדי צמיחה בשיעורים נאים לה היינו רגילים בחמש השנים האחרונות עד פרוץ המשבר.
דומה שכלו כל הקיצין, יום הדין של שווקי העולם הגיע, וטוב יעשה המשקיע הקטן באם יעביר את כל כספו מהשקעות בשוק ההון למזומנים בכספת הפרטית שלו .לפי הפאניקה והתנהלות הירידות החריגות בשווקים נראה אומנם שכך מתנהג לו חלק ניכר מציבור המשקיעים, ללא מחשבה , ללא כל התייעצות, בחוסר אימון טוטלי לשוק ההון ולמנהליו, ובתהליך של הפעלת צעדים נמהרת , פזיזה חסרת כל היגיון שיכולה להביא להפסדים ארוכי טווח שלא יהיה ניתן להשיגם שוב בעתיד.

אז מה עושים? כיצד מתנהגים בעת הזו שהמשבר בעיצומו וסופו עדיין לא נראה לעין למשקיע המודאג

ראשית בואו נכניס דברים לפרופורציות, עוד לא היה משבר שלאחריו לא הגיע תקופת גהות שסחפה את השווקים  לשיאים חדשים.אנו נמצאים כעת לדעתי בשלב של יצירת התחתית. שלב זה הינו שלב הבלימה שבו עומדות להסתיים תהליך הירידות הדרמטיות, ואנו נעבור למסחר מדשדש של מסחר תנודתי ברמות פחד נמוכות יותר, ובשינויים " נורמליים" של שערי המניות והמדדים , כראוי למסחר רגיל.ההוכחה לדעתי שאנו בשלב יצירת החתית , הינה עובדת ההתערבות המסיבית של  ממשלות העולם והבנקים המרכזיים, שפועלים ללא לאות , ובכל הכלים שעומדים לרשותם בכדי לעצור את הירידות, אם נסתכל על משברים קודמים מהעבר ,שהאחרון מבניהם הינו בועת ההיי-טק משנת 2000 נוכח שאחרי כל משבר הגיע תקופת גהות בבורסה שסחפה את השווקים לשיאים חדשים.

אז מתי ובמה להשקיע?

1.  מי שכספו מצוי היום בקופות גמל ובקרנות פנסיה והשתלמות לטווחים ארוכים ( של יותר מ- 2010-2011 ), שישאיר את כספו, ושלא ייבהל מירידת ערך השערוך של נכסים אלה בימים טרופים דהיום. הניירות שבתיקו יחזרו לשערים היפים שהיה עד להם ואף יותר.
2.  מי שבלית ברירה זקוק לכסף באופן מיידי , מכל סיבה שהיא (התחייבויות, וצרכים אחרים), הרי שהוא נקלע   למצב שבו עליו לממש את ההפסד ולהחזיר חובותיו. אם יש לו אפשרות למחזר את חובותיו , בעלויות סבירות לאורך זמן הרי שישתדל לעשות כך בכדי למנוע הפסד עכשיו , ולתקן המעוות בעוד שלוש עד ארבע שנים.
3.  מי שרוצה לסחור במניות או במדדים (תעודות –סל) ,שיטת המסחר שאני ממליץ עליה הינה לטווח קצר של ימים בודדים.ההסבר נעוץ בכך שכיום השווקים מאד תנודתיים וסובלים מחוסר מגמה לכן לא מומלץ לפתוח עסקאות ארוכות טווח.
4.  מימוש רווחים מהיר – בגלל חוסר הוודאות ששורר בשווקים והמצב הכלכלי השווקים אינם מסוגלים לספק תקופת עליות שאורכת זמן רב,לכן בזמנים אלו בעסקאות רווחיות יש לממש את הרווח הקיים מהר (אחוזים בודדים)

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן