מדד הפחד בשוק העולמי

כותב: מכללת פסגות
תאר לעצמך שאתה יכול לדעת מה מצב הלך הרוח השורר בשוק, האם הפחד והפאניקה אוחזים בשוק או אולי אופוריה ואופטימיות מלווים את השוק. האם היית יודע לפעול נכון יותר בנסיבות אלו?
ואם הייתי אומר לך שניתן למדוד את רמת הלך הרוח בשוק, האם זה היה מסייע באופן תזמון העסקאות שלך?
ישנו כלי, מדד העונה לצורך זה ובאמצעותו ניתן למדוד את הלך הרוח בשוק. אומנם כלי זה אינו מודד ישירות את הלך הרוח אך הוא נותן אינדיקציה למצב הרוח בו נתון השוק ואת רמתו.
מדד הפחד (investor fear gauge) או בסימונו ה- VIX, הוא מדד תנודתיות שנוצר על ידי  CBOE בורסת האופציות בשיקגו ב- 1993. המדד מבטא את ציפיות השוק בנוגע לתנודתיות ב- 30  הימים הבאים, על ידי ממוצע פשוט של סטיית התקן הגלומה בארבעה זוגות של אופציות call ו-put .
כאשר השווקים יורדים, יותר ויותר משקיעים נתפסים לפאניקה ולפחד מפני החרפת הירידות בשוק ומההפסדים הצפויים לתיק ההשקעות שלהם. לכן רבים המשקיעים המנסים לרכוש במצב כזה אופציות put. אלה משמשות אותם למעשה כביטוח על השקעותיהם מפני ירידות  השערים. אפשר להשוות פעולה זו לביטוח רכב, ביטוח נכסים וכו'. כאן מתבטא  "אפקט הפחד". ככל שהירידה בשוק חדה יותר, כך הפחד והפאניקה בקרב המשקיעים צוברים תאוצה, והדרישה לאופציות put הולכת וגדלה. כאן נראה את  מדד ה-VIX עולה יותר ויותר בערכו.
במצב הפוך בו השווקים עולים רוב המשקיעים אינם מרגישים איום מיוחד מהמתרחש בשוק, המשקיעים חשים בנוח אל מול העליות ואינם מרגישים צורך לבטח ולהגן על תיק ההשקעות שלהם. כתוצאה מכך נראה פחות ופחות ביקוש לאופציות put, סטיית התקן של המדד תהיה נמוכה,  ומדד ה-VIX יעמוד על רמות נמוכות יותר. ניתן לומר שהשוק נמצא באווירת אופטימיות, באופוריה.
ככל שהפחד גדול יותר כך ה-VIX גבוה יותר, הרי שהשוק בפאניקה. במשבר הנוכחי ה-VIX הרקיע שחקים והגיע לרמות שיא של 85, רמות שלא היה בהן מעולם. השוק תנודתי מאוד הפאניקה והפחד אוחזים משמעותית בשוק.
דרך עבודה פשוטה להשתמש במדד הפחד  היא להשתמש ברעיון כדי לקבל החלטה מתי לא להיכנס לשוק, שכן ישנם הרבה מצבים בהם יש לסוחר את התחושה שזה הזמן לרכוש מניות בעוד שלמעשה מצב השוק אינו אופטימאלי וזאת ניתן לראות ע"י מדד הפחד שהינו גבוה מאד ולמעשה מראה שהמשקיעים פסימיים לגבי מצב הכלכלה ולכן אינם קונים מניות.

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן