כריית ביטקוין: איך זה עובד והאם אפשר להרוויח מזה?

Bitcoin mining

בשנים האחרונות הפך המסחר בביטקוין לאחד מתחומי ההשקעות הפופולריים בעולם כולו. לצד האנשים הקונים והמוכרים, יש גם אלו העוסקים בכריית ביטקוין וביצירת המטבע מאפס. איך זה בדיוק עובד ומה זה בכלל אומר? האם אפשר לעשות את זה גם בבית וכמה זה אמור לעלות? הינה כל מה שאתם צריכים לדעת בנושא.

מה זה כריית ביטקוין (BTC)?

כריית ביטקוין היא התהליך שבו ביטקוינים חדשים נוצרים ומתווספים לרשת הבלוקצ'יין. המונח "כרייה" מתאר את הפעולה של הכורים, אנשים המשתמשים בכוח מחשוב חזק כדי לפתור בעיות מתמטיות מורכבות. כאשר המערכת מצליחה לפתור את הבעיה חוליה חדשה של עסקאות מתווספת לשרשרת הבלוקים (מה שנקרא הבלוקצ'יין), וזוכים בתגמול בצורת ביטקוינים חדשים. התהליך דורש אנרגייה רבה כדי לספק אבטחה יעילה לרשת הביטקוין, וזוהי הסיבה שהתהליך הוא די מורכב ויקר. כריית ביטקוין היא בעצם העניין החשוב שמייחד אותה, משום שייצור המטבע הוא מבוזר, נעשה על ידי כל מי שרוצה ובעל הכלים לכך, לעומת מטבעות של מדינות הנשלטים בידי הבנקים והשלטונות. היום עם העלייה בקושי הכרייה והתחרות הגדולה, נדרשים משאבים רבים כדי להפוך את הכרייה לרווחית.

אם אתם מרגישים שרצתם קדימה מדי בנושא, אולי כדאי לחזור מעט אחורה. עדיין לא לגמרי בטוחים מה זה ביטקוין, איך העולם הזה עובד ובאילו מטבעות וירטואליים כדאי לסחור? שווה בהחלט לקרוא את המאמר שלנו בנושא לפרטים נוספים.

איך עובד תהליך הכרייה של ביטקוין?

כריית ביטקוין היא תהליך שבו מחשבים עוצמתיים ביותר פותרים מגוון של בעיות מתמטיות מורכבות, במטרה לאשר עסקאות ולהוסיף בלוקים חדשים לשרשרת הבלוקצ'יין של ביטקוין. הכרייה מספקת את האבטחה הדרושה לרשת הביטקוין ומאפשרת יצירת מטבעות חדשים, כסף מבוזר ומאובטח שיתווסף לרשת הביטקוין העולמית. התהליך דורש כוח מחשוב ניכר וצורך אנרגייה רבה, מה שהופך אותו ליקר אך חיוני לקיום הביטקוין כמטבע מבוזר.

התהליך של הכרייה מתבסס על ארבעה עקרונות מרכזיים:

עיקרון הוכחת עבודה (POW)

עקרון הוכחת עבודה (Proof of Work) הוא מנגנון שבו כורים מתחרים זה בזה על ידי פתרון חידות מתמטיות מורכבות הדורשות כוח מחשוב עצום. החידה מורכבת באופן כזה שרק כורה אחד יכול למצוא את הפתרון הנכון בכל זמן נתון, מה שבעצם יוצר את האבטחה והאמינות של הרשת. הכורה הראשון שפותר את החידה זוכה בזכות להוסיף בלוק חדש לשרשרת הבלוקים, ומקבל בתמורה לכך תגמול בצורת ביטקוינים חדשים. מנגנון זה הוא חלק בלתי נפרד מתהליך הכרייה, ומבטיח שהכורים יתאמצו וישקיעו משאבים כדי לשמור על שלמות הרשת.

חציית ביטקוין (Halving)

חציית ביטקוין היא אירוע המתרחש כל 210,000 בלוקים שנכרים, בערך כל ארבע שנים. בנקודות הזמן האלו, התגמול שמקבל כורה עבור כריית בלוק חדש מצטמצם בחצי. אם בתחילת הדרך הכורים קיבלו 50 ביטקוינים לכל בלוק, כיום התגמול עומד על 6.25 ביטקוינים בלבד. תהליך זה נועד להגביל את כמות הביטקוינים הכוללת שנכנסת למחזור, ולהבטיח שמספר המטבעות המקסימלי לא יעלה על 21 מיליון. החצייה יוצרת דפלציה מבוקרת ומעלה את ערך הביטקוין לאורך זמן, מה שמעניק לשוק את היציבות המאפיינת אותו. לפי התכנון והתחזית של ממציא הביטקוין, הכמות הניתנת לכרייה תיגמר סביב שנת 2140.

אישור העסקאות ברשת

תהליך אישור העסקאות ברשת הביטקוין מתבצע על ידי הכורים, המוודאים שכל עסקה היא חוקית ותואמת את כללי הרשת. לאחר אישור העסקאות, הכורה כולל אותן בבלוק חדש שנוסף לשרשרת הבלוקצ'יין. כאשר בלוק נכנס לשרשרת, העסקאות שבתוכו נחשבות סופיות ובלתי ניתנות לשינוי, מה שמבטיח את האמינות והביטחון ברשת. כמות אישורי העסקאות משפיעה על עמידותן בפני שינויים או מתקפות פוטנציאליות, והמערכת כולה מתוחזקת באמצעות מנגנון הוכחת העבודה המחייב את הכורים להשקיע כוח מחשוב רב ויקר.

יצירת מטבעות חדשים

יצירת מטבעות ביטקוין חדשים מתרחשת כאשר כורה מצליח להוסיף בלוק חדש לשרשרת. כפרס על פתרון החידה המתמטית והוספת הבלוק, הכורה מקבל תגמול בצורת ביטקוינים חדשים. תהליך זה הוא הדרך היחידה שבה נוצרים ביטקוינים חדשים ונכנסים למחזור, עד לשלב כאמור שבו נגיע ל-21 מיליון מטבעות – המספר המקסימלי שהוגדר במערכת הביטקוין. ככל שמתקרבים למספר זה, התגמול לכל בלוק קטן (באמצעות תהליך החצייה), ובכך מאטים את קצב הייצור של מטבעות חדשים ומונעים אינפלציה. זהו אחד המאפיינים הייחודיים של ביטקוין המבטיח את נדירותו ואת ערכו לאורך זמן. מעניין לראות שאפילו שהתחזית לסיום הכרייה של ביטקוין היא שנת 2140, כבר היום נכרו מעל 90 אחוזים מהמטבעות.

מה צריך כדי להתחיל לכרות ביטקוין?

כדי להתחיל לכרות ביטקוין בפועל צריך להתחיל קודם כול בקנייה של מכונת כרייה. מכונת כרייה פועלת באופן שבו עובד כל מחשב, רק שמלוא האנרגייה והמשאבים מופנים לטובת פעולות הכרייה בלבד. לאחר רכישת המכונה מגיע השלב של קניית תוכנה – מורידים את תוכנת הכרייה באינטרנט ומתקינים אותה על המחשב. מכאן תוכלו להחליט אם לכרות באופן עצמאי או להצטרף לבריכת כרייה, מושג שנרחיב לגביו עוד בהמשך. כמובן שצריך גם חיבור יציב וחזק לרשת החשמל, ואם רוצים לבצע כרייה בהיקפים גדולים יכול להיות שרשת החשמל הביתית לא תספיק. חשוב להביא בחשבון את ההוצאות ולוודא כי ההשקעה אכן משתלמת, כלומר שלא מוציאים יותר כסף בתהליך ממה שמרוויחים.

מהו הציוד הדרוש לכריית ביטקוין?

כדי לכרות ביטקוין יש להשקיע בציוד מתקדם שיש לו כוח מחשוב רב ויעילות אנרגטית. הכורים משתמשים במעבדי ASIC (Application-Specific Integrated Circuit), סוג של מחשבים עוצמתיים מאוד שנבנו במיוחד לכריית ביטקוין. מעבדי ASIC מצטיינים ביכולת חישוב מהירה וצריכת חשמל נמוכה יחסית בהשוואה למעבדים רגילים, מה שהופך אותם לאידיאליים לכרייה. לצד המעבד (או מחשב הביטקוין אם תרצו) נדרש גם ציוד קירור מתקדם. פעולת הכרייה יוצרת חום רב ולכן יש צורך במערכות קירור יעילות כמו מאווררים או מערכות קירור נוזלי, שיסייעו לשמור על היציבות ועל התקינות של הציוד וימנעו התחממות יתר.

תהליך הכרייה דורש גם אספקת חשמל יציבה וחזקה, כי התהליך כרוך בצריכת כמות גדולה של חשמל. לקראת סיום לא נשכח גם את הצורך ברכישת תוכנת כרייה טובה המספקת גישה לרשת הביטקוין ומנהלת את תהליך הכרייה עצמו, ולבסוף – חיבור אינטרנט מהיר ויציב הוא חיוני כדי להבטיח שכל בלוק שנכרה יישלח במהירות לרשת, מה שמעלה את הסיכוי להצליח בכרייה ולקבל את התגמול.

מהן עלויות הכרייה?

העלות של כריית ביטקוין משתנה בהתאם למקום, לציוד הכרייה ולעלויות החשמל. כריית ביטקוין דורשת השקעה ראשונית בציוד מתקדם כמו מחשבי ASIC, העשויה לנוע בין אלפי לעשרות אלפי דולרים. לצד זה יש גם עלויות קבועות של חשמל, שהן מרכיב גדול בהוצאות. ישראל היא מדינה שבה מחירי החשמל גבוהים יחסית, ועל כן העלות לכריית ביטקוין אחד יכולה להגיע לכמה אלפי דולרים, תלוי ביעילות הציוד ובעלות החשמל המקומית, מה שהופך את הכרייה לרווחית פחות בהשוואה למקומות אחרים בעולם עם חשמל זול יותר. באופן כללי, אם רוצים להיכנס לעולם הקריפטו לצורך כרייה או למטרות מסחר, מומלץ בחום להתחיל עם קורס קריפטו מקיף ולגשת לנושא עם כל הכלים והידע הדרוש.

חברות כרייה עולמיות

הינה כמה דוגמאות לחברות כרייה עולמיות מובילות האחראיות על אחוזי כרייה גדולים בימינו:

  • Bitmain – חברה סינית ואחת הגדולות בעולם בתחום הכרייה, המייצרת את מעבדי ה-ASIC הפופולריים לכרייה
  • F2Pool – מאגר כרייה שמקורו בסין, אך עם נוכחות בין לאומית נרחבת. המאגר מאפשר לכורים מרחבי העולם להצטרף יחד לכרייה משותפת ולחלוקת תגמולים בהתאם
  • Genesis Mining – חברה שנוסדה בהונג קונג אך פועלת בעיקר באיסלנד ובסקנדינביה הודות לעלויות החשמל הנמוכות והאקלים הקר המפחית את הצורך במערכות קירור
  • Riot Blockchain – חברה אמריקאית המפעילה חוות כרייה גדולות בטקסס, שבה אפשר למצוא את מחירי החשמל הנמוכים ביותר בארצות הברית
  • Hut 8 Mining – חברה קנדית לכרייה שנחשבת לאחת הגדולות ביותר בצפון אמריקה. זוהי חברה הנותנת דגש על קיימות ושימוש במקורות אנרגייה מתחדשים

בריכות כרייה (mining pools) – מה זה אומר?

כדי שתהליך הכרייה יהיה משתלם קודם כול ומעבר לכך גם רווחי, צריך להשקיע בציוד יקר מאוד עם עלויות חשמל ניכרות, אז האם זה אומר שאדם יחיד לא יכול ליהנות מהיתרונות של כריית ביטקוין? התשובה היא לא, ולשם כך הוקמו בריכות הכרייה. בריכות כרייה (או מאגרי כרייה) הן בעצם התאגדות של כמה כורים, המשלבים יחד את המשאבים שלהם כדי להגדיל את הסיכויים לזכות בבלוק ולזרז את תהליך הכרייה. כאשר הבריכה מצליחה לכרות בלוק בהצלחה, הרווחים מתחלקים בין כל חברי הבריכה, כל אחד בהתאם להיקף ההשקעה שלו. מצד אחד ההשקעה הפרטית כאן היא נמוכה יחסית ואפשר לייצר רווח עקבי לאורך זמן, ומצד שני זהו רווח נמוך יחסית וזוהי אסטרטגיה טובה בעיקר לצורך השקעה לטווח הארוך.

חלוקת רווחים

כשכורים מצטרפים לבריכה, הם מקבלים בעצם סוג של מניות, אבל לעומת מניות אמיתיות המוצר הזה לא מבטא בעלות על המאגר, אלא חתימה אישית ומעקב אחרי כל כורה. מאגרי כרייה שונים משתמשים בשיטות חישוב שונות לחלוקת המניות. אם בחרתם לכרות ביטקוין דרך מאגר, חשוב מאוד להבין לעומק את התנאים השונים שלו, מבנה העמלות, אפשרות היציאה וכן הלאה.

האתגרים בכריית ביטקוין

לביטקוין וכרייה שלו יש אומנם לא מעט יתרונות, אבל גם כמה אתגרים שבהחלט צריך להביא בחשבון:

  • העלייה בקושי הכרייה – ככל שיותר כורים מצטרפים לרשת, כך החידות המתמטיות שהכורים צריכים לפתור הופכות למורכבות יותר, מה שמעלה את הצורך בציוד חזק ויעיל יותר
  • עלויות חשמל גבוהות – כריית ביטקוין דורשת כמות עצומה של אנרגייה, מה שהופך את עלויות החשמל לאחד המרכיבים המרכזיים בהוצאות של תהליך הכרייה. במדינות עם עלויות חשמל גבוהות, הכרייה עלולה להיות לא רווחית
  • התחממות הציוד – מעבדי ה-ASIC מפיקים חום רב ודורשים מערכות קירור מתקדמות ויקרות כדי למנוע התחממות יתר
  • חוסר יציבות רגולטורית – מדינות שונות מתייחסות באופן שונה לכריית ביטקוין, וכורים עלולים להתמודד עם שינויים ברגולציה או אפילו איסורים מוחלטים על פעילות הכרייה

בגלל האתגרים האלו יש לא מעט אנשים הבוחרים לפנות דווקא למסחר בביטקוין, ואם זהו גם הכיוון שלכם תוכלו לקבל מידע נוסף במדריך שלנו איך קונים ביטקוין: הכול על התהליך לקראת ההשקעה הראשונה שלכם במטבע הדיגיטלי.

לסיכום

כריית ביטקוין היא פעולה שיכולה להיות רווחית מאוד, אך היא גם תהליך מאתגר המצריך ידע טכני רב והשקעה כספית גדולה ומתמשכת. אם התחום הזה ועולם ההשקעות והקריפטו באופן כללי מסקרן אתכם, לימודי שוק ההון הם אפשרות מצוינת למתחילים ולמי שרוצה לבחון בנייה של תיק השקעות. למידע נוסף צרו קשר עוד היום עם צוות המומחים של מכללת פסגות.

מתעניינים בקורס? השאירו פרטים ונתקשר אליכם בהקדם

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן