החגיגה היוונית תסתיים בטרגדיה?

כותב: אייל ראובן, מרצה במכללה ומנהל מועדון המשקיעים
כמו רוב מדינות אירופה משבר "הסאב-פריים"* שהתרחש בארה"ב והסתיים בשנת 2009 לא דילג על יוון, ולאחר רצף של 15 שנות צמיחה בכלכלה היוונית נסחף המשק היווני למיתון והכלכלה היוונית ספגה את אחת המכות הקשות ביותר. לכך יש מספר הסיבות: אבטלה גבוהה, בירוקרטיה מסורבלת, חוסר תחרות במשק ורמת שחיתות גבוהה וכמובן הסיבה העיקרית שהעם היווני שיוצא לפנסיה כבר בגיל 40 ונחשב לעם עצלן – לא מסייע למשבר לחלוף.

אז כמו בעל עסק או אדם פרטי שנמצא בחובות, את המחסור במזומנים פתרו היוונים באמצעות עוד ועוד הלוואת של כספים ממשקיעים זרים כאשר "האחות הגדולה" גרמניה, באה להצלה, ועד לסוף 2009 הייתה יוון לכלכלה בעלת שיעור החוב הגבוה באירופה – 15.4% מהתוצר. כיום החוב הלאומי הגיע לממדים מפלצתיים: 350 מיליארד אירו. לכן באיחוד האירופי החלה להתעורר דאגה אמיתית מכך שהכלכלה היוונית הפכה לבאר ללא תחתית, כשחברות ציבוריות רבות קורסות והופכות לעול על תקציב המדינה.
בימים אלו יוון אמורה לשלם חוב לקרן המטבע הבינלאומי בסכום של 303 מיליון אירו בכדי להימנע מחדלות פירעון "עיקול", אולם יוון דחתה את הבקשה לתשלום, כשמדובר על תשלומים בסכום אסטרונומי של כ-1.7 מיליארד אירו. כתוצאה מכך, מדינות רבות באיחוד האירופי הביעו חוסר רצון לשחרר לאתונה עוד חבל, מתוך חשש שהיא תפגע במצב הפיסקאלי בגוש האירו ותעודד קיצוניים במדינות נוספות, הקוראים לסיום צעדי הצנע.

ממשלת יוון טוענת שיש בידה את הכסף לשלם אך מעוניינת לשנות את התנאים המחמירים מצד הנושים הבינלאומיים.
כעת השאלה הגדולה הנשאלת היא האם יוון תעזוב את גוש האירו ואז האפקט יכול להיות משמעותי עבור הגוש ועבור מטבע האירו באופן דרסטי.
אם הממשלה היוונית תסכים לתכנית שמציעים הנושים, הם ישחררו את ההון לו זקוקה המדינה לכיסוי החזרי ההלוואות שלקחה. אם הממשלה לא תסכים, הברז יישאר סגור ויוון תמצא עצמה ללא כסף – וההשלכות לכך הנן מרחיקות לכת.
דגל יוון
בימים אלה ממשלת יוון מנהלת סוג של "משא ומתן" מול נושיה כאשר ראש ממשלת יוון החליט ללכת למשאל עם בשבוע הבא, וצעד נוסף שעשתה הממשלה כעת הוא להשבית את פעילות הבנקים ואת המסחר בבורסת אתונה.
במידה ויוון תגיע למצב של חדלות פירעון תוך 6 חודשים היא תאלץ לעזוב את קרן המטבע, והבנק האירופאי המרכזי יחליט לעצור את המימון לבנקים היוונים ומשם היא תהיה בדרך המהירה לעזוב את גוש האירו, בנוסף, קיים חשש שמדינות מוטות חובות אחרות, כמו ספרד ואיטליה, עשויות להיות הבאות בתור.

בפן הטכני ניתן לראות בבירור כיצד התנהגות השווקים מגלמת את החשש הגדול בפני תקדים שלא היה בעבר.
מדד s&p 500 כולל מניות של 500 תאגידים והמדד נחשב כאינדיקטור עבור הכלכלה האמריקאית כרכיב באינדקס של האינדיקטורים המובילים.
שימו לב שהמדד כבר 4 חודשים לא מצליח לייצר שיאים חדשים וזה מסביר בדיוק את החשש הגדול של המשקיעים.
מדד S&P
*משבר הסאבפריים (באנגלית Subprime crisis) הוא משבר פיננסי-נדל"ני, שפרץ בארצות הברית ביולי-אוגוסט 2007, והתגלגל החל מספטמבר 2008 לידי משבר כלל עולמי.

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן