האם אפשר לנצח את מדד המניות האמריקאי בעזרת מדד המניות האמריקאי?

כותב: ליאור ברק, מרצה בכיר ומנהל תחום Capital Management ואופציות.

אחת העצות הפיננסיות הידועות עבור משקיעים, שוורן באפט חוזר עליה לעיתים תכופות היא להשקיע במדד המניות עצמו, בדמי ניהול נמוכים לתקופת זמן ארוכה – ואז ככל הנראה מצבו של המשקיע יהיה טוב יותר ביחס למנהלי כספים גדולים כגון קרנות פנסיה והשתלמות.

ישנן דרכים רבות לממש את העצה הפשוטה הזו, אחת האפשרויות ליישומה בשוק האמריקאי הוא רכישת  – ETF
Exchange Traded Fund, מכשיר פיננסי ידוע בשוק ההון בארה"ב, מעין קרן נאמנות סחירה – על מדד ה S&P500.

בהשקעה כזו אנו מפזרים את הסיכון בין מאות חברות מהמובילות בשוק האמריקאי ובעולם. אולם שאלה מהותית שחובה עלינו לשאול לפני ביצוע ההשקעה ב ETF שכזה, היא כיצד בפועל מתחלקת ההשקעה שלנו בין המניות השונות. האם "מאחורי הקלעים" מתבצעת חלוקת השקעה שווה בין כל המניות בבורסה, או שהחלוקה של סכום ההשקעה שלנו בין המניות השונות אינו מאוזן ונקבע על פי חוקיות אחרת כגון היחס בין שווי השוק של החברות וכו'.

התשובה מורכבת ותלויה ב ETF הספציפי אותו נרכוש, כאשר להחלטה שלנו יכולה להיות משמעות גדולה בהיבטי התשואה. אם למשל נרכוש את ה ETF שהסימבול שלו הוא SPY אזי כל חברה תקבל משקל שונה. כך למשל המשקל של חברת אפל עומד נכון לכתיבת שורות אלו על 2.86%% בעוד שהמשקל של חברת פייסבוק עומד על 1.44%. המשמעות המיידית היא, שאנו בחשיפת יתר לחברת אפל ביחס לחברת פייסבוק. במידה ואפל תרד למשל ב-5% ופייסבוק תעלה באותה תקופה ב-5%, הרי שעדיין בשקלול שני שינויים אלו, נהיה בהפסד כספי, מאחר ומשקלה של אפל גדול יותר.

עם זאת, קיימת אלטרנטיבה שהוכיחה עצמה בשנים האחרונות כטובה יותר, בהיבט איזון ההשקעה אל מול תשואה, והיא רכישת ETF שבו לכל חברה במדד יש משקל שווה. למשל, אם נרכוש את ה ETF שהסימבול שלו הוא RSP   – Guggenheim S&P 500® Equal Weight ETF  – אזי נהיה חשופים עדיין לחברות שכלולות ב S&P-500  אך כעת במשקלים שווים. כלומר, במידה ואפל תרד למשל ב-5% ופייסבוק תעלה באותה תקופה ב-5%, הרי שעדיין בשקלול שניהם לא נהיה בהפסד כספי (בקירוב), מאחר ומשקל שתיהן זהה.

כדי להמחיש את פערי התשואות שבין שני ה ETF –ים אותם הזכרתי לעיל, בחרתי להתבונן בביצועיהן מחודש מרץ בשנת  2009 ועד מועד כתיבת שורות אלו ( יולי 2016). בשורה תחתונה נשים לב כי בעוד ה-SPY הניב תשואה נומינלית של כ- 200%,  RSP הניב תשואה נומינלית של כ-  280%% באותה תקופה. כלומר, אותה השקעה במדד האמריקאי הניבה תשואה גבוהה יותר כאשר כל חברה קיבלה משקל שווה במדד.

בתמונה המצורפת, ניתן לראות את ההשקעות השונות של  RSP בחלוקה לסקטורים.

אין לראות באמור משום המלצה לרכישת אי-אלו מה- ETF-ים שמוזכרים.

טבלת פאי

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן