בריטניה פורשת מהאיחוד האירופי

כותב: שלומי אלרן, מנהל מועדון המשקיעים של מכללת 'פסגות'
היסטוריה מתרחשת אל מול עינינו בימים אלה , זאת לאחר שאזרחי בריטניה הכריעו בתוצאות משאל העם שנערכו בה ולאחר 43 שנים, תפרוש מהאיחוד האירופי. בהלה ופאניקה אוחזים בימים אלה בממלכה שעדיין מאוחדת. יותר ממיליון וחצי מצביעים במשאל, טוענים כי לא ציפו לתוצאות כאלה וחותמים על עצומה למשאל חוזר, מה שלא נראה שיכול להתרחש ובעל סיכויים קלושים להתקיים.
הבורסות בעולם מגיבות מיד עם פרסום תוצאות המשאל.
המדדים המובילים בכל העולם צונחים באחוזים שלא נראו מאז המשבר הכלכלי האחרון בשנת 2008. מסכים אדומים בכל הסקטורים, קריאות למשאל חוזר כבר אמרתי, נפילתו של הפאונד הבריטי לשפל שלא היה כמותו מזה 30 שנה, שבירת שיאים בספרד ובאיטליה שם המדדים נפלו למעלה מ 12% , הירידות החדות ביותר אי פעם במדינות אלה ואם כל זה לא מספיק אז הנה עוד סיבה לבריטים להיכנס לפאניקה וחששות לעתידם לבוא, ראש ממשלתם לוקח אחריות על תוצאות המשאל ומתפטר מתפקידו.
שאר המדינות באיחוד האירופי חוששות שמדינות נוספות ירצו לעזוב את האיחוד, מה שיכול להוביל לקריסתו של מטבע היורו ומשם הדרך למשבר כלכלי אירופי ועולמי מהירה וקצרה. גרמניה הינה הכלכלה הרביעית בגודלה בעולם והחזקה מבין מדינות האיחוד ולכן אנו רואים את מאמציה של קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, לשלוח מסרים מרגיעים לאירופה ולעולם כולו שהכול תחת שליטה ואירופה תוכל להתמודד עם ההפתעה שהגיעה כרעם ביום בהיר.
אכן נראה כאילו ישנו כאוס וחוסר הוודאות מוביל לחששות כבדים מצד הבריטים שחרדים לעתידם הביטחוני, כלכלי ומדיני. לא בכדי מדד הפחד ה -VIX  זינק ביותר מ  49% ומשקף את  אותם חששות בקרב אזרחי הממלכה וכלל הסוחרים בעולם כולו, והשאלה שנשאלת בקרב האזרחים הבריטים או סוחרים בשוק ההון היא – לאן הולכת לצעוד הכלכלה החמישית בגודלה בעולם, אם לקראת מיתון כלכלי או שמה אפילו צמיחה כלכלית בעקבות ההתנתקות מהאיחוד האירופי – כך מקווים לפחות קצת יותר מחצי העם הבריטי.
בהסתכלות מן הצד, לא יהיה נוח בימים אלה להיות אזרח בגבולות הממלכה, אך האם באמת בריטניה הגדולה נמצאת בפתחו של משבר כלכלי גדול? מה שיוביל כנראה את אירופה כולה לתקופת מיתון, מה שיוביל למשבר כלל עולמי. אם לומר את האמת אירופה כולה עדיין לא יצאה באופן מוחלט מהמשבר האחרון שפקד את השווקים בשנת 2008 – משבר הסאב פריים, וכבר נמצאת בפתחו של משבר נוסף.
עוד שאלה שמטרידה את כל מי שעוסק בנושא היא, מדוע בכל זאת, הצביעו האזרחים  בעד יציאה מהאיחוד האירופי ומה רצו להשיג בכך? לדעתי התשובה לשאלה זו מורכבת מכמה גורמים :
השבת הביטחון לאזרחי בריטניה, זאת לאחר רצף של פיגועי טרור שבוצעו באירופה בשנים האחרונות ובבריטניה בפרט. אחד הגורמים לפרץ גל הטרור שפקד את בריטניה הוא נושא מדיניות ההגירה של האיחוד האירופי. לטענת התומכים בהתנתקות מהאיחוד, למדינה אין כלל שליטה בעניין ההגירה המוסלמית לארצם שהולכת וגוברת עם השנים.
עוד בנושא ההגירה המסיבית לבריטניה, בשנים האחרונות מקומות העבודה נתפסים ע"י המהגרים ואזרחי הממלכה לא מוצאים מקורות פרנסה בשוק העבודה המקומי, האזרחים הבריטיים נאלצים להתחרות ולהתמודד על מקומות עבודה מול מהגרים שחצו את הגבול לא מזמן ולעיתים מהווים כוח עבודה זול. זה בהחלט מצב מקומם ומתסכל.
צמיחה איטית של הכלכלה הבריטית, זאת לאור ההגבלים והכללים עם שאר מדינות האיחוד מה שפוגע בעסקים המקומיים כמו לדוגמא תשלומי חברות באיחוד.
מצד אחד, אזרחי הממלכה המאוחדת חוששים מההישארות באיחוד אך מנגד לא ניתן להתעלם מהצפי הקיים בטווח הקרוב להאטה בכלכלה הבריטית,  שדווקא ההגירה המדוברת מושכת אוכלוסייה צעירה ושאפתנית שיכולה לגרום לתמיכה בצמיחה הכלכלית. המטבע המקומי, הליש"ט כנראה ימשיך להיחלש ולהחמיר את מצבם של המשקיעים בבריטניה, נוסיף את השאלה שכולם שואלים והיא מה יהיה עם כלכלת בריטניה ואירופה והרי לנו מצב של קיפאון כלכלי.
הבורסות בארה"ב חוששות, זאת ראינו מיד עם פרסום תוצאות משאל העם בבריטניה. החששות הן בעיקר מאפקט הדומינו שיכול להיווצר באירופה, שכן, אם מדינות נוספות ישקלו לצאת מן האיחוד, יהיה זה תרחיש שיגרור למשבר כלל עולמי. נכון לעכשיו נראה שהסבירות לפרישת מדינות נוספות קלוש ביותר. כמובן שאנו צריכים להיות ערים וקשובים לידיעות מאירופה אך עדיין עיננו נשואות לעבר הכלכלה האמריקאית, הכלכלה הגדולה בעולם ושם המצב לפחות לתקופה הנוכחית נראה מעודד.
שיעור הצמיחה בארה"ב ברבעון הראשון לשנה הנוכחית גבוה מהתחזיות שהיו, ג'נט ילין, יו"ר הפד רזרב, רומזת שכנראה לא תהיה העלאת ריבית נוספת השנה. אם ניגש לניתוח הטכני בגרף ה S&P – 500 כל עוד רמת 1810 הנקודות לא נפרצת מטה, קשה מאוד לדבר במושגים של משבר כלכלי עולמי. זאת אומרת שהייתי מגדיר את הדרמה שקרתה בשווקים בשבוע האחרון כפחות משבר פיננסי ויותר משבר פוליטי זאת גם בעקבות התפטרות ראש ממשלת בריטניה.
אז כיצד צריכים הסוחרים לפעול? לדעתי, לפרישת בריטניה מן האיחוד יש השלכות שעדיין לא נראים. ישנה פאניקה בשווקים בשל חוסר הוודאות אך לא יותר מכך. בריטניה חזקה כלכלית ולטווח הארוך אולי אף תצא מחוזקת ממהלך חד צדדי זה , ימים יגידו. לכן יש לפעול בשיקול דעת בימים אלה ולא למהר להסיק מסקנות מוטעות. מוקדם לקבוע לאן נושבת הרוח, לכן בכל החלטה שנקבל במצב בו אי הוודאות שולטת ניקח בחשבון שרמת הסיכון של השקעותינו גדלה,  ההיסטוריה לימדה אותנו שבתקופות מסוימות לשבת על הגדר זו היא אסטרטגיית מסחר שצריך לשקול בחיוב.
אף על פי כן בעודי כותב שורות אלה, הבורסה בלונדון מסיימת שני ימי מסחר רצופים של עליות חדות ובכך מחקה את כל הנפילות שהיו לאחר הברקזיט., הנפט נושק למחיר של 50 דולר לחבית, הזהב בשיא שלא היה כמותו מזה שנתיים ובוול סטריט סוגרים את הזינוק הדו יומי החד ביותר מזה ארבעה חודשים.
אז תזכירו לי, מי אמר פה משבר כלכלי עולמי?

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים

 

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן