אופציה לביטוח על השקעה בשוק המניות

ליאור ברק מרצה קורס אופציות במכללת פסגותהכותב ליאור ברק הוא מרצה בכיר ומנהל תחום Capital Management ואופציות במכללת פסגות ללימודי שוק ההון, נדל"ן ויזמות עסקית. לעמוד אודות ליאור ברק במכללת פסגות>>>

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד.

רכישת אופציית מכר היא כלי נהדר להגנה מפני ירידה במחיר של מניה ויכולה לאפשר למשקיע אורך רוח ושקט נפשי בהחזקת מניה בשוק התנודתי של החודשים האחרונים

יחד עם זאת, הצד השני של רכישת הביטוח הוא משקולת שיכולה להעיב על הרווחים הפוטנציאלים שהיה יכול המשקיע לעשות אילו לא היה רוכש ביטוח.

להלן Test Case  לבדיקת תיק מנייתי עם ובלי רכישת ביטוח:

 כולנו מבינים את חשיבות הביטוח של נכסים כמו מכוניות או דירות, אולם רובנו לא חושבים על המניות שאנו מחזיקים כהשקעה כנכס בר ביטוח. יחד עם זאת,  בשוק ההון ניתן לרכוש ביטוח על מניות. כך למשל, בשוק ההון האמריקאי, על כל 100 מניות של חברה מסוימת שמחזיק משקיע, הוא יכול לרכוש ביטוח בדמות רכישת אופציה מסוג מכר על אותה מניה.

ככל שתקופת הביטוח תהיה ארוכה יותר ו/או המניה תנודתית יותר ואי-הוודאות גדולה יותר, כך עלות הביטוח (הפרמיה) שנצטרך לשלם תהיה גבוהה יותר. אם נחליט בשלב כלשהו שאנחנו לא מעוניינים בביטוח נוכל "להפסיקו" ולשלם רק את "החלק היחסי" בו השתמשנו.

ביטוח על מניות – כיצד זה עובד

לרוכש אופציה אמריקאית מסוג מכר יש הזכות למכור את המניות שהוא מחזיק במחיר מסוים (מחיר מימוש) עד מועד מסוים (מועד הפקיעה). כך למשל, אם נניח ומשקיע קנה 100 מניות של חברת אפל כל-אחת במחיר של 94$ ובמקביל קנה אופציה מסוג מכר למועד פקיעה  20/1/2017 במחיר מימוש של 95$, למשקיע תהיה הזכות למכור עד וכולל מועד הפקיעה  את 100 המניות שרכש במחיר של 95$ למניה.
תמורת זכות זו, המשקיע יאלץ לשלם סכום (פרמיה) שעומד על כ-910$.

בואו לקורס אופציות מורחב במכללת פסגות – הגנה על תיק ההשקעות>>>
לצורך המחשה, במצב קיצוני בו ביום הפקיעה, מניית חברת אפל תסחר במחיר של 50$ למניה, משקיע שלא רכש ביטוח יפסיד סכום של 4,400$ בעוד שלמשקיע שרכש ביטוח תהיה הזכות למכור את מניותיו במחיר של 95$, והפסדו באירוע קיצון שכזה יהיה 810$ בלבד (לא כולל דיבידנדים – חלוקת חלק מרווחי החברה למחזיקי המניות –  במידה והיו).
יחד עם זאת, הביטוח יכול גם להוות משקולת. כך למשל, אם מניית אפל תיסחר ביום הפקיעה במחיר של כ- 103$, המשקיע המחזיק גם במניות וגם באופציה יהיה בנקודת איזון בה אין לו רווח ואין לו הפסד. אומנם הרווח על 100 מניות יהיה של 900$ אך זהו גם הסכום ששילם על האופציה.

החלטות השקעה – להגן או לא להגן ובאיזו עלות

עלות הביטוח בשוק ההון משתנה לפי היקף הביטוח אותו אנחנו מעוניינים לרכוש ותקופת הביטוח ויכולה לנוע בין אחוזים בודדים לעשרות אחוזים מערך ההשקעה שלנו. אולם  צריך לזכור כי ביטוח הוא מוצר משלים יקר יחסית לגבי כל נכס ( שוב, תלוי במידת ההיקף וההגנה שהוא מספק ).
בטבלה המצורפת כללתי מספר חברות מוכרות שבדקתי בפעם הראשונה בחודש פברואר ובפעם השניה בחודש מאי (שניהם בשנת 2016). אם נשווה אם 2 העמודות האחרונות, נוכל לראות שרכישת האופציה (לצרכי ביטוח) פוגעת ברווח שהיה יכול לעשות המשקיע ללא הביטוח.
יחד עם זאת, שימו לב לשורה הרביעית – חברת וליאנט (סימבול vrx) שאיבדה עשרות אחוזים מערכה בתקופה זו. במקרה זה, הביטוח שמר עלינו בצורה חלקית (יש עדיין זמן עד שתוקף הביטוח יפוג ולכן הכיסוי במקרה זה אינו מלא, אלא אם כן נחזיק את המניה עד לתאריך תפוגת הביטוח).
אם נסכם בסה"כ את הרווח/הפסד לתיק נגלה שבמקרה ספיציפי זה היה יתרון לרכישת התיק עם ביטוח, כיוון שההפסד עם רכישת הביטוח קטן משמעותית מתיק שבו לא נרכש הביטוח. כמובן שאין בידי מקרה ספציפי זה להעיד על הכלל ועל המשקיע לשקול האם בכלל ברצונו לרכוש ביטוח, באילו חברות ולכמה זמן.
אופציות – מה חשוב לדעת? ואיך משקיע יכול להיעזר בהם?>>>

חברה

מחיר בתחילת פברואר

מחיר באמצע מאי

הפסד/רווח

ללא רכישת ביטוח

הפסד/רווח עם ביטוח שנרכש לשנה ונמכר כעבור כ-3 חודשים

עליבאבא

(BABA)

62.64$

79.35$

1,671$

1,026$

טאואר

TSEM))

12.54$

11.41$

113$

248$-

דיסני

(DIS)

93.90$

99.94$

604$

62$

וליאנט

VRX))

96.6$

29.0

6,752$

2,612$-

סה"כ רווח/הפסד לכל התיק

4,590$

1,548$-

הערות: הנתונים נלקחו מאתר yahoo ונכונים לתאריך  7.2.2016 ולתאריך 18.5.2016 לצורך גידור נבחרה אופציה מכר בסביבת הכסף לתקופה של שנה, לפיכך ייתכנו סטיות ביחס לחישוב המובא בסוגריים. במקביל לרכישת האופציה נרכשו 1000 מניות מכל אחת מהחברות המוצגות בטבלה.

המכללה עוסקת בלימודי שוק ההון ומסחר בלבד, אינה מספקת שירותי ייעוץ השקעות כהגדרתם בחוק, ואינה בעלת רישיון מכוח החוק. יודגש: מבזקי המידע והשיעורים בחדרי המסחר כוללים נתונים כלליים אודות אירועים בשוק ההון, ואינם מתיימרים להוות תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של אדם מסוים

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן