שוק ההון למתחילים – תכירו את השוק ואת המשקיעים

איך מתחילים את הצעדים הראשונים בשוק ההון?

למה בכלל צריך שוק הון? מאיפה מגיע העולם הזה של שוק ההון? מה התפקיד של שוק ההון? איך זה יכול לסייע לי?
לפני שמדברים על שוק ההון בואו נדבר על תשואה.
כדי להבין בכלל למה צריך שוק הון, שאלו את עצמכם, איזה אפשרויות יש לכם היום לקבל תשואה על הכסף שלכם. סביר להניח שתגרדו בראש, ותחשבו על פיקדון בבנק, אולי תוכנית חסכון. תנסו לחשוב כמה ריבית תקבלו, ובוודאי תגיעו למספר מגוחך.
הריבית, או התשואה שתקבל על הפיקדון בבנק או על תוכנית החיסכון, בקושי יצליחו לשמור על ערך הכסף שלכם. לא מעבר לזה. להעלות את הערך? להגדיל את החיסכון שצברתם? לא, ממש לא.
זו בדיוק הבעיה, שאיתה אנחנו מגיעים לשוק ההון. אנשים עובדים, מרוויחים שכר. מנהלים את חשבון משק הבית, הכנסות והוצאות. ומנסים קצת לשמור ליום סגריר. כאן בדיוק מגיע שוק ההון. לכאן מגיע התפקיד העיקרי של שוק ההון, ושוק ההון נועד כדי לייצר תשואה. בואו נבין איך זה אפשרי.
שוק ההון למתחילים – גם אתם מוזמנים להתחיל>>>

תכירו את היזמים, את המשקיעים ואת השוק

אחרי שהבנו שיש בעיה לנו, כאנשים פרטיים לייצר בעצמנו תשואה על הכסף שחסכנו. בואו נכיר רגע שני יזמים שמקימים עסק. חברה כלשהי. החברה מצליחה לא רע והיזמים שלנו, רוצים להגדיל את פעילות העסק. הם מקימים חברה, שבה לכל אחד מהיזמים יש חלק בבעלות. לחלק הזה קוראים מניה. ומניה, מציינת את הבעלות של כל מי שיש לו איזשהו אינטרס בחברה.
למשל, אם יגיע מישהו עם כסף, וירצה להשקיע בחברה של היזמים שלנו, הוא יקבל מניות, בהתאם להיקף ההשקעה שלו.
אחרי שהעסק שהוקם, מגיע להיקף פעילות גבוה, ונדרש עוד כסף כדי לממן את פעילותו, אפשר לנסות לפנות לכלל הציבור כדי לגייס ממנו כסף. לצורך זה נעזרים בבורסה, פונים לציבור באמצעות תהליך שנקרא הנפקה.
במהלך ההנפקה, החברה מוכרת מניות לציבור, שמשקיע מהונו בחברה. ההשקעה של הציבור יכולה להיות ישירות – כל אחד ואחד מאיתנו יכול לקנות מניות של חברה כלשהי. או באופן עקיף, דרך הגופים שמנהלים את כספי החיסכון שלנו, ושנקראים גופים מוסדיים – קרנות פנסיה, קופות גמל, קרנות נאמנות, קרנות השתלמות וכיו"ב.
לימודי שוק ההון - מושגים
אחרי שהחברה מגייסת כסף בבורסה, המניות (שמציינות בעלות בחברה, להזכיר) נסחרות בין המשקיעים לבין עצמם. כלומר אחרי ההנפקה (שבה הכסף עובר ישירות מהמשקיעים לחברה), המסחר במניות עובר ל-"שוק המשני", שם המניות נסחרות בין המשקיעים לבין עצמם, כשהחברה עצמה לא מרוויחה מהמסחר במניות אלה.
החברה, לא יוצאת לגמרי מהמשחק, שכן היא מעדכנת את המשקיעים מה קורה איתה. כל רבעון מפרסמת דוח רבעוני, ובסוף השנה דוח שנתי. החברה גם מודיעה למשקיעים אם קרה דבר כלשהו לחברה עצמה. כך למשל אם החברה זכתה בחוזה חדש, או ההיפך אם ביטלו לה הסכם. אם נמצא נפט, או שהבאר יבשה, פיתוח התרופה עולה לשלב הבא, או שהניסוי הוכח כלא מוצלח, וכן הלאה.
המשקיעים, קונים ומוכרים מניות, ומחיר המניה עולה או יורד בהתאם להרבה מאוד פרמטרים. חלקם קשורים לביצועים של החברה, כפי שמתבטאים בדוחות הכספיים של החברה, או בהודעות שהחברה מפרסמת, כפי שאמרנו קודם. אם החברה נכנסת לתחום פעילות חדש, זוכה בלקוח חדש המשקיעים יגיבו. אבל המשקיעים גם יכולים להגיב ביחס לפרמטרים שלא קשורים לחברה עצמה – מחלת קורונה משתוללת בעולם, והמשקיעים לא יודעים כיצד זה ישפיע על הכלכלה העולמית, משבר הסחר בין סין לארצות הברית, או אולי משהו שקשור לתחום הפעילות שבו פעילה החברה – למשל גידול ברכישת מחשבים ניידים, וכן הלאה.
חברות נהנות מאפשרויות גיוס הכסף מהציבור, שמסייע לפעילות שלהם, לצמיחה ולגידול הפעילות. השאיפה היא שהכסף ילך לחברות הראויות ביותר.

שוק ההון – מתווך בין חברות למשקיעים ומאפשר השאת תשואה

עכשיו נחזור לנושא שדיברנו עליו בתחילת המאמר. התשואה. או יותר נכון היעדר התשואה באפיקים חסרי סיכון. מי שחוסך את כספו, מעוניין שהכסף ייצר תשואה, ואולי האפיק העיקרי שמאפשר להשיא תשואה על הכסף הוא שוק ההון. כשהסחורה הבסיסית ביותר בשוק ההון היא המניות.
גם משקיעים פרטיים יכולים להרוויח מכך (כמובן שזה לא נטול סיכון), גם מי שמנהל כסף עבור אחרים, הגופים מוסדיים, יכולים לייצר תשואה ללקוחות שלהם הם מנהלים את הכסף.
מתעניינים בלימודי שוק ההון? השאירו פרטים בטופס מטה ויועץ לימודים יחזור אליכם למידע נוסף>>>

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן