מה מסתתר בין השורות של נגיד בנק ישראל?

עיצוב ללא שם (62)

מה בעצם אומר לנו נגיד בנק ישראל?

בנק ישראל הותיר שוב את גובה הריבית במשק על 4.5%, זו הפעם החמישית ברציפות שבנק ישראל נמנע מהורדה של הריבית, אז מה בעצם מנסה הנגיד לומר לנו?

למעלה משנתיים, מאז החלו העלאות הריבית החדות של בנק ישראל במטרה למתן את האינפלציה שהרימה ראש בשנת 2022, ששוק המשכנתאות ושוק הנדל"ן ממתין לירידת הריבית המיוחלת.

אולם זו אינה מגיעה, ויתכן שבהחלטות הריבית האחרונות של בנק ישראל, מסתתר הרמז לגבי העתיד?!?!?

האינפלציה אמנם נבלמה (לפחות על פי הנתונים האחרונים) אך התחזיות קצת פחות מעודדות, רמות הצריכה עולות (תראו למשל את כמות הנופשים בחול בקיץ הזה) ויתכן והן יגררו איתן את המחירים כלפי מעלה, שוק הדיור נמצע בתנופה אדירה, ביקושי שיא שעל פי נתוני הלמ"ס גוררים את מחירי הדיור לעלייה של 5% מתחילת 2024 ולצפי של עלייה שנתית של 12%!!! רק השנה.

כמות העסקאות, ואיתן גם כמות המשכנתאות, מזנקות, לשם המחשה, כמות הבקשות למשכנתאות בחודשיים האחרונים רשמו גידול של 87% ביחס לחודשי השנה הראשונים.

אז מה הנגיד לא אומר לנו?

  • שקצב התחלות הבנייה וקצב התקדמות הבנייה של פרוייקטים חדשים נמצא בשפל, בעיקר בשל המלחמה אבל לא רק, ומכאן שמחירי הדיור והביקושים יגדלו אל מול ההיצע הנמוך בשוק הנדל"ן למגורים, מה שיגרור את המחירים עוד למעלה.
  • שמדד תשומות הבנייה עושה רושם של "מרים ראש" בעיקר כי חסרים פועלים (שכר עבודה של פועל הוכפל בחודשים האחרונים כתוצאה ממחסור בידיים עובדות, מקצועיות ולא מקצועיות) אבל גם בגלל החרם הטורקי על ייצוא חומרי גלם לישראל וגם בשל העלייה החדה במחירי ההובלות הימיות כתוצאה מהמצב הביטחוני
    סביב נתיבי השייט מהמזרח הרחוק.
  • שמחיר המלחמה עוד רחוק מסיום, לא רק בהשפעתו הגיאופוליטית, אלא במחיר הכספי שהמשק שלנו ישלם, כנראה בעליית מיסים שתשפיע על מחירי המוצרים והשירותים ותדחוף את האינפלציה כלפי מעלה.
  • שהציבור התרגל לסביבת הריבית הגבוהה וחזר לשוק הנדל"ן, ויותר משמפחיד אותו מחיר הכסף, מפחידה אותו עליית מחירי הנדל"ן שיכולה להפוך את הרכישה לבלתי אפשרית.
  • שהחל מאמצע שנת 2022 ועד לסוף 2023 ראינו ירידה חדה בביקושים לנדל"ן בעיקר בשל העלייה החדה במחיר הכסף, וכמובן שגם בשל המלחמה, אך אלו מאחורינו, וכל אותן משפחות חדשות שדחו רכישה של נדל"ן מצטרפות כעת לשוק יחד עם הביקוש הטבעי (כ-60,000 משפחות חדשות בשנה) ומגבירות גם הן את הלחץ על מחירי הדיור.

מכל אלו, וכנראה מסיבות נוספות, מעדיף נגיד בנק ישראל שלא "לתדלק" את השווקים, נדל"ן ובכלל, בכסף זול, ומכאן שבנק ישראל נמנע מהורדת הריבית, לא רק מתוך הסתכלות על נתוני המאקרו הנוכחיים, אלא גם מתוך הבנה של המציאות העתידית אליה אנחנו הולכים.

ואיפה זה פוגש אותנו?

הציפייה לירידה של ריביות בשוק המשכנתאות אינה ריאלית בטווח הזמן הקצר, ויחד עם זאת, אסור לנו להתעלם מהאופציה העתידית, ולכן נבנה את המשכנתאות של לקוחותינו עם הזדמנות אמיתית ליהנות מירידות ריביות עתידיות, אך כאלו שאינן מתוזמנות, כלומר, ננצל את ההזדמנות אם תבוא, אך אם לא תבוא בטווח הזמן הקצר, הלקוחות שלנו יוכלו לעמוד בהחזרים החודשיים בלי להילחץ.

תמונת המצב בשוק הנדל"ן מייצרת לנו כעת לא מעט עבודה, וההנחה (כנראה גם של בנק ישראל) כי קצב העסקאות ימשיך לגדול, בכל זאת יש כאן פער של שנה וחצי לצמצם.

זה הזמן שלנו לשווק, לחדד יכולות, ולפגוש את דרישות השוק והביקוש כשאנחנו ערוכים לתת את המענה הטוב ביותר האפשרי.

תהיו טובים,

תעשו משכנתאות

איתי גנור

מתעניינים בקורס? השאירו פרטים ונתקשר אליכם בהקדם

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן