תוכנית עסקית: כך תבנו אותה נכון

תוכנית עסקית היא בלי שום ספק הלב הפועם של כל העסק ואחד הדברים החשובים ביותר כאשר יוצאים לדרך בפתיחת עסק חדש. למעשה, אפשר לראות בבירור את ההבדלים בין עסקים שהשכילו ליצור תוכנית עסקית לבין עסקים שלא עשו זאת. כפי שתראו מיד לתוכנית עסקית יש השפעה מרחיקת לכת על ההתנהלות היום-יומית של עסק ועל סיכויי ההצלחה שלו בטווח הרחוק. בואו נבין יחד מהי בדיוק תוכנית עסקית, מתי היא נדרשת וכיצד נראה מבנה בסיסי של תוכנית כזו. מתחילים.

איך בונים תוכנית עסקית

חשיבות בניית תוכנית עסקית

הקמה של עסק וניהול שלו לאורך שנים היא כמו מסע ארוך, ואין מסע שיוצאים אליו בלי הכנה מוקדמת ותוכנית מסודרת – וזוהי בדיוק תוכנית עסקית. התוכנית העסקית למעשה מציגה בצורה ברורה ומפורטת ככל האפשר את מהות העסק ואת מטרותיו. היא מדברת באופן ישיר על המוצרים או על השירותים שהעסק מתעתד למכור, סוקרת את השוק הקיים ואת התחרות שקיימת בו, נוגעת בכל נושא השיווק, מתארת את האופן שבו נפנה ללקוחות ומשרטטת תחזיות פיננסיות וניסיון להעריך את הרווחיות של העסק.

ללא תוכנית עסקית קשה מאוד לעסקים לעמוד במטרות שלהם והם יעסקו לא מעט בכיבוי שריפות. נכון, יכולת אלתור ויצירתיות הן חלק חשוב ובלתי נפרד מניהול של עסק, אך אין פירוש הדבר שיש לצאת לדרך ללא תכנון מקדים. התוכנית העסקית תאפשר לנו לגזור משימות ברורות לאורך כל חיי העסק ותעזור לנו להבין איפה אנחנו צריכים לרכז מאמצים בכל רגע נתון ומה אפשר להשאיר לזמנים אחרים. היא תסייע לנו להתמקד במטרות שלנו ומתוך כך להצמיח הלכה למעשה את העסק ולהגדיל הכנסות. כמו כן עלינו להיות תמיד עם היד הדופק, ערוכים ומוכנים לשינויי כיוון פתאומיים ובעזרת הכולים הנכונים שיאפשרו לנו לדעת איך לזהות הזדמנות עסקית שעומדת בפתחנו. כשיש תוכנית עסקית ההפתעות שבדרך יהיו פשוטות הרבה יותר מפני שברור לנו לאין פניו של העסק מועדות.

מתי היא נדרשת?

רבים יגידו כי התוכנית העסקית איננה נדרשת כשמדובר בעסקים קטנים או בעסקים בעלי אופי פעילות פשוט כביכול, אבל האמת היא שהתוכנית העסקית נדרשת תמיד, לא משנה באיזה עסק מדובר ובמה הוא עוסק. התוכנית העסקית חשובה מהיום הראשון של העסק וככלל מומלץ שלא לצאת לדרך בלעדיה. נכון – יש לא מעט עסקים שפועלים בלעדיה גם במשך זמן רב, אבל אף פעם לא מאוחר לבנות תוכנית כזאת. גם בעל עסק מצליח, שכבר עלה המסלול הנכון, יגלה במהרה כי לאחר כתיבת התוכנית העסקית הדברים עובדים אפילו טוב יותר.

מבנה התוכנית העסקית

מבנה התוכנית העסקית משתנה מעסק לעסק ובהחלט יש מקום לשינויים והתאמות. יחד עם זאת ישנם עניינים בסיסיים שחייבים להיות בכל תוכנית שהיא:

תקציר מנהלים

תקציר המנהלים הוא בריף קצר שבו מסכמים את כל הסעיפים השונים בתוכנית העסקית. הוא יכלול לרוב את המוצר או השירות שנשווק, מבנה ההנהלה והעסק ומצבת העובדים, התוכנית הפיננסית ופוטנציאל הצמיחה הכולכלי של העסק, אפיקי השיווק השונים ועוד. מי שמתכנן לנסות ולהשיג מימון של משקיעים או הלוואה בערבות המדינה לצורך פיתוח העסק ראוי שיציין זאת בנוסף בתקציר. על אף שזהו הסעיף הראשון בתוכנית העסקית שלכם הוא ייכתב רק בסוף ולמעשה יתמצת את כל מה שכתוב בשאר הסעיפים.

מה העסק מציע – המוצר ו/או השירותים

בתוכנית העסקית יש לפרט את כל השירותים והמוצרים שהעסק מציע לקהל הלקוחות שלו. חשוב לציין בתוכנית את היתרונות של המוצרים ואת השירותים בהשוואה למתחרים – מה הייחודיות ומה הבידול שלהם ביחס לעסקים אחרים המציעים שירותים ומוצרים דומים.

מבנה העסק וההנהלה

המטרה היא לתאר כיצד העסק עתיד להתנהל מבחינה אופרטיבית. האם מדובר בעוסק מורשה או בחברה בע״מ? האם זוהי בכלל שותפות? כיצד נראה המבנה ההיררכי בעסק (מנהלים, ראשי מחלקות, מי עובד תחת מי וכו')? מהם תחומי האחריות של כל בעלי התפקידים? וכן הלאה. אפשר גם לתאר את מבנה העסק מבחינה שיווקית, כלומר לאיזה קהל יעד העסק פונה. מהבחינה הפיננסית אפשר לדבר על בעלי תפקידים שנרצה להעסיק בהמשך, באיזה מודל נרצה לעבוד (שכירים או פרילאנסרים), מה הצפי הכולכלי של העסקת העובדים וכן הלאה.

סקירת שוק

ניתוח השוק והתחרות הוא חלק חשוב וקריטי ביותר בתהליך ועלינו לדלות כמה שיותר מידע על המתחרים העתידיים שלנו. חשוב מאוד שנצליח לגלות את החוזקות והחולשות של היריבים העסקיים ונשווה אותן אל אלו שלנו באופן כמה שיותר אובייקטיבי. אפשר בהחלט לקבל השראה מהמתחרים ולנסות להבין איך להביא אלינו את מה שעובד אצלם וכמובן שאפשר ואף רצוי לנסות ולגבש אסטרטגיה טובה יותר שתקנה לנו יתרון.

שיווק ומכירות

אחרי שהגדרנו את קהל היעד שלנו במדויק ואנחנו יודעים מהי המטרה של המוצר ושל השירות שלנו, עלינו להבין בדיוק איך נכון לשווק אותם החוצה לעולם. המטרה של השיווק והמכירות בתוכנית העסיק היא הגדרה ברורה של איך העסק יצליח למשוך את הלקוחות הרלוונטיים אליו ואיך יהיה אפשר לשמר אותם. לאחר כתיבת התוכנית העסקית מומלץ בחום ליצור גם אסטרטגיה שיווקית מקיפה שכוללת את כל הפרטים הקטנים ביותר.

איך כותבים תוכנית עסקית

תחזית פיננסית ונכסים

בסופו של דבר הכול עניין של רווח והפסד ובסעיף הזה עלינו לנסות ולהעריך עד כמה שאפשר כמה כסף עתיד העסק להכניס ולהוציא מדי שנה והאם התחזית הזאת אכן תואמת את החזון של העסק.

איך בונים תוכנית עסקית לעסק חדש?

על אף שפתיחת עסק חדש הוא אתגר לא קטן, וכך גם יצירת תוכנית עסקית לעסק כזה – לאתגר הזה יש כמה יתרונות מובהקים. דווקא משום שמדובר בעסק מאוד גולמי ללא דרכי עבודה מסודרות, התוכנית העסקית יכולה להוות מצפן מצוין שיסייע לנו לנווט את העסק בימיו הראשונים. עם זאת, משום שמדובר בבעלי עסקים חדשים ללא ניסיון בדרך כלל, מומלץ בחום להיעזר באנשי מקצוע מתאימים. הקפידו להיות נוכחים ופעילים בעת הכנת התוכנית העסקית ורק אם העסק יפעל לפי החזון שלכם, בעלי העסקים, הוא יוכל לשגשג ולפרוח.

לסיכום

תוכנית עסקית היא חלק בלתי נפרד מבנייה של כל עסק טוב החל מימיו הראשונים. אם אתם נמצאים בשלב הזה הקפידו ליצור תוכנית כזו עם מומחי עסקים או צרו תוכנית עסקית מקיפה בעצמכם. אצלנו תוכלו לרכוש את כל הידע לבניית תוכנית עסקית בעזרת קורס יזמות עסקית שייתן לכם הכלים לצאת לדרך ולבנות עסק מצליח ומכניס. והכי חשוב – שיהיה הרבה בהצלחה!

 

 

 

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן