השקעות נדל״ן – איך עושים את זה נכון בשנת 2024

בשנים האחרונות כולנו שומעים יותר ויותר על התחום של השקעות בנדל״ן. מה שהיה בעבר נחלתם של מעטים יודעי דבר, נהפך כבר מזמן לנחלת הכלל וכולם רוצים להשתתף בהצלחה של אחד מענפי ההשקעות הבטוחים והיציבים ביותר בעולם. עם זאת, אף על פי שמדובר בשוק בטוח ויציב, לפני שקופצים למים ובטח לפני שמשקיעים סכומי עתק, חשוב מאוד להבין את עולם ההשקעות הזה ואיך הוא עובד. אם כך בואו נבין מה זה בכלל נדל״ן, מהן השקעות בנדל״ן ואילו סוגי השקעות קיימים, מהם הסכומים המינימליים להשקעה, מהן האופציות העומדות לפנינו, מהם המיסים שמשלמים ועוד.

 

מהו נדל״ן?

נדל״ן – נכסי דלא ניידי, דהיינו מקרקעין. כל נכס שאיננו מיטלטלין ולא ניתן להעברה ממקום למקום, קרקע וכל מה שבנוי עליה. על פי רוב ההגדרות, נדל״ן הוא כל סוג של מקרקעין המחובר לקרקע בחיבור קבע ועל פי הגדרות אחרות גם מספר דברים המחוברים בחיבור זמני. לאדם או גוף כלשהו המחזיק בנדל״ן מסוים יש את הזכות לעשות בו כל שימוש המותר על פי חוק וכן לבצע בו עסקאות. אגב, הבעלות על נדל״ן חלה גם מתחת לפני הקרקע (דמיינו למשל מה קורה אם מגלים מרבץ נפט מתחת לשטח אדמה מסוים) וגם מעליה, למעט מעבר אווירי. העברת הבעלות על נכסי דלא ניידי יכולה להיעשות על ידי מכירה שלהם, אך ישנם סוגים אחרים של עסקאות כמו השכרה או חכירה של נדל״ן המקנות זכויות שימוש בנכס לתקופה מסוימת שהיא מוגבלת בזמן.

 

השקעות בנדל״ן נחשבות לבטוחות יחסית ומהסיבה הזאת הן מושכות כל כך הרבה אנשים, גם כאלו שלא מחשיבים את עצמם למומחי כלכלה והשקעות באופן כללי. הסיבה לכך היא שבניגוד לנכסים כמו מניות או מטבעות וירטואליים, שהערך שלהם יכול לרדת באופן חד ומיידי ולהביא להפסדים כבדים, נדל״ן הרבה יותר צפוי וניתן לחיזוי. כלומר – ערך של נכס בהחלט יכול לרדת, אבל הרבה יותר קל לצפות את התנודות ובאופן כללי אין סיבה מיוחדת שערך של נכס פשוט יצנח ועל כן אלו הן השקעות שנחשבות לבטוחות הרבה יותר. זוהי אגב גם הסיבה שבנקים וגופים פיננסיים אחרים נותנים משכנתאות ומימון לנדל״ן בקלות יחסית ומנגד מערימים קשיים למי שמעוניין בהלוואה להשקעות מסוג אחר.

 

מהן השקעות נדל״ן?

אם כך, אפשר לומר כי השקעות בנדל״ן מאפשרות למשקיע להרוויח תשואה יפה או לכל הפחות לצאת בהפסדים מינוריים ולא גדולים. מתוך כך נראה כי שוק הנדל״ן כולל בתוכו סוגים שונים של משקיעים לרבות משקיעים מוסדיים וחכמים, חדי קרן למיניהם, משקיעים קטנים, קבוצות רכישה ועוד. כאמור – השקעות בנדל״ן נחשבות לבטוחות למדי משום שמדובר בנכסים מוחשיים הרשומים על שמו של המשקיע, מפני שהשוק הוא לא כזה הסובל מתנודות קיצוניות ומפני שהביקוש לנדל״ן לעולם לא ייגמר אלא רק יצמח.

 

הינה כמה מסוגי השקעות הנדל״ן שחשוב להכיר:

 

  • השקעות נדל״ן מניב: אפיק השקעה המאפשר למשקיעים תשואה חודשית או שנתית וזאת באמצעות השכרת הנכס שברשותם לאחרים. זו יכולה להיות דירה למגורים שמשכירים לדיירים, חנות או שטח מסחרי שמשכירים לבעלי עסקים (למשל שטחי מסחר ותעשייה למפעלים), שטח המושכר למטרות חקלאיות וכך הלאה.
  • השקעות נדל״ן ספקולטיביות: אפיק השקעה ייחודי המתאים למשקיעים שמסתכלים קדימה לטווח הרחוק יותר. בהשקעות מהסוג הזה רוכשים חלקה, גוש או מגרש שהייעוד שלהם עתיד להשתנות וזאת מתוך מטרה לייצר תשואה גבוהה בעתיד ממכירה שלהם, לעיתים גם של עשרות ואפילו מאות אחוזים. למשל קנייה של שטח מסוים שעתיד להיות מופשר לבנייה בעוד עשר שנים. כעת לפני ההפשרה המחיר שלו נמוך, אבל ברגע שניתן יהיה לבנות עליו, המחיר שלו יזנק מעלה.
  • השקעות נדל״ן להשבחה (פליפינג): הפליפינג הוא עולם ומלואו ודרך מעניינת בהחלט להרוויח מעולם הנדל״ן. בשיטה הזאת רוכשים נכס כלשהו במצב מסוים, משביחים אותו כך שהערך שלו עולה מאוד ולאחר מכן מוכרים אותו או משכירים אותו בסכום גבוה מאוד מהסכום המקורי שבו אפשר היה לעשות זאת.
  • משכון נכסים להשקעות נוספות: כל מי שמחזיק בנכס בבעלותו יכול לבחור למשכן אותו למטרות מינוף והשקעות נדל״ן נוספות. לעיתים אפשר גם ליהנות מריבית טובה יותר במצב כזה.
  • השקעות נדל״ן בשוק ההון: זוהי דרך המשלבת באופן מסוים בין השקעות בנדל״ן לבין השקעות בשוק ההון. בעצם רוכשים מניות של חברות נדל״ן ומרוויחים דרך הצמיחה של חברות כאלו ותנופת הבנייה בארץ ובעולם.
  • קרנות ופלטפורמות שונות להשקעות נדל״ן: בישראל קיימות קרנות נדל״ן ועוד כמה פלטפורמות ייחודיות המאפשרות להשקיע בפרויקטים שונים בארץ ובעולם.

 

מהו גבוה הסכום אפשר להשקיע בנדל״ן?

באופן עקרוני אין סכום מינימלי מסוים להשקעה והוא תלוי בסוג ההשקעה ובעלות שלה. באופן טבעי נדל״ן הוא לא דבר זול, ככה שבדרך כלל סכום של כמה עשרות אלפי שקלים לא יספיק ויהיה צורך בסכומים גבוהים יותר. באופן כללי אפשר לומר שסכומים שנחשבים נמוכים להשקעה בנדל״ן הם סכומים בטווח שבין 100,000 ש״ח ל-300,000 ש״ח. ברמה העקרונית אפשר להשקיע בנדל״ן גם בלא הון ראשוני, אם מצליחים לקבל מימון מהבנקים או מגופים אחרים.

 

האם כדאי בכלל להשקיע בנדל״ן בסכומים נמוכים?

השאלה אם כדאי להשקיע בנדל״ן בסכומים נמוכים היא שאלה מורכבת והיא תלויה בהרבה מאוד גורמים. בראש ובראשונה צריך להבין מהי התשואה ומה המשמעות של ההשקעה. האם יהיה למשל צורך בלקיחת משכנתא לרכישת הנדל״ן? מהי התשואה הצפויה וכמה נוכל להרוויח על ההשקעה באופן מידי? לעיתים נגלה כי השקעה בנדל״ן בסכום נמוך היא אכן צעד חכם ונכון לנו ולעיתים נבין כי הדבר החכם יותר הוא לחפש אפיקי השקעה אחרים ולא להשקיע בהכרח בנדל״ן. כך או כך חשוב מאוד להבין שלפני שבוחרים להשקיע סכום כזה או אחר בעולם הנדל״ן בכלל, ובפרט כשרוצים לרכוש נכס למטרות השקעה ולא למטרת מגורים, חשוב מאוד להבין לעומק איך השוק הזה עובד ומה המשמעות של כל צעד שנעשה. לימודי נדל״ן הם הבחירה החכמה בשלב הזה והם ייתנו את הכלים לעשות בחירות נכונות בכל צעד. שווה בהחלט לברר לגבי קורסים אפשריים, והיום אפשר גם למצוא קורסי אונליין ואפילו קורסים משולבים היברידיים, ככה שלא צריך בכלל לצאת מהבית לשם כך.

 

השקעה בקרקעות

השקעה בקרקעות היא אפיק מעניין בהחלט והיא דרך לא רעה להרוויח מהשקעות נדל״ן. בגדול, אפשר לדבר על שלושה סוגים שונים של קרקעות שאפשר לרכוש, הנבדלים זה מזה בייעוד שלהם ובאופי המבנים והמתקנים שעתידים להיבנות עליהן. הסוג הראשון הוא קרקעות המיועדות לבניית שכונות מגורים שכבר הופשרו. הסוג השני הוא קרקעות לפיתוח, תעשייה ומסחר הכוללות משרדים, קניונים, חניונים, בתי מלון, בתי עסק ועוד. והסוג השלישי הוא קרקעות להשקעה בישראל, אלו הן למעשה קרקעות חקלאיות שלא זמינות לבנייה מיידית אלא רק בעתיד ולרוב הייעוד שלהן יהיה מגורים או מסחר ותעשייה. היתרונות המרכזיים להשקעה בקרקעות הם עלייה מחירים חדה ותשואה גבוהה בעקבות הזמינות בקרקעות שהולכת ויורדת עם הזמן, אישור בנייה מהיר מאי פעם בעקבות הצורך בקרקעות זמינות לבנייה והעובדה כי אין צורך בפעולות תחזוקה שוטפות כשמדובר בקרקע (בניגוד למשל לבית שצריך לתחזק על בסיס קבוע). מצד שני, צריך לזכור שהפשרה של קרקע עשויה לקחת שנים ארוכות ושלעיתים התשואה תגיע בעוד הרבה מאוד זמן. לפני שמחליטים להשקיע בקרקע מומלץ בחום לבחון את נושא הבעלות ואם היא פרטית או של המנהל, שאין שעבודים והגבלות כלשהן על הקרקע, לבדוק אם יש ניסיונות לקידום ההפשרה של הקרקע מצד גורמים שונים, מהו מרקם הקרקע, מה הייעוד העתידי שלה ועוד.

 

נדל״ן מסחרי

רכישה של משרד להשקעה היא אופציה מעניינת בהחלט שמתאימה גם למשקיעים קטנים המעוניינים להשקיע סכום כסף קטן יחסית. לרוב המחיר יהיה גבוה יחסית למטר רבוע, אבל המחיר הכולל יהיה נמוך מכל עסקה אחרת של נדל״ן למגורים. דמי השכירות של נדל״ן מסחרי על סוגיו השונים הם בדרך כלל גבוהים באופן יחסי, מה שאומר שאפשר להשיג תשואה גבוהה ומשמעותית למדי בהשקעה של סכומי כסף קטנים יחסית. בדרך כלל אפשר למצוא פרויקטים שונים של נדל״ן מסחרי בערים הגדולות בישראל כמו ירושלים, תל אביב, רמת גן, אשדוד, ראשון לציון וכן הלאה – מקומות שבהם מתבצעת פעילות עסקית על בסיס שוטף. התשואה האפשרית של שישה עד עשרה אחוזים ואלו הם בהחלט מספרים יפים. כמו כן שווה בהחלט לבחון את האופציה של השקעה בנדל״ן מסחרי בפריפריה שיכולה להיות משתלמת. עם זאת, חשוב לבדוק תמיד את ההיתכנות לשכירות על בסיס קבוע. בכל חלקי הארץ אפשר למצוא שטחי נדל״ן מסחרי שעומדים ריקים ויש כאן מן הסתם גם פוטנציאל להפסד. נוסף לאלה חשוב לזכור כי בניגוד להשקעה בקרקע למשל, התפקיד של המשקיע לא מסתיים ברכישה של הנכס. לאחר הרכישה יש לתחזק את הנכס על בסיס קבוע וזו יכולה גם להיות עבודה קשה ומאתגרת למדי. יש הבוחרים להיעזר בחברות תחזוקה חיצוניות ויש כאן עלות נוספת. כך או כך אלו הם דברים שחשוב להכניס לתחשיב הכללי לפני שאם מחליטים אם לבחור בנדל״ן מסחרי אפיק השקעה.

 

נדל״ן למגורים

ככלל, אפשר לראות כי שוק הנדל״ן במגורים נמצא במגמת עלייה מתמדת (על אף הירידה הקלה שאפשר לראות בחודשים האחרונים עקב העלאת הריבית הגדולה של בנק ישראל) ועל כן האופציה הזאת היא בדרך כלל הלחם והחמאה של משקיעי הנדל״ן בארץ וברחבי העולם. את ניתוח הכדאיות להשקעה בנדל״ן למגורים עושים בדרך כלל לפי מחיר למטר, כאשר אפשר בהחלט לשרטט קווים כלליים לכל אזור מגורים (כך למשל המחיר למטר לנדל״ן למגורים בתל אביב יהיה גבוה פי כמה מהמחיר למטר בשדרות). בגלל האופי הבטוח שלהן, השקעות הנדל״ן זוכות לתנאי מימון אטרקטיביים למדי מהבנקים וגם מגופים חוץ בנקאיים. הן משמשות את המשקיעים ליצירת רווח דרך גביית דמי שכירות או מכירה של הנכס לאחר השבחתו כתוצאה משיפוץ ושדרוג, היצע התעסוקה ורמת החיים בשכונה או בסביבה שבה נמצא הנכס. התשואה הממוצעת בישראל של נדל״ן למגורים עומדת על הטווח שבין שלושה עד שישה אחוזים בשנה. לפני שמחליטים להיכנס להשקעה ולרכוש נדל״ן למגורים, חשוב להכיר נוסף ליתרונות גם את החסרונות ואת האתגרים. יש להביא בחשבון שלעיתים יש צורך בהתארגנות פיננסית לפני שמתחילים ליהנות מהתשואה – למשל אם צריכים לשפץ דירה לפני שאפשר להשכיר אותה או למכור אותה. התחזוקה השוטפת היא באופן כללי משהו שצריך לזכור תמיד. בתור בעלים של נדל״ן למגורים יהיה עלינו לדאוג לכל צרכי הנכס והדיירים שבו – תיקונים, שיפוצים, מענה מול ועד בית וכן הלאה. באופן כללי חשוב להכניס את כל הפרטים הקטנים ביותר לסט השיקולים לפני שמחליטים אם להשקיע בנדל"ן ולרכוש נכס.

 

נדל״ן בארץ

נכון – בחודשים האחרונים אפשר לראות האטה ומגמת עצירה קלה במחירי הנדל״ן בישראל, אבל ככלל צריך להבין שזה לא משהו שככל הנראה יאפיין את התנועה בשנים הקרובות ובכלל. מגמת העלייה לא תעצור מסיבה פשוטה ביותר – ההיצע נמוך מאוד מהביקוש. האוכלוסייה הולכת וגדלה וכולם זקוקים למקום מגורים וכך בעצם עולים המחירים של דירות ושל הנדל״ן בישראל באופן כללי. כן, הדבר מורגש ביתר שאת במרכז הארץ, אבל האמת היא שזה נכון לגבי כל מקום ויש להבין זאת. רבים המחפשים להשקיע בנדל״ן בישראל, מחפשים תשואה גבוהה ביחס למחירים נמוכים ולכן נראה כי משקיעים רבים מכוונים מלכתחילה לנדל״ן באזורי הפריפריה בישראל בדרום ובצפון. בשנים האחרונות נרשמה עלייה ברכישת נדל״ן באזורי פיתוח כמו שדרות, דימונה, ירוחם, חיפה, צפת ועוד.

 

נדל״ן בחו׳׳ל

בשנת 2015 הוחלט לעלות את מס הרכישה על נדל״ן בישראל, אבל האמת היא שעוד הרבה לפני אפשר היה לראות תופעה של בריחת משקיעים ישראלים אל השקעות נדל״ן בחו״ל. הסיבה לכך היא בראש ובראשונה העובדה הפשוטה כי מחירי הנדל״ן בחוץ לארץ הם זולים יותר מאשר בארץ והם גם מתאימים למשקיעים שלהם סכומי כסף קטנים יחסית. בסכומים נמוכים משמעותית מאלו של נדל״ן בארץ אפשר למצוא נכסים למגורים, נכסים מסחריים ואפילו קרקעות שעל כל אלו אפשר לעשות תשואה יפה בהחלט. יתרון נוסף הוא היעדר התחרותיות משום שמעט מאוד ישראלים משקיעים בנדל״ן מעבר לים. מנגד, חשוב מאוד לזכור כי יש גם חסרונות ברורים בעניין הזה והעיקרי שבהם הוא הריחוק הפיזי מהנכס. בעוד משקיעים בישראל יכולים לנהל את הנכס שלהם בעצמם ולגשת אליו בכל זמן, כשמדובר בנכס בחו״ל זה כבר הרבה יותר מסובך. ברוב המקרים יהיה צורך לעבוד עם חברה חיצונית לצורך ניהול הנכס, מה שחייב מן הסתם הוצאות נוספות.

 

בהקשר של השקעות נדל״ן בחו״ל ראוי להגיד עוד כמה מילים על השקעות בארצות הברית באופן ספציפי, מקום שמושך אליו לא מעט משקיעים ישראלים מכל גווני הקשת. בעקבות משבר הקורונה צנחה הריבית בארצות הברית מטה ואמנת המס בין ישראל לארצות הברית מאפשרת גם היא השקעה נוחה למדי. ישראלים רבים בחרו להשקיע במתחמים ייחודיים הנקראים מתחמי מולטי פמילי – מתחמי מגורים משותפים הכוללים גם מתקנים שיתופיים כמו בריכה, שבילי אופניים, מגרשי ספורט ועוד. את המתחמים האלה מנהלות לרוב חברות ניהול חיצוניות, מה שמאפשר בעיקר הרבה שקט למשקיעים שאפילו לא צריכים להתעסק בחיפוש אחר דיירים.

 

מיסוי על נדל״ן

המיסוי על נדל״ן בישראל כפוף לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) של רשות המיסים שהחל בשנת 1963. החוק הוא מקיף למדי וכולל בתוכו את כל ההיבטים השונים של מיסוי על נכסי דלא ניידי ומתוך כך ישנם סוגים רבים של מיסוי. בואו נדבר על העיקריים שבהם:

 

  • מס רכישה: מס שמשלמים למדינה כאשר קונים נכס לפי מדרגות מס הקבועות בחוק, כאשר המחיר עולה בהתאם למחיר העסקה ברכישת הנכס. מס הרכישה עמד בעבר על חמישה אחוזים, עלה לשמונה אחוזים ובתקופת משבר הקורונה חזר שוב לחמישה אחוזים. העובדה כי זהו שיעור המס הקבוע היום היא כזו שבהחלט מעודדת משקיעים רבים להשקיע בנדל״ן המקומי.
  • מס שבח: כאן אנחנו מדברים על מס המתקבל הודות למכירה, והוא מחושב כבר במהלך המכירה של הנכס ושאפשר לשלם אותו עד כחודשיים מיום חתימת החוזה. מס שבח מבטא את ההפרש שבין סכום המכירה של נכס מסוים לבין הסכום שבו הוא נרכש על ידי הבעלים הנוכחיים שלו (לאחר קיזוז הוצאות נלוות כגון שכר עורך דין, הוצאות פחת, הצמדה למדד וכן הלאה). נכון לכתיבת שורות אלו, מס שבח עומד על 25 אחוזים מתוך הרווח שמתקבל ממכירת נכס. חשוב לדעת כי אפשר לקבל פטור או הנחה על מס שבח במקרים מסוימים שבהם נמצא כי המוכר לא זכה ברווח או במקרים בהם מדובר בנכס תחת הגדרה של ״דירת מגורים מזכה״ כאשר הנכס הוחזר במשך 18 חודשים עד יום המכירה, עבר בירושה או נמכר על ידי משפרי דיור שכבר רכשו לעצמם נכס חדש.
  • היטל השבחה: היטל השבחה הוא מס המוטל על בעלים של נדל״ן המעוניינים לשדרג את הנכס שלהם ולבצע פעולות שונות כגון הוספת מרפסת, בניית בריכה, הוספת קומת מגורים נוספת וכן הלאה. על כל שדרוג שכזה ישלמו הבעלים היטל השבחה שעומד על 50 אחוזים משווי השבחת הנכס. אם לצורך העניין מרפסת שבנינו העלתה את ערך הנכס ב-20,000 שקלים, סכום היטל ההשבחה שנשלם יעמוד על 10,000 שקלים. כמובן שגם כאן יש מקום למשחק ולמיקוח ואפשר להביא שמאי ולהתדיין לגבי גובה ההיטל שיש לשלם.

 

מתי כדאי להשקיע בנדל״ן?

השקעה בנדל"ן יכולה להיות מהלך חכם להגדלת ההון האישי וליצירת הכנסה. עם זאת, חיוני מאוד לדעת מתי זה הזמן המתאים להשקיע בנדל"ן כדי למקסם את התשואות ולמזער סיכונים. הינה גורמים שכדאי להביא בחשבון לפני שמחליטים אם להשקיע בנדל״ן או לא:

 

  • תנאי שוק: חשוב לנתח את תנאי שוק הנדל"ן הנוכחיים לפני השקעה. בחנו את הביקוש וההיצע של נכסים באזורים שונים, נתחו מגמות מחירים והסתכלו גם על התחזית הכלכלית הכוללת. אם השוק נמצא במגמת עלייה, אולי זה הזמן הנכון להשקיע כיוון שהמחירים נוטים לעלות והערך של נכסים עולה.
  • שיעורי ריבית: לשיעורי הריבית יש תפקיד מכריע בהקשר של כדאיות של השקעות נדל"ן. אם הריביות נמוכות, זה זמן מצוין להשקיע בנדל"ן שכן עלויות ההלוואות נמוכות יותר. כאשר הריבית גבוהה (כמו שקורה ממש בימים אלו בשוק הנדל״ן הישראלי) מומלץ לעצור את ההשקעה עד שהריבית יורדת.
  • המצב הפיננסי: השקעה בנדל"ן דורשת הון גדול וחשוב מאוד לוודא שיש בידינו היכולת הפיננסית לבצע את ההשקעה. חשוב מאוד לבחון את ההחזר הצפוי אל מול ההכנסה הנוכחית, להתייחס גם לדירוג האשראי וכן להוצאות עתידיות נפוצות שהן בלתי נמנעות.
  • יעדי ההשקעה שלך: יעדי ההשקעה ישפיעו גם הם על ההחלטה אם להשקיע בנדל"ן. אם אתם מחפשים צמיחה לטווח ארוך והכנסה מדמי שכירות, השקעה בנכס להשכרה עשויה להיות החלטה נבונה. מי שמחפש רווח מהיר לעומת זאת צריך לחשוב על אפיקים אחרים, כמו פליפינג לצורך העניין, או אולי אפילו אפיקי השקעה אחרים שלא מתחום הנדל״ן.

 

המהפך שעבר עולם השקעות הנדל׳׳ן בשנים האחרונות

אפשר לראות ששוק הנדל״ן ותחום ההשקעות בנדל״ן עבר מהפכה של ממש בשנים האחרונות, שהשיא שלה הגיע פחות או יותר בשנת 2021 ובשיאו של משבר הקורונה. בתקופה הזאת נראה כי העולם כולו עומד לפני משבר גדול שיכול להשפיע פחות או יותר על כל המשק ובנקודה הזאת הריביות היו הנמוכות ביותר זה הרבה שנים. בניגוד למגמה הצפויה, בזמנו נראה בנקודה הזאת שיותר ויותר ישראלים בוחרים להיכנס לשוק, בהם רבים כאלו שעד כה כלל לא התעסקו בהשקעות בשוק הנדל״ן בפרט ובהשקעות באופן כללי. אם בעבר השקעות בנדל״ן היו תחום ששמור רק ליודעי דבר, נראה שהמהפכה שהתרחשה הביאה את התחום כמעט לכל בית בישראל. היום יותר מאי פעם ישראלים מעורבים ופעילים בשוק הנדל״ן בארץ ובעולם. ומשום שמדובר באפיק השקעה יציב יחסית לצד העובדה כי הביקוש לנדל״ן רק צפוי להמשיך לעלות עם השנים, נראה שזהו רק קצה הקרחון וכי המגמה הזאת רק צפויה להמשיך.

 

 5טיפים ששווים זהב למתחילים בשוק הנדל״ן

 

  1. מתחילים בקטן: השקעה בנדל"ן היא השקעה לטווח ארוך וחשוב להתחיל בקטן ולצמוח בהדרגה. כלומר, עדיף להתחיל בהשקעה בנכס חד משפחתי או דירה בבניין מגורים משותף לפני שעוברים לנכסים גדולים יותר. באופן הזה נוכל ללמוד על ההשקעות בנדל"ן ולבנות את תיק ההשקעות מסודר לאורך זמן.
  2. אסטרטגיה היא הדבר החשוב ביותר: חשוב מאוד ליצור אסטרטגיית השקעה ברורה שתואמת את היעדים הפיננסיים. האם כדאי להשקיע למשל בהכנסה פסיבית, בצמיחה לטווח ארוך או ברווחים מהירים? חשוב להתחיל רק כאשר יש תוכנית ברורה לרכישה ולניהול של נכסים, כמו גם אסטרטגיות יציאה במקרה הצורך.
  3. נטוורקינג יעזור לכם להצליח: עולם הנדל"ן הוא בעצם תעשייה שמונעת על ידי אנשים ולכן מומלץ לבנות רשת חזקה של אנשי מקצוע שיכולים לתמוך במאמצי ההשקעה שלנו. נטוורקינג כולל בין היתר סוכני נדל"ן ומתווכים, בעלי נכסים, קבלנים ומשקיעים אחרים. חשוב ליצור קשרים עם אנשי מקצוע מהסוג הזה כדי לקבל גישה לתובנות לגבי השוק, משאבים וחשיפה להזדמנויות השקעה אפשריות ומעניינות.
  4. בצעו בדיקת נאותות: לפני השקעה בנכס כלשהו ​​חיוני מאוד לבצע בדיקת נאותות יסודית. הבדיקה כוללת חקר ההיסטוריה של הנכס, ניתוח הפעילות הכספית בו וכמובן ביקור פיזי בנכס. נסו לאתר נורות אדומות כמו שעבוד על הנכס, בעיות מבניות או הוצאות עתידיות נסתרות שעשויות להשפיע לרעה על התשואה בסופו של דבר. בעזרת ביצוע בדיקת נאותות נוכל לקבל החלטה מושכלת באשר להשקעה עתידית ולהימנע מסיכונים או מלכודות שאינן נראות לעין במבט ראשוני.
  5. חשוב ללמוד את התחום כמה שיותר לעומק: השקעה בנדל"ן דורשת רמה מסוימת של ידע ומומחיות. לפני שנקפוץ למים העמוקים חשוב להקדיש זמן מספיק כדי ללמוד על סוגי ההשקעות השונים, אפשרויות המימון הקיימות ומגמות כלליות בשוק. השתתפו בסדנאות, קראו ספרים ובקשו עצות ממשקיעים מנוסים כדי לצבור כמה שיותר ידע ולהצטייד בכמה שיותר כלים שיעזרו. זכרו שיש לא מעט אפשרויות ללימודים מקצועיים של התחום כמו קורס תיווך נדל״ן, לימודי השקעות, לימודי שמאות מקרקעין ועוד.

 

לסיכום

תחום הנדל״ן כתחום השקעה נחשב ליציב ועל כן הוא מושך זה שנים ארוכות רבים ברחבי הארץ והעולם. לפני שיוצאים לדרך חשוב מאוד להכיר את סוגי ההשקעות השונים, להבין במה אפשר להשקיע כשיש סכומי כסף קטנים יחסית והאם זה בכלל כדאי, ובעיקר להצטייד בידע המתאים שיאפשר לנו להרוויח משוק הנדל״ן ולא רק לדשדש במקום. אם גם אתם מעוניינים להיכנס בעתיד הקרוב לשוק הנדל״ן, וזה לא משנה אם החלטתם לרכוש נכס בארץ או בחו״ל, מומלץ מאוד לעשות את זה כמו שצריך כדי להימנע מסיכונים מיותרים ואפילו הפסדים כספיים כבדים. ההמלצה החמה היא ללמוד את התחום לעומק ובאופן מקצועי, וכאן בארץ האופציות הטובות ביותר הן אלו המציעה מכללת פסגות העוסקת בתחום זה שנים ארוכות. אל תצאו לדרך בלי הכלים המתאימים והכינו את עצמכם באופן מסודר לקראת השקעות נדל״ן.

 

 

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

יועצי הלימודים שלנו זמינים עבורך, וישמחו לעזור!

דילוג לתוכן